یك كارشناس صنعت خودرو: تغییرات بنیادین در خودرو حداقل ۱۰ سال زمان می خواهد

به گزارش ایسنا

، دکتر پزشکیان، بتازگی با اخطار به خودروسازان، آنها را موظف کرده که در یک بازه زمانی مشخص، مصرف سوخت موتور خودرو های داخلی را به سطح قابل قبول و استاندارد جهانی کاهش دهند و تاکید کرد که دولت برای رسیدن به این هدف، آماده پشتیبانی از واردات فناوری و دانش فنی جدید است، اما در مقابل، خودروسازان نیز باید از اتکا به موتورهای قدیمی و پرمصرف فاصله بگیرند.

این اخطار در شرایطی مطرح شده که کشور با چالش هایی مانند مصرف بالای بنزین، آلودگی هوا، فرسودگی ناوگان و فاصله تکنولوژیک با استانداردهای جهانی روبرو است و ضرب الاجل اخیر رییس جمهور در واقع تلاشی برای وادار کردن خودروسازان به حرکت بسمت موتورهای کم مصرف تر و کاهش وابستگی فزاینده به یارانه سنگین سوخت است.

با این که این تصمیم می تواند نقطه شروعی برای اصلاح ساختاری صنعت خودرو باشد، اما موفقیت آن وابسته به هماهنگی با سیاستهای انرژی، ثبات اقتصادی و فراهم شدن زیرساخت های ضروری است.

در این رابطه

مسیح فرزانه – کارشناس صنعت خودرو

– در گفتگو با

ایسنا

، اظهار داشت: در مورد کاهش مصرف موتور خودرو های داخلی، باید اظهار داشت که با عنایت به برداشت هایی که از سخنان ریاست جمهوری بعنوان اولتیماتوم یا ضرب الاجل برای خودروسازان مطرح می شود، ضروری است به ابعاد دیگر ناترازی سوخت نیر توجه گردد. طبق آماری که از جانب نهادهای مختلف اعلام شده است، حدود ۳۵ میلیون خودرو درحال تردد در کشور وجود دارد که گفته می شود نیمی از آنها فرسوده می باشند و تعریفی که قانون گذاران برای خودرو های سواری فرسوده ارایه می کنند، شامل خودروهایی با میانگین سن ۲۰ سال است و این آمار در ارتباط با ناوگان بنزینی است که اگر ناوگان حمل و نقل عمومی یعنی بخش های دیزلی، بنزینی و گازسوز را به آن اضافه نماییم، میانگین عمر فرسودگی حدودا ۱۲ سال برآورد می شود.

مصرف بنزنین ۹ درصد بیشتر از قبل!

وی اضافه کرد: این در شرایطی است که در بعضی کشورهای دیگر، میانگین عمر فرسودگی خودرو های سواری تنها به حدود پنج سال می رسد و از طرف دیگر، میانگین مصرف روزانه سوخت کشور با حدود ۹ درصد افزایش، به حدود ۱۳۰ میلیون لیتر در روز رسیده که اگر آمار مشابه را در قاره اروپا در سال ۲۰۲۳ بررسی نماییم، میانگین مصرف بنزین برای هر فرد در سال حدود ۲۳۰ لیتر است.

میانگین مصرف جهانی ۶ تا ۷ لیتر

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در این رابطه، تعریف خودرو های کم مصرف در جهان، بخصوص در اروپا، مصرف بین ۶ تا ۷ لیتر در سیکل ۱۰۰ کیلومتر برای خودرو های بنزینی است. بنابراین، ما از نظر میزان مصرف سوخت در سیکل ۱۰۰ کیلومتر و نیز از نظر سرانه مصرف سالیانه سوخت، فاصله قابل توجهی با استانداردهای جهانی داریم و رقم ۱۳۰ میلیون لیتر مصرف روزانه بنزین، عدد خیلی قابل توجهی است.

مکانیزم و ماهیت واقعی بازار را به رسمیت بشناسیم

فرزانه خاطرنشان کرد: بااینکه ضعف فرهنگی در مصرف سوخت در کشور وجود دارد، اما نکته مهمی وجود دارد که باید بدان توجه گردد. خودروسازی کشور هم اکنون، طبق اعلام رسمی نهادهای ذی ربط، با شرایط خیلی دشواری روبرو است. سه خودروساز بزرگ دولتی تا پایان شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ نزدیک به ۳۲۰ همت زیان انباشته داشته و حدود ۶۲۰ همت بدهی دارند که از این مقدار، ۱۶۰ همت بدهی فوری و قابل پرداخت می باشد. بنابراین، وقتی درباره ی بازار و صنعت خودرو صحبت می نماییم، در واقع از داده ها، ارقام و رفتار واقعی بازار سخن می گوییم؛ موضوعی که باید همیشه از آن با عنوان ضرورت «به رسمیت شناختن مکانیسم بازار خودرو و اقتصاد واقعی این صنعت» یاد می کنم.

در شرایط زیان، انتظار ارتقا فناوری نداشته باشیم

وی افزود: با کنار هم قرار دادن این واقعیت ها نتیجه می گیریم که خودروسازان و همین طور زنجیره تأمین، در عمل برای بقا تلاش می کنند در چنین شرایطی، انتظار استفاده از فناوری های روز، بهبود کیفیت محصولات و حرکت به سمت توسعه صنعت خودرو با سودجستن از تکنولوژی های نوین، امکانپذیر نیست.

این کارشناس صنعت خودرو در انتها تصریح کرد: صنعت خودروسازی در جهان بگونه ای است که برای ایجاد تغییرات بنیادین یا «پارادایم شیفت» و اصلاح رفتار، حتی در شرایط نبود مشکلات مدیریتی و نقدینگی، حداقل به یک دوره زمانی ۱۰ ساله نیاز دارد و با عنایت به مجموعه این شرایط، بنظر می رسد رسیدن به اهداف مورد نظر در کوتاه مدت امکانپذیر نباشد.

دنیای فندک های زیپو در دستان شما! با زیپو کالا، بهترین فندک ها رو با بهترین قیمت خریداری کنید!