تهران تا مشهد ۶ ساعته می شود برقی کردن قطار گامی حیاتی در توسعه کشور

زیپو کالا: برقی شدن قطار تهران – مشهد نه فقط سرعت حمل و نقل ریلی را زیاد می کند، بلکه قدمی حیاتی در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقل پایدار کشور عنوان می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، برقی کردن قطار تهران – مشهد بعنوان یکی از پروژه های استراتژیک در زمینه حمل و نقل ریلی کشور، نه تنها به کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات کمک خواهد کرد، بلکه گامی مؤثر در جهت تحقق اهداف زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا بحساب می آید.
این پروژه با هدف ارتقاء بهره وری و افزایش ظرفیت حمل و نقل در یکی از پرترددترین و مهم ترین مسیرهای ریلی کشور، درحال اجراست. قطار تهران – مشهد سالانه میلیونها مسافر را جابه جا می کند و با عنایت به حجم بالای سفرها، برقی کردن این خط از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
استفاده از برق به جای سوخت های فسیلی برای حرکت قطارها، به صورت قابل توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را می کاهد. در حالی که آلودگی هوا یکی از چالش های اصلی شهر های بزرگ است، این پروژه می تواند نقشی مهم در بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد ایفا کند. همینطور از طرفی برق بعنوان منبع انرژی ارزان تر و پاک تر نسبت به سوخت های فسیلی، می تواند هزینه های عملیاتی قطارها را کم کند. این امر می تواند باعث بهبود کیفیت خدمات در بلند مدت شود.
بر اساس این گزارش، با عنایت به این که بخش عمده ای از برق مصرفی کشور از منابع تجدید پذیر تولید می شود، برقی کردن قطارها می تواند به توسعه زیرساخت های انرژی پاک و پشتیبانی از پروژه های انرژی های تجدید پذیر کمک نماید.
نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود مزایای فراوان، پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد با چالش هایی هم همراه می باشد. همچون مهم ترین چالش ها میتوان به احتیاج به بازسازی و نوسازی زیرساخت های ریلی، تأمین سرمایه گذاری های لازم و آموزش نیروی انسانی متخصص اشاره نمود. علاوه بر این، اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف است که امکان دارد با تأخیرهایی همراه باشد.
در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: قطار تهران – مشهد درحال برقی شدن است، که این اقدام سرعت حرکت قطار را هم به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی اضافه کرد: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است. شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به ۴ یا ۵ سال متوقف شده بود، بعد از مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کرده اند. امیدواریم که بحث های شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که درحال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آینده حل شود و شاهد آغاز باردیگر پروژه باشیم.
ذاکری افزود: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همچنین بخشی از اعتبارات دولت هم برای شروع به طور موقت فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، درنظر گرفته شده است؛ همینطور هماهنگی های لازم با استانداری خراسان رضوی و راه آهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز عملیاتی شود.
برقی کردن قطار تهران – مشهد؛ گامی مهم در جهت توسعه حمل و نقل ملی
در نهایت، برقی کردن قطار تهران – مشهد بعنوان یک پروژه بزرگ ملی، نه تنها به ارتقاء کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی کمک می نماید، بلکه می تواند نقشی مهم در جهت بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی ایفا کند. این اقدام گامی استوار در جهت تحقق توسعه پایدار در قسمت حمل و نقل ریلی کشور به شمار می آید و در صورت اجرای موفقیت آمیز، می تواند الگویی برای سایر پروژه های مشابه در سطح کشور باشد.
کاهش زمان ۶ ساعته سفر به مشهد با برقی سازی
در ادامه، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد آخرین وضعیت پروژه برقی سازی راه آهن تهران – مشهد اظهار نمود: این پروژه سال ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است.
وی افزود: متاسفانه هربار به دلایلی، به طور عمده بدقولی سرمایه گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تأمین مالی سهم فاینانس از جانب ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند. اخیراً مذاکرات جدیدی از جانب شرکت راه آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام می باشد. این مذاکرات در چارچوب طرحی بزرگ تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می شود. در این چارچوب، تلاش بر اینست که از منابع سرمایه گذاری دولت چین بهره گرفته شود.
میرشفیع ضمن اشاره به ورود سرمایه گذاران داخلی به این پروژه خاطرنشان کرد: از آغاز سالجاری، گروهی از سرمایه گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه آغاز کردند، آنها مطالعات قبلی را بازنگری کرده و برآوردهای جدیدی انجام داده اند. خوشبختانه طی سالهای اخیر ظرفیتهای داخلی در این عرصه بشدت توسعه یافته، بگونه ای که حالا تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی سازی راه آهن را میتوان از منابع داخلی تأمین کرد.
وی افزود: در قرارداد اولیه با چینی ها، هزینه برقی سازی راه آهن تهران – مشهد حدود ۲ میلیارد دلار ارزیابی شده بود. اما بر مبنای محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کاسته شده که شامل تأمین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو هم می شود، البته بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تأمین کند.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به مذاکره با شرکت راه آهن در این پروژه اظهار داشت: هم اکنون، شرکت راه آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش های مسیر، سرمایه گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. درصورتیکه ارتقاء سرعت قطار و اصلاح خط موجود هم به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.
میرشفیع تاکید کرد: در حوزه تأمین ناوگان، شرکتهای حمل و نقل ریلی داخلی اعلام نمودند که قادر به تأمین نیازها به شکل مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی سازی این خط نه تنها باعث کاهش هزینه های بهره برداری خواهد شد، بلکه مشکل تأمین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آنها هم رفع می شود.
وی در مورد تأمین برق مورد نیاز این مسیر اظهار داشت: سرمایه گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه آهن برقی تهران – مشهد را تأمین کنند. این مورد در چارچوب بسته های مشارکتی به شرکت راه آهن عرضه شده و امیدواریم روند اجرایی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.
کارشناس ریلی همینطور در انتها تصریح کرد: در پروژه برقی سازی راه آهن تهران – مشهد هم انجمن خیرین راه و ترابری بهمراه برخی از سرمایه گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تأمین کنند، در صورت تأمین ۵۰ درصد باقیمانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران – مشهد به شش ساعت کاسته می شود.
آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد یکی از پروژه های حیاتی و استراتژیک در حوزه حمل و نقل ریلی کشور است که نه تنها با هدف بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها درحال اجراست، بلکه بعنوان گامی مهم در جهت توسعه پایدار و کاهش آلودگی محیط زیست درنظر گرفته می شود. برقی سازی این مسیر، با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی به سوخت های فسیلی، تاثیر قابل ملاحظه ای بر بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد خواهد داشت.
علاوه بر موارد ذکر شده، این پروژه باعث افزایش سرعت حرکت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد، که تسهیل حمل و نقل مسافران و کاهش زمان سفر را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل، این پروژه اهمیت بالای ی در ارتقاء زیرساخت های حمل و نقل ریلی و تحقق اهداف زیست محیطی ایفا می کند.
با وجود توقف های قبلی، مذاکرات جدید با شرکتهای چینی و سرمایه گذاران داخلی روند اجرایی پروژه را باردیگر فعال کرده و پیشبینی می شود که عملیات فاز اول آن از تهران تا گرمسار بزودی به بهره برداری برسد. در صورتیکه تأمین منابع مالی به صورت کامل صورت گیرد، این پروژه در مدت ۴ سال به پایان خواهد رسید و سرعت قطارها به ۶ ساعت کاسته می شود.

منبع:

دنیای فندک های زیپو در دستان شما! با زیپو کالا، بهترین فندک ها رو با بهترین قیمت خریداری کنید!