به گزارش زیپو کالا، به دنبال انتشار و انعکاس برخی مطالب با مبحث نپیوستن بیمه مرکزی به کمپین نه به تصادف، بیمه مرکزی اطلاعیه ای منتشر نمود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از بیمه مرکزی، به دنبال انتشار و انعکاس برخی مطالب با مبحث نپیوستن بیمه مرکزی به کمپین نه به تصادف، ضمن تشکر از رسانه هایی که در قالب وظایف و رسالت های خبری خود به این مساله پرداخته و نقاط ضعف عملکرد بیمه مرکزی را از نگاه خود بیان نموده اند، موارد زیر برای تنویر افکار عمومی در این خصوص اعلام می شود:
۱- صاحب نظران و متخصصان ارتباطی بر این مساله اتفاق نظر دارند که این کمپین قرار نیست که معضل وقوع تصادفات را ریشه کن کند و نتیجه ای آنی به دنبال داشته باشد بلکه هدف از این کمپین اخطار به هموطنان برای رعایت بیشتر قواعد و مقررات رانندگی از یک سو و مسؤلان در رابطه با ایمنی جاده و خودرو و سیاست گذاران این امر از طرف دیگر است، هرچند اگر این پویش بتواند حتی یک نفر از تعداد تلفات را بکاهد موفقیت بسیار ارزشمندی است.
۲- بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به شکل مستقیم بیمه نامه ای صادر نمی کند و کارهای بیمه گری این سازمان محدود به قبول بیمه های اتکایی است که به عنوان پشتیبان شرکت های بیمه مستقیم عمل می کند تا ریسک ها در شرکت های بیمه تجمیع نشود و به همین دلیل ارتباط مستقیمی با بیمه گذار و بیمه شده ندارد.
۳- یکی از گزارش های انتقادی بدون توجه به هدف از کمپین نه به تصادف و اصولا هدف از این نوع کمپین ها و بدون بررسی میدانی عملکرد دستگاه های مختلف همچون بیمه مرکزی و علیرغم کارهای گسترده بیمه مرکزی در این خصوص از ابتدای اسفند ۱۴۰۳ که بخشی از نتایج آن در ایام اخیر منتشر و بخشی هم تا پایان کمپین عرضه خواهد شد، در ادعایی خلاف واقع این سازمان را غایب بزرگ کمپین نه به تصادف عنوان کرده است. چنین ادعایی در حالی مطرح شده که اولاً در حالت منطقی و قانونی، بیمه مرکزی مسئولیتِ محوری در این خصوص ندارد و ثانیاً بعضی از گزاره های بیان شده در گزارش مزبور، حاکی از آنست که تهیه کنندگان آن بیشتر از یک سال از تحولات صنعت بیمه حداقل در بعضی زمینه ها عقب هستند. به عنوان مثال بعد از گذشت یک سال، نویسندگان گزارش مذکور هنوز از کاهش ۲۹ درصدی در نرخ اتکایی الزامی اطلاع ندارند. اشکالات فاحش دیگری هم در این گزارش وجود دارد که توضیح آن به مجال دیگری واگذار می شود.
ناگفته نماند در کمپین درحال اجرا، وظیفه و مأموریت مشخصی بر عهده بیمه مرکزی گذاشته نشده و اجرای برنامه های موجود توسط بیمه مرکزی، صندوق تأمین خسارت های بدنی و شرکت های بیمه در این پویش بر مبنای احساس مسئولیت اجتماعی از جانب آنها و حساسیت نسبت به نتایج تلخ حوادث جاده ای انجام می پذیرد.
۴- «طراحی، تنظیم و اجرای نظرسنجی ملی با مبحث نتایج اقتصادی _ اجتماعی حوادث رانندگی بر جامعه»، «تهیه، تولید و پخش ۱۹۰۰ نوبت تیزر تلویزیونی در شبکه های استانی صدا و سیما» و «اکران محتوای مرتبط در بیلبوردهای شهری و جاده ای»، بعضی از محورهای مهم فعالیت بیمه مرکزی در این پویش است که با مشارکت فعالانه صندوق تأمین خسارت های بدنی از ابتدای اسفند ۱۴۰۳ برنامه ریزی شده و الان درحال اجراست. ضمن آن که سندیکای بیمه گران ایران و شرکت های بیمه ای هم مطابق با وظایف و مأموریت های خود برنامه هایی را در این جهت اجرا کرده یا در دست اقدام دارند.
با اینحال از تمام رسانه هایی که در این خصوص دغدغه دارند تقاضا می شود با رصد عملکرد بخش های مختلف در کمپین نه به تصادف، بعد از پایان آن مقایسه ای تطبیقی در این خصوص انجام دهند تا نحوه عملکرد بیمه مرکزی و صنعت بیمه در این کمپین به نحو واقع بینانه تری مورد ارزیابی قرار گیرد.
در خاتمه ضمن قدردانی مجدد از دلسوزان و همه آنانی که با هر انگیزه و هر روشی در راه کاهش مصدومان و تلفات ناشی از حوادث رانندگی تلاش می کنند امیدواریم که با اصلاح ساختاری و اساسی در بعضی عوامل مؤثر بر تصادفات مانند جاده و خودرو، نیروی انسانی، قوانین و مقررات و رعایت آن از جانب مردم و مسؤلان شاهد کاهش تصادفات در کشور باشیم.
بدیهی است که گزارش کامل و نتایج همکاری نهاد ناظر صنعت بیمه با پویش مورد اشاره در آینده منتشر می شود و مسیر قضاوت درباب میزان توفیق صنعت بیمه در آن هموارتر خواهد شد.
منبع: zipokala.ir

