پرداخت ۲۷ همت تسهیلات کمک ودیعه مسکن توسط شبکه بانکی

به گزارش زیپو کالا، از تیر ماه سال ۱۴۰۱ تا به امروز حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۳۹۳ هزار و ۸۵۰ نفر از متقاضیان توسط شبکه بانکی پرداخت شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، طی این مدت از مجموع ۴۵۴ هزار و ۶۰۱ متقاضی معرفی شده از راه سامانه وزارت راه و شهرسازی به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن که نسبت به تشکیل پرونده اقدام نموده اند، تعداد ۳۹۳.۸۵۰ هزار فقره تسهیلات به مبلغ ۲۶۹ هزار میلیاردریال پرداخت شده و الباقی متقاضیان هم (تعداد ۶۰ هزار و ۷۵۱ نفر) درحال سپری کردن فرایند تشکیل پرونده می باشند تا درصورت واجد الشرایط بودن نسبت به دریافت تسهیلات اقدام نمایند.

این گزارش حاکی می باشد، طی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم مجموعاً ۴۵۴.۳۵۸ متقاضی به مبلغ ۱۳۸ هزار میلیاردریال موفق به دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع مالی اختصاص یافته به ستاد ملی مقابله با کرونا شدند.

قابل ذکر است تسهیلات کمک ودیعه مسکن در چارچوب قانون جهش تولید مسکن به متقاضیان واجد الشرایط معرفی شده از راه سامانه وزارت راه و شهرسازی که دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات (دارای کد رهگیری) می باشند پرداخت می شود.

بر این اساس، متقاضیان دریافت این تسهیلات می باید با رفتن به سامانه وزارت راه و شهرسازی و عرضه اجاره نامه دارای کدرهگیری رسمی حداکثر ۶ ماه پیش از ثبت درخواست، نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. پالایش اولیه متقاضیان بابت بررسی مالکیت مسکن متقاضی در وزارت راه و شهرسازی انجام شده و واجدین شرایط اولیه بعد از دریافت پیامک تأیید نسبت به انتخاب بانک و شعبه اقدام می نمایند.
بانک یا مؤسسه اعتباری غیر بانکی هم موظف است پیش از پرداخت تسهیلات نسبت به دریافت استعلام از سامانه سمات بانک مرکزی بابت عدم دارا بودن تسهیلات جاری در قسمت مسکن شامل تسهیلات ساخت، خرید، جعاله و ودیعه مسکن برای متقاضی و همسر ایشان اقدام و درصورت مثبت بودن این استعلام نسبت به رد درخواست متقاضی در سامانه با ذکر دلیل اقدام نماید.

لازم به ذکر است متقاضی می بایست متأهل بوده و درصورتیکه متقاضی مجرد باشد در مورد زنان بایستی بالای ۳۵ سال سن و در مورد مردان بالای ۴۵ سال سن داشته باشند. بنابراین متقاضیان بعد از بررسی در صورت واجد الشرایط بودن از تسهیلات مزبور بهره مند خواهند شد.

قابل ذکر است در جهت تنظیم بازار اجاره مسکن و پشتیبانی از مستاجران، مبحث اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن در جلسه مورخ ۳۱/‏۰۳/‏۱۴۰۱‬ شورای پول و اعتبار مطرح و با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال، در سقف های فردی ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، کلانشهرها و سایر مناطق شهری و از محل منابع بانکی مبحث ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰۰ هزار میلیاردریال در سال ۱۴۰۱) موافقت نمود.

همینطور به منظور تأثیرگذاری بهتر این تسهیلات حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۲۸/‏۰۹/‏۱۴۰۲‬ مقرر شد: سقف کلی تسهیلات کمک ودیعه مسکن از محل منابع بانکی مبحث ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن به مبلغ ۸۰۰ هزار میلیاردریال و همینطور سقف فردی تسهیلات ودیعه مسکن در شهر تهران از یک میلیاردریال به دومیلیارد ریال، در مراکز استان ها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و پانصد میلیون ریال و در سایر شهرها از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیاردریال افزایش پیدا کرد. ضمن این که تسهیلات ودیعه مسکن در روستاها که پیش از این تعریف نشده بود، به مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

لازم به ذکر است بخشنامه اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن به ۲۰ بانک عامل ملت، ملی، مسکن، صادرات، رفاه کارگران، سپه، تجارت، شهر، سامان، پاسارگاد، خاورمیانه، پارسیان، سینا، کارآفرین، آینده، گردشگری، اقتصادنوین، ایران زمین، پست بانک و مؤسسه اعتباری ملل ابلاغ گردید.

در همین راستا بانک مرکزی با همکاری وزارت راه و شهرسازی به منظور تسریع در اعطای تسهیلات مزبور و رفع ابهامات بانکهای عامل در اعطای تسهیلات مورد اشاره، دستورالعمل اجرایی تسهیلات مذکور را بعد از پیگیری های مکرر از وزارت راه و شهرسازی و برگزاری جلسات کارشناسی تهیه و به بانکهای عامل ابلاغ نمود.

منبع: