ساخت داخلی قطعات نیروگاهی به ۹۱ درصد رسید

به گزارش زیپو کالا، ایران بیشتر از ۹۱ درصد قطعات مورد نیاز صنعت نیروگاهی خویش را بومی سازی کرده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت نیرو، صنعت برق یکی از صنایع زیربنایی و مادر محسوب شده و نقش بی بدیلی در توسعه سایر صنایع و رشد اقتصادی کشور ایفا می کند. در ایران به علت ساختار و سبد انرژی کشور عمده برق از راه منابع فسیلی تأمین می شود و نرخ تولید برق در نیروگاه های حرارتی همواره نقش تأثیرگذاری در تأمین برق مطمئن کشور بخصوص در ایام پیک مصرف ایفا می کند.
نگاهی به روند توسعه نیروگاه های حرارتی در کشور نشان داده است که ظرفیت منصوبه این واحدها طی سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد ۱۶ برابری به ۷۴ هزار و ۸۸۸ مگاوات رسیده که این میزان افزایش ظرفیت نیروگاهی سبب شده است تا ایران رتبه نهم دارای بیشترین ظرفیت منصوبه نیروگاه های حرارتی در جهان را به خود اختصاص دهد.
در حال حاضر ۶۲۳ واحد تولید برق حرارتی در ۱۴۱ نیروگاه وظیفه تولید ۹۴ درصد برق مورد نیاز کشور را بر عهده دارند و میزان تولید انرژی سالانه این واحدها هم با رشد ۳۳ برابری نسبت به ابتدای انقلاب به ۳۳۸ میلیارد کیلووات ساعت رسیده است.
با توجه به اهمیت تولید برق پایدار نیروگاه های حرارتی، تلاش متخصصان ایرانی طی این سال ها سبب شده است تا کشوری که در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کوچک ترین اجزای مورد نیاز صنعت نیروگاهی خویش را از خارج کشور تأمین می کرد، امروز میان ۵ کشور برتر سازنده توربین نیروگاهی جهان قرار بگیرد.
پیش از این دانش و فناوری ساخت قطعات نیروگاهی در انحصار کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، سوئیس و ژاپن بود که حالا ایران به جمع ۵ کشور دارنده فناوری ساخت قطعات نیروگاهی هم پیوسته است.
در حال حاضر ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی بومی سازی شده و طی ۵ سال گذشته حدود ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی توسط متخصصان داخلی ساخته و در نیروگاه های تولید برق مورد استفاده قرار گرفته است.
همینطور انجام بموقع برنامه تعمیرات نیروگاهی سبب شده است تا ضریب آمادگی تولید برق نیروگاه های حرارتی کشورمان از مرز ۹۹ درصد عبور کند. این رقم در حالیست که ضریب آمادگی نیروگاه های حرارتی در آمارهای جهانی حدود ۹۵ درصد است. توانمندی داخلی در زمینه تعمیرات و آماده سازی واحدهای تولید برق سبب شده است کشورمان رتبه برتر خاورمیانه در زمینه تعمیرات نیروگاه های حرارتی را کسب کرده و اولین کشور بازسازی کننده قطعات داغ توربین های گازی در منطقه باشد.
در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم هم در جهت کمک به کاهش ناترازی، اشتغال زایی و ایجاد برق پایدار در شبکه سراسری ۸ هزار و ۲۶۰ مگاوات افزایش پیدا کرده است که این رقم معادل تأمین برق ۴ میلیون مشترک خانگی، یا روشنایی ۶۷۰ میلیون لامپ کم مصرف ( ۱۰ و ات) و یا نیاز مصرف استانهای شرقی کشور است.

منبع: