لزوم جایگزینی ۱۰ میلیون خودرو گازسوز تا سال ۱۴۱۰

زیپو کالا: مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از ثبت نام ۴ هزار خودرو در طرح تعویض رایگان مخازن فرسوده سی ان جی آگاهی داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت نفت، سعید رحمان سالاری، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی روز گذشته (سه شنبه، ۲۶ دی) در نشست تخصصی رؤسای انجمن صنفی صنعت سی ان جی کشور که با حضور اعضای این انجمن برگزار گردید، اظهار داشت: اکنون حدود ۲ هزار و ۵۵۰ تجهیز سی ان جی در سطح کشور وجود دارد که این تعداد، ظرفیت توزیع روزانه ۳۵ تا ۴۰ میلیون مترمکعب در کشور را فراهم نموده است.
وی اضافه کرد: به صورت میانگین روزانه حدود ۲۲ میلیون مترمکعب سی ان جی در جایگاه های کشور توزیع می شود که این مقدار جایگزین توزیع روزانه ۲۲ میلیون لیتر بنزین در کشور شده است.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر لزوم همکاری میان همه نهادهای در رابطه با صنعت سی ان جی و تامین بودجه لازم برای توسعه این صنعت اظهار داشت: باید تلاش نماییم کاستی های این صنعت برطرف شود. اکنون حدود ۱۷ میلیون لیتر ظرفیت خالی در کشور وجود دارد که باید هرچه سریع تر با افزایش تعداد خودرو های گازسوز از این ظرفیت خالی بمنظور افرایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرو ها و کاهش ناترازی بنزین استفاده نماییم.
رحمان سالاری تاکید کرد: توزیع هر مترمکعب سی ان جی حدود یک دلار به اقتصاد کشور کمک می نماید که این مساله افزون بر مزایای زیست محیطی، با احتساب ۱۵ میلیون مترمکعب ظرفیت خالی روزانه، صرفه جویی بزرگی را در کشور به همراه خواهد داشت.
صنعت سی ان جی ایمن است
وی ضمن اشاره به این که بیش از ۹۰ درصد جایگاه های سی ان جی کشور ضوابط سختگیرانه سازمان استاندارد را پاس کردند و جز معدود صنعت هایی هستیم که توانستیم ۹۰ درصد ضوابط سختگیرانه را گرفتن نماییم، اضافه کرد: صنعت سی ان جی، صنعت ایمنی است و اگر بخواهیم حوادث را نیز در نظر بگیریم، تعداد حوادث صنعت سی ان جی بسیار محدود و مربوط به بخش خودرویی است که در اینباره نیز طرح تعویض مخازن فرسوده خودرو ها را درحال اجرا داریم. افزون بر آن، نظارت های دقیق در عرصه رعایت استانداردهای ایمنی در جایگاه ها اعمال می شود.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در تشریح راهکارهای افزایش سهم سی ان جی در سبد سوخت خودرو ها بیان کرد: لازمه توسعه سی ان جی کاهش فاصله قیمتی بنزین و سی ان ج بمنظور ایجاد انگیزه و افزایش تولید خودرو های دوگانه سوز و گازسوز است و اگر این دو راه حل اجرائی نشود، به هر میزان که جایگاه جدید راه اندازی شود، تغییری در مقدار توزیع و فروش ایجاد نخواهد شد.
تولید خودرو های گازسوز و تامین منابع مالی توسعه صنعت سی ان جی
رحمان سالاری با انتقاد از اجرا نشدن مصوبه سال ۹۹ شورای عالی انرژی از طرف خودروسازان اظهار داشت: بر طبق این مصوبه خودروسازان باید ۳۰ درصد تولید خودرا به خودرو های دوگانه سوز و گازسوز اختصاص دهند که در این حوزه خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده و این عدد متأسفانه کمتر از یک درصد است.
وی اضافه کرد: خودروسازان در حالی از اجرای مصوبه های بالادستی برای تولید خودرو های گازسوز خودداری می کنند که برمبنای مصوبه ها و مکاتباتی که با خودروسازان داشتیم، به ازای هر خودرو، ۵۰۰ دلار کمک هزینه نیز به خودروسازان پرداخت خواهیم کرد، اما باز هم استقبال و انگیزه لازم از طرف خودروساز وجود ندارد.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: بودجه موردنیاز اجرای مصوبه طرح تبدیل خودرو های عمومی نیز از دو سال قبل از طرف سازمان برنامه و بودجه تامین نشده است و اکنون مدیریت طرح سی ان جی حدود ۶۳ میلیون دلار بدهکار پیمانکاران اجرای این طرح است. این در شرایطی است که عملیات تبدیل خودرو ها ادامه دارد و حدود ۸ هزار نفر نیرو بصورت مستقیم در ۳۵۰ کارگاه تبدیل خودرو ها مشغول کار هستند. مصوبه تبدیل خودرو های شخصی نیز ابلاغ گردیده است که اجرای آن نیز به تامین منابع مالی نیاز دارد.
تبدیل ۳۱۰ هزار خودرو عمومی به گازسوز
رحمان سالاری از تبدیل حدود ۳۱۰ هزار خودرو در قالب این مصوبه آگاهی داد و اظهار داشت: حدود ۲۰ هزار خودرو نیز در صف وجود دارد که اگر نقدینگی تامین شود، می توانیم ظرف دو سال مصوبه را بصورت کامل اجرائی نماییم.
وی اضافه کرد: زیرساخت های تبدیل همچون کارگاه، مخازن و کیت های نسل ۴ موجود است و اتحادیه سوخت های جایگزین و پیمانکاران ما اقدام های خوبی در این حوزه انجام داده اند و امیدواریم با تزریق منابع، این صنعت توسعه یابد.
افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی در بودجه سال ۱۴۰۳
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همین طور از ارائه پیشنهادهایی به مجلس برای افزایش کارمزد جایگاه های سی ان جی در بودجه سال ۱۴۰۳ آگاهی داد و اظهار داشت: وضع کارمزد جایگاه های سی ان جی و ظاهر جایگاه ها مناسب نمی باشد و تلاش می نماییم با واقعی کردن کارمزد جایگاه داران وضع این صنعت را بهبود بخشیم. از سال ۹۲ قیمت یک تجهیز سی ان جی در کشور ۱۱ برابر شده است، این در شرایطی است که کارمزد جایگاه های سی ان جی در طول این مدت تنها ۶ برابر رشد داشته و این امر نشان دهنده کوچک شدن سفره جایگاه های سی ان جی است.
رحمان سالاری اظهار داشت: پیشنهاد کارمزدی که از طرف مدیریت طرح سی ان جی به دولت مطرح می شود، پیشنهادی است که سود جایگاه ها را مدنظر قرار داده و این فاصله کارمزدی چند ساله را نیز جبران کند.
وی اضافه کرد: جایگاه های کم فروشی نیز داریم که تلاش می نماییم با ارائه راهکارهای مناسب، این جایگاه ها ی در آستانه ورشکستگی را بدون لطمه به جایگاه های پروفروش نجات دهیم.
اجرای طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی سال آینده کلید می خورد
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی همین طور درباره ی دلیلهای اجرا نشدن طرح هوشمندسازی جایگاه های سی ان جی اظهار داشت: ۱۲۰ میلیارد تومان پول بابت هوشمندسازی در حساب شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی است، این در شرایطی است که هزینه موردنیاز اجرای این طرح بیش از ۳۰ برابر است، اما با همین مبلغ بدنبال آن هستیم که بخش اول طرح را بدون اضافه کردن هیچ نوع بار مالی جدید به جایگاه ها در سال جدید شروع نماییم.
رحمان سالاری اضافه کرد: این طرح را در بخش فنی به پایان رساندیم و مصوبات گرفته شده است و اگر در آینده منابع مالی تامین شود، مراحل بعدی را نیز اجرائی خواهیم کرد.
ثبت نام ۴ هزار تاکسی برای طرح تعویض مخازن فرسوده
وی با تقدیر از کوشش های اتحادیه سوخت های جایگزین در بحث تامین ایمنی خودرو های گازسوز همچون معاینه فنی خودرو ها اظهار داشت: از دو ماه پیش طرحی را برای تعویض مخازن خودرو های تاکسی فرسوده شروع کردیم که برمبنای آن، مخازن خودروهایی که از جانب مراکز معاینه فنی ناایمن شناخته شوند، بصورت رایگان تبدیل خواهد شد، البته منابع مالی موردنیاز این طرح تامین نشده است، اما باتوجه به لزوم افزایش ایمنی و فروش جایگاه ها، با هماهنگی و همکاری با پیمانکاران این طرح را شروع کردیم.
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: مشخصات حدود ۱۰ هزار خودرو تاکسی برای طرح تعویض مخازن تا حالا به این شرکت ارسال شده است که از این تعداد، حدود ۴ هزار خودرو در این طرح ثبت نام کرده و تعویض مخزن یک هزار دستگاه نیز انجام شده است و امیدواریم با تامین بودجه، این طرح تکمیل شود.
لزوم جایگزینی ۱۰ میلیون خودروی سی ان جی تا سال ۱۴۱۰/ مصرف روزانه ۱۸۵ میلیون لیتر بنزین در کشور تا ۶ سال آینده
اردشیر دادرس، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور نیز در این جلسه در سخنانی با مرور روند رشد و توسعه صنعت سی ان جی از سال ۸۱ تا حالا در کشور اظهار داشت: با رشد، تجربه و توانمندی که امروز در صنعت سی ان جی کشور وجود دارد، این صنعت یک صنعت وزین و بسیار قدرتمند است که توان جایگزینی یک چهارم از سوخت بنزین مصرفی فعلی کشور را دارد.
وی اضافه کرد: خدا را شاکریم که امروز این صنعت به دستاوردهای مهم و راهبردی خود در سالهای گذشته دست یافته است، اما لازمه توسعه آن در آینده، تدوین سند استراتژیک انرژی است تا بتوانیم در هشت سال آینده به ظرفیت واقعی و موردنیاز توزیع در جایگاه ها نائل شویم.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سی ان جی کشور تاکید کرد: طبق سند استراتژیک تدوین شده صنعت سی ان جی در کشور، لازم است بمنظور جلوگیری از ناترازی بنزین در کشور لازم است تا سال ۱۴۱۰، ۱۰ میلیون خودرو سی ان جی در کشور جایگزین شود. طبق برآوردها و با احتساب سالی ۱۰ درصد افزایش، تا ۶ سال آینده، مقدار مصرف بنزین در کشور به بالای ۱۸۵ میلیون لیتر می رسد و امیدواریم با تبدیل حداقل سالی ۵۰۰ هزار تا یک میلیون خودرو، این فاصله را کاهش دهیم و اگر این اتفاق نیفتد، در آینده ناچار به واردات حجم زیادی بنزین خواهیم شد، بدین سبب توسعه این صنعت در آینده راهگشا است.
دادرس از تنظیم اطلاعیه ای در سه حوزه کارمزدها، اجرا نشدن مصوبات در عرصه سی ان جی و بسته های حمایتی کشورهای تولیدکننده گاز و مصرف کننده سی ان جی آگاهی داد و اظهار داشت: این سند به عنوان سند مطالبه تمامی اعضا قرار گرفته و مقرر شده است که مفاد آن توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس شورای اسلامی مورد پیگیری قرار گیرد.
وی همین طور از تأسیس هیئت امنای صنعت سی ان جی آگاهی داد و اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از این طریق با اتخاذ تصمیم های جمعی، راهکارهای لازم برای توسعه این صنعت را نهایی نماییم و دستاوردهای بزرگی را برای صنف و صنعت سی ان جی به دست بیاوریم.
بر اساس این گزارش، در این جلسه تخصصی وحید اصفهانیان، رییس پژوهشکده خودرو، سوخت و محیط زیست دانشگاه تهران نیز طی سخنانی با عنوان «خودروهای برقی و گازسوز، بایدها و نبایدها» زیرساخت های مورد نیاز کشور برای توسعه خودرو های هیبریدی و گازسوز را مورد بحث و بررسی قرار داد.
سید کاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد حمل و نقل سوخت کشور نیز در این جلسه طی سخنانی درباره ی بحث ناترازی انرژی اظهار داشت: لازم است یک اتاق هم فکری و هم اندیشی در این عرصه شکل بگیرد تا موانع و مشکلات احصا و راهکارهای عملیاتی ارائه شود تا بتوانیم سی ان جی را از این شرایط متوقف به سمت تعالی ببریم.
وی اضافه کرد: لازم است انرژی جدیدی به صنعت سی ان جی کشور تزریق شود، اگر ۲۰ درصد هم به ظرفیت عرضه سی ان جی اضافه شود، معادل ۴ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین است که می تواند افزایش هم یابد.
در این جلسه همین طور برخی از رؤسای انجمن های صنفی استانی به بیان مشکلات منطقه ای و موانع و راهکارهای توسعه صنعت سی ان جی پرداختند.