چرا تراز تجاری منفی ۱۲ میلیارد دلار شد؟

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تراز منفی ۱۲ میلیارد دلار تجارت غیرنفتی اظهار داشت: دلیل عمده ایجاد این پدیده بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت به افزایش وزنی واردات و کاهش ارزش صادرات در ۹ ماهه سال جاری اشاره نمود و اظهار داشت: دلیل عمده ایجاد این پدیده بیش اظهاری واردات و کم اظهاری صادرات است. این بیش اظهاری ها و کم اظهاری ها و همین طور کارت های اجاره ای ناشی از چند نرخی بودن ارز است.
وی افزود: یک سری اقدامات با محوریت سازمان توسعه تجارت انجام گرفته که یکی از آنها کوشش برای حل مساله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ است.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: حالا بعد از کش و قوس های فراوان به مرحله ای رسیده که مقرر است درگاه سال ۱۳۹۷ در سامانه جامع تجارت گشوده شود.
ضیغمی اظهار داشت: در عین حال مقرر شده برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ نیز جرایم ریالی تعیین شود تا پرونده رفع تعهد ارزی این سال ها بسته شود.
محمود نجفی عرب رییس اتاق تجاری تهران نیز به تراز منفی تجاری کشور طی ۸ ماه سال جاری اشاره نمود و اظهار داشت: آمار گمرک نشان دهنده حدود ۸ میلیارد دلار تراز منفی در صادرات غیرنفتی است و برخی پیش بینی ها حاکی از آنست که این رقم تا انتهای سال به حدود ۱۷ الی ۱۸ میلیارد دلار نیز برسد.
وی اضافه کرد: ضمن آنکه ارزش صادرات نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۴ میلیارد دلار کم شده است.
رئیس اتاق تهران اظهار داشت: به رغم آن چه در آمارهای گمرک قابل مشاهده می باشد وزیر امور اقتصاد و دارایی تراز تجاری کشور را معادل مثبت ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرده که بنظر می رسد آمار صادرات نفت را نیز لحاظ کرده است. البته امیدواریم که در سایه توافقات بین المللی همچون در عرصه اوراسیا، وضعیت صادرات بهبود پیدا کند.

منبع: