صنایع زیر بار ذخیره سازی گاز نرفتند

زیپو کالا: ذخیره سازی گاز برای تامین گاز پایدار در دوره سرد سال امری اجتناب ناپذیر است حالا شرایطی مهیا شده است تا صنایع بزرگ چنین رویه ای را در پیش بگیرند تا گرفتار کاهش تولید نشوند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، ذخیره سازی گاز امری رایج در دنیاست که کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همجوار به سبب ناترازی گاز استقبال بیشتری نسبت به این مساله نشان داده اند. چونکه کشورهای اروپایی به سبب نداشتن منابع گازی و نیاز آنها به واردات گاز، بیشترین میزان ذخیره سازی گاز را دارند و بخش عمده نیاز ذخیره سازی گاز در این کشورها توسط صنایع با توجیه پذیری بطورکامل اقتصادی، انجام می پذیرد.
تجربه سالهای اخیر نشان میدهد ذخیره سازی گاز برای تامین گاز پایدار در دوره سرد سال امری اجتناب ناپذیر است. حالا شرایطی مهیا شده است تا صنایع بزرگ نیز چنین رویه ای را در پیش بگیرند اما معین نیست اصلاً چنین مسأله ای صنایع را تشویق به ذخیره سازی گاز می کند.
نمایندگان مجلس هم در ارتباط با ذخیره سازی گاز صنایع اظهار نظراتی کرده بودند، مصطفی نخعی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با این مساله به خبرنگار مهر اظهار داشت: صنایع جزو عمده ترین بخشهایی هستند که به گاز نیاز دارند و در زمستان ها با ناترازی گاز و بالا رفتن گاز در بخش خانگی با افت فشار و قطعی و تعطیلی مواجه می شوند.
وی افزود: صنایع در کشورهای پیشرفته دنیا به سمت صنعت ذخیره سازی گاز رفته اند تا در فصول گرم سال گاز را ذخیره و در فصول سرد سال از آن بهره گیرند. به این وسیله گاز برای آنها خیلی ارزان تر تمام می شود و موجب می شود با ضرر دهی و تعطیلی خطوط تولید در زمستان رو به رو نشوند.
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم همین نظر را دارد و در ارتباط با ذخیره سازی گاز توسط صنایع می گوید: در زمستان ها همیشه صنایع با مشکل ناترازی گاز مواجهند و بنا بر این گاز مصرفی آنها در مقاطعی قطع می شود و تولید با مشکل روبرو می شود، در صورتیکه اگر مبادرت به ذخیره سازی گاز کنند یک اقدام دو سر سود برای آنها است.
حاجی دلیگانی اشاره کرد: صنایع در کشورهای اروپایی برای حل مشکل کمبود گاز در زمستان ها چندین سال است که به سمت ذخیره سازی گاز رفته اند و اکنون تمام نیاز خودرا در زمستان ها از محل مخازن ذخیره سازی گاز تامین می کنند.
نخعی نیز با انتقاد از جدی نگرفته شدن ذخیره سازی گاز افزود: بحث ذخیره سازی گاز یک موضوع مهمست ما جزو معدود کشورهای دارای ذخایر گازی در دنیا هستیم که ذخایر ذخیره سازی گاز در کشور ما خیلی محدود است.
وی افزود: متوسط ذخیره سازی گاز در دنیا حدوداً ۱۰ درصد است و ذخیره سازی گاز کشورهای توسعه یافته و مصرف کننده گاز مثل کشورهای اروپایی و یا کشورهای تولید کننده گاز مثل کانادا و قطر بالای ۲۰ درصد از مصرف سالانه است.
پدیدار هم دراین زمینه اظهار داشته بود: صنایع وقتی به سمت ذخیره سازی گاز بروند به خودشان کمک زیادی کرده اند. آنها می توانند گاز را در تابستان ها در مخازن خود ذخیره و در زمستان ها مورد استفاده قرار دهند.
بنابراین ذخیره سازی گاز را می توان بهترین گزینه برای جبران ناترازی گاز و کاهش آلودگی هوا در زمستان دانست از یک سو دی اکسید کربن کاهش می یابد و از طرف دیگر صنایع و نیروگاه ها با قطعی خوراک دست و پنجه نرم نمی کنند. شاید برای همین است که مدتی پیش وزارت نفت «شیوه نامه جذب سرمایه گذار بمنظور افزایش پایداری تامین گاز طبیعی» را به صنایع ابلاغ کرده است. در این شیوه نامه اولویت با مشترکان عمده و نیروگاه ها، صنایع می توانند با نصب تجهیزات لازم، گاز ذخیره کنند، که حالا مشخص شده صنایع به سبب قیمت بالای ذخیره سازی گاز زیر بار این مساله نرفته اند.
حالا باید دید با چنین رویه ای در سالهای آتی شاهد جدال صنایع و وزارت نفت خواهیم بود یا آنکه صنایع برای جلوگیری از قطعی گاز در ماه های سرد سال تن به ذخیره سازی گاز برای این ایام می دهد.

منبع: