توجه به حقوق شهروندی با اجرای پروژه های کیفی سازی فرآورده های نفت

به گزارش زیپو کالا، معاون وزیر نفت اظهار داشت: اجرای پروژه ها و توجه به حفظ محیط زیست در کنار تولید پایدار فرآورده های نفتی از مصادیق توجه به حقوق شهروندی و اجرای مسئولیت های اجتماعی است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت نفت، «جلیل سالاری» در جلسه حقوق شهروندی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن اشاره به این که در زمینه پروژه های کیفی سازی فرآورده های نفتی اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است، اضافه کرد: فضای مجازی میهمان ناخوانده که در کشور آمده است و جهت استفاده درست باید با آن آشنا شویم و رصد نماییم.
وی افزود: البته در این فضا همواره اخبار جعلی وجود داشته است و در مقابل باید عملکرد ما درست باشدT چونکه جوسازی ها همیشه صورت می گیرد.
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه وضعیت شرکت ما متفاوت از سایر شرکتهای دولتی است، تصریح کرد: از یک طرف با اصل ۴۴ و خصوصی سازی شرکتهای پالایشی مواجه هستیم و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران بعنوان شرکت بالادستی نقش نظارتی بر تولید، توسعه، عملیات و … را بر عهده دارد.
وی اظهار داشت: از طرفی، ساختار مالی ما نظام کارمزدی است و باید با یک مدیریت کارمزدی شرکت را اداره نماییم. این در شرایطی است که در هیچ کدام از مجموعه ها مدیریت کارمزدی وجود ندارد.
سالاری ضمن اشاره به این که این موارد سبب تحمیل هزینه هایی به مجموعه خارج از اختیارات آن می شود، اضافه کرد: به صورت مثالT زمانیکه ناترازی در مصرف سوخت اتفاق می افتد مجبوریم سوخت رسانی به همه نقاط کشور را انجام دهیم و این مورد سبب افزایش هزینه ها می شود.
وی افزود: مدیریت هزینه و بهره وری خارج از اراده ما است، چونکه تکالیفی از دستگاههای حاکمیتی برای ما وجود دارد. به صورت مثال اعلام می شود که گاز کم است و باید سوخت مایع به همه نیروگاه ها، صنایع و … تأمین شود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، چالش دیگر را نظام قیمت گذاری تکلیفی دانست و اظهار داشت: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی خارج از این شرکت است و متولیان دیگری دارد و ما فاقد اختیار و تصمیم گیری در آن حوزه هستیم. در نتیجه یک رشد زیاد و افسارگسیخته در حوزه مصرف سوخت را شاهدیم و بدون توجه به بهینه سازی مصرف، باید سوخت مورد نیاز را تأمین نماییم.
وی ضمن اشاره به این که تقریبا همه مردم به صورت مستقیم و غیر مستقیم با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران سرو کار دارند، اضافه کرد: همه مجموعه کشور و ذی نفعان شامل حمل و نقل دریایی، هوایی، زمینی مصرف کنندگان عمده و حتی صنایع کوچک با این مجموعه در ارتباط اند.
سالاری تصریح کرد: در این فضا اگر بخواهیم شفاف سازی را انجام دهیم و ساختار نظام مند و زیرساخت نرم افزاری را ایجاد نماییم تا مصرف کنندگان بموقع به سوخت دسترسی داشته باشند، حجم بالایی از مفاصا حساب مالی در کشور ایجاد می شود.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر تأمین سوخت مورد نیاز و تضمین امنیت انرژی کشور باید منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه و هدفمندی یارانه ها را هم تأمین نماییم، افزود: فروش فرآورده های نفتی باید در سیستم ثبت گردد و در این حوزه سال جاری ۶۹۰ حساب را به ۲۳۰ حساب تبدیل کردیم و همگی در خزانه کشور متمرکز شده اند و الان فروش در هرکدام از مناطق فورا در حساب خزانه متمرکز می شود.
معاون وزیر نفت اظهار داشت: علاوه بر تفاوت قیمت فرآورده های نفتی در ایران با کشورهای همسایه، اختلاف قیمت معنادار دیگری هم در این حوزه وجود دارد. حالا هر لیتر نفت سفید با قیمت ۱۵۰ تومان به مناطقی که گارزسانی انجام نشده به فروش می رسد و این در شرایطی است که قیمت تمام شده آن ۲۵۰ تومان است و باید با این هزینه مازاد آنرا به دست مصرف کننده برسانیم. در گاز مایع هم البته شرایط به همین صورت است.
وی به سوخت رسانی مناسب و سریع در روزهای اربعین و سفرهای پایان تابستان اشاره نمود و اضافه کرد: در اربعین ۷۵ درصد مردم با خودروی شخصی سفر کردند چونکه به توسعه زیرساخت حمل و نقل عمومی در کشور توجه نکرده این. امروز همه مردم در خیابان با خودروی شخصی تردد می کنند چونکه صرفه اقتصادی دارد. با این وجود با مدیریتی که انجام دادیم ایام پیک مصرف را به خوبی پشت سر گذاشتیم.
سالاری افزود: حالا هم در آستانه فصل سرد قرار داریم که ذغذغه تأمین سوخت مایع نیروگاه ها و صنایع به علت ناترازی گاز وجود دارد و باید آنرا تأمین نماییم. ازاین رو فعالیتهای این شرکت تعطیلی بردار نیست.
وی به ضرورت انجام تعمیرات اساسی در پالایشگاه های کشور برای تأمین و تولید پایدار انرژی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: در روزهای تعمیرات اساسی پالایشگاه ها باید ناترازی را مدیریت نماییم تا کشور گرفتار مشکل نشود.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با تکیه بر این که دغدغه تضمین امنیت و عرضه انرژی و استمرار تولید است، خاطرنشان کرد: در این راه، نظام کاربردی مشکل ساز است چونکه با قاچاق و اصل ۴۴، عرضه خارج از شبکه و…. رو به رو هستیم.
وی با اشاره بر این که در حوزه حقوق شهروندی و مبارزه با فساد، شفاف ترین مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است، اضافه کرد: در خیلی از موارد زمانیکه تخلفی دیده می شود خودمان ورود می نماییم و به دستگاههای نظارتی، امنیتی و قضایی اطلاع می دهیم. به صورت مثال در واگذاری پالایشگاه شازند ۸۹۰ میلیون یورو بدهی بر دوش دولت بود که به سهامدار برگرداندیم.
سالاری به ورود جدی در مورد فروش های صادراتی و وصول مطالبات دولت گذشته اشاره نمود و افزود: همینطور در حقوق شهروندی و مسئولیت اجتماعی در کنار تولید وارد شدیم و شرکتهای پالایشی بخشی از بودجه و سود سنواتی خویش را به این مورد اختصاص داده اند.
وی یکی از این زمینه ها را توجه به محیط زیست دانست و اظهار داشت: بر مبنای قانون بودجه شرکتهای پالایشی باید ۴۰ درصد از سود پالایشی خویش را به پروژه های کیفی سازی فرآورده های نفتی اختصاص دهند که در این حوزه در همه مجموعه ها طرح جامع داشته این و با اتکا به توان داخل این طرح ها در حال اجرا می باشد.
معاون وزیر نفت اضافه کرد: حوزه دانش بنیانی را فعال کردیم و فعالیت آنها به خارج از مرزها هم گسترش پیدا کرده است. کار از پالایشگاهی در ونزوئلا شروع شده است تا آنجایی که حالا کمپرسور ایرانی در کنار کمپرسور آمریکایی در ونزوئلا قرار دادیم و درحال بررسی به پروژه هایی در آفریقا و سوریه هستیم.
وی به تبدیل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی به یک شرکت توسعه ای در قانون بودجه اشاره نمود و افزود: اساسنامه در کمیسیون اقتصادی دولت مانده است و با تصویب آن می توانیم وارد کارهای توسعه ای شرکتهای پالایشی شویم و اگر شرایط فراهم باشد اشتغالزایی هم صورت خواهد گرفت.
سالاری با تکیه بر این که حساب های شرکت در خزانه متمرکز شده است، اظهار داشت: ازاین رو حسابی در بانکهای کشور وجود ندارد که به پشتوانه آن بتوانیم تأمین مالی پروژه ها را انجام دهیم.
وی بر ضرورت توسعه سی ان جی در کشور برای جبران ناترازی سوخت و اشتغالزایی اشاره نمود و اضافه کرد: همه در جهت مسئولیت اجتماعی و حقوق شهروندی است چونکه با مردم ارتباط دارد.
مدیرعامل شرکات ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن اشاره به این که در گذشته بیشتر از ۶ ماه زمان برای دریافت کارت سوخت نیاز بود، افزود: حالا زمان کاهش پیدا کره است و مردم باید از کارت خود استفاده نمایند تا پایش درستی از مصرف داشته باشیم. همینطور آمار خرابی کارت خوان ها تا ۳۵ درصد بود که حالا به ۴ درصد رسیده است. از طرفی، با نرم افزاری که تدوین شده، وضعیت جایگاه ها پایش می شود.
در این جلسه ارزیابان محترم ضمن ارئه آمار عملکرد عالی شرکت در سطح کشور که چه درسطح شاخص های عمومی و چه در سطح شاخص های اختصاصی باعث انتخاب شرکت ملی پالایش و پخش بعنوان دستگاه برتر تولیدی در بین ۱۱۰ دستگاه اجرایی کشور، سازمان و شرکتهای وابسته گردید، ازاقدامات جناب آقای مهندس سالاری و مدیران شرکت در جهت صیانت از حقوق شهروندی تقدیر نموده و سه قبضه شمشیر به منظور یادبود و قدردانی از عملکرد مدیران عالی شرکت به آقایان مهندس سالاری، آقای مهندس قیم و مهندس ارسلان رحیمی تقدیم شد.
در پایان نشست سالاری ضمن تاکید صیانت از حقوق شهروندان و ایجاد مطالب و رهنمودهای لازم از همکاران ارزیاب و اعضای کارگروه با تقدیم لوح سپاس قدردانی نمودند.

منبع: