ظرفیت تجارت ایران و عراق ۳۰ میلیارد دلار است

به گزارش زیپو کالا، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: حجم معاملات تجاری ایران و عراق می تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد و بعضاً گفته می شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار هست.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، یحیی آل اسحاق امروز در همایش نشست راهکارهای توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ اظهار داشت: روابط تجاری ایران و عراق در کوتاه و دراز مدت یک رابطه استراتژیک است و حجم معاملات تجاری ایران و عراق می تواند به ۲۰ میلیارد دلار برسد و بعضاً گفته می شود امکان افزایش آن تا ۳۰ میلیارد دلار است ضمن این که این حرف شعار نیست و کاملا دست یافتنی است. فعالان اقتصادی، صاحبان خدمات و صاحبان صنایع ما می توانند بهترین استفاده را از تجارت با عراق کسب کنند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اضافه کرد: فرصت صادرات به کشورهای CIS را در گذشته داشتیم اما آنرا از دست دادیم ازاین رو نباید این فرصت تجاری را در ارتباط با عراق را از دست دهیم.
وی با تکیه بر این که بازار عراق تا ۱۵ سال دیگر از بهترین فرصت صادراتی برخوردار است، اظهار داشت: اما این فرصت ها از دست یافتنی است مخصوصاً این که رقبای سرسختی داریم که با امن شدن عراق به دنبال آن هستند تا این مزیت را از ما بگیرند. بنابراین بهره مندی از این بازارها دشوار می باشد و ازاین رو برای بهره مندی از این بازار وسیع باید متناسب با حقیقت ها عمل نماییم چونکه در غیر این صورت آنرا از دست خواهیم داد.
آل اسحاق با اشاره به اینکه برای موفقیت در بازار عراق ۳ شرط شناخت واقعی، روحیه و عزم و انجام اقدامات حرفه ای نیاز است، عنوان کرد: لازم است که حقیقت های بازار عراق را نسبت به وضعیت خودمان بشناسیم و اگر آنرا به روز نکنیم در واقع به نتیجه ای نخواهیم رسید. همینطور بیشتر از ۵۰ درصد از موفقیت در بازار بستگی به عزم و اراده فعالان اقتصادی دارد و اساسا با عزم نیم بند نمی توان وارد این بازار شد.
رئیس اتاق مشترک ایران و عراق بیان داشت: سال قبل با وجود تمام مشکلات ۱۱ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم ازاین رو عده ای که بتوانند الزامات را فراهم نمایند در این بازار موفق خواهند بود.
وی اظهار داشت: بهره مندی از بازار عراق مانند هر بازار دیگری نیازمند اقدامات حرفه ای است و لازم است سازمان ها و نهادها کارهای در رابطه با خودشان را برای توسعه تجارت با این کشور فراهم نمایند. ازاین رو برای رسیدن به موفقیت و توسعه تجارت با عراق هم فعالان اقتصادی و هم بخش های دولتی باید اقدامات متناسب انجام دهند ضمن این که فعالان بخش خصوصی باید ریسک این بازار و بازارهای تجاری را بپذیرند.