ایجاد بانک، منطقه آزاد و شرکت حمل و نقل مشترک با عراق

به گزارش زیپو کالا، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: ایجاد بانک، منطقه آزاد و شرکت حمل و نقل مشترک با عراق برای توسعه پایدار تجارت در دستور کار قرار دارد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، فرزاد پیلتن امروز در همایش توسعه پایدار تجارت ایران و عراق در افق ۲۰۲۵ با اعلان اینکه عراق شریک اول گروه تجاری ما در جهان و شریک اول ما در عرصه برق آسیا است، گفت: هر هفته یک رویداد در ایران در رابطه با عراق درباب اعزام هیأت تجاری و برگزاری همایش ها و نمایشگاه ها توسط بخش های خصوصی و دولتی برگزار می گردد که این مساله ناشی از اهمیت تجارت با عراق است. ما ۵ نقطه مرزی با عراق داریم و تجاری که مسلط به زبان عربی هستند که در تجارت با عراق نسبت به ترکیه برای ما مزیت محسوب می شود.
مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: تجارت پایدار با عراق و برقراری موازنه تجاری با عراق از سمت دولت هم دارای اهمیت است و بنابراین این مساله در دستور کار قرار دارد. دولت تلاش می کند تا به این هدف نائل شویم.
وی اظهار داشت: آن چه در سازمان توسعه تجارت برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با عراق در دستور کار قرار گرفته، نهادسازی است. تصمیم گرفتیم در دولت جدید با مشارکت بخش خصوصی مبادرت به تأسیس نهادهای جدید همچون تشکیل کنوانسیون مراکز تجاری نماییم که این امر می تواند به اندازه چند رایزن تجاری به تجار خدمت کند. همین طور به تقویت شرکت های مدیریت صادرات تاکید داریم و شرکت های بخش خصوصی را دراین زمینه شناسایی کرده ایم.
مدیرکل دفتر غرب آسیا سازمان توسعه تجارت گفت: ایجاد نهادهای مشترک همچون ایجاد بانک مشترک، ایجاد منطقه آزاد مشترک و ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک برای توسعه پایدار در دستور کار قرار دارد و امیدواریم که این موضوعات به توسعه تجارت کمک نماید.
پیلتن افزود: تولید مشترک هم به پایداری تجارت ایران و عراق کمک می نماید بنابراین مناقصه های کشور عراق را بوسیله رایزن تجاری دریافت و منعکس می نماییم و دولت هم حمایت می کند که به تولید مشترک برسیم.
۱۷۰۰ کارخانه فعال در کربلا وجود دارد
کاظم جواد یاسین رئیس اتاق صنایع کربلا هم در این مراسم با اعلان اینکه اهمیت هم افزایی بین دو ملت و دولت ایران و عراق با توجه به این که دو کشور دوست هستند بر کسی پوشیده نیست، گفت: هر دو ملت ایران و عراق دستخوش دسیسه هایی هستند که توسط امپریالیسم آمریکا و صهیونیست جهانی برای آنها چیده شده است بنابراین نیازمند آن هستیم که دو ملت در حوزه های اقتصادی با یکدیگر هم افزایی داشته باشند.
یاسین بیان داشت: ایران و عراق در یک سنگر واحد هستند و به خوبی می دانیم که چه دسیسه هایی برای ما برنامه ریزی شده است و می خواهند آینده ما را خراب کنند.
وی اضافه کرد: ایران بیش از ۴ دهه مورد تحریم های ظالمانه بوده اما دستاوردهایی در حوزه های اقتصادی داشته که حتی دشمنان پیش از دوستان به آن اعتراف می کنند و این مساله سبب افتخار و سربلندی ما عراقی ها است.
یاسین گفت: تجارت بین ایران و عراق باید یک تجارت منسجم با تراز تجاری همسان باشد تا بتواند به دو کشور خدمت کند و اگر میزان تجارت به نفع یک کشور باشد چندان رضایت بخش نیست و در امتداد منافع دو کشور و ملت نخواهد بود.
رئیس اتاق صنایع کربلا اضافه کرد: هجمه های رسانه یک سلاح بسیار کشنده است و توسط امپریالیسم جهانی و صهیونیسم ایجاد می شود و تلاش می کنند تا تراز تجاری ما یکسان نشود.
وی بیان داشت: ماموریت رژیم صهیونیستی در منطقه ایجاد کشمکش های نژادی و طایفه ای است که به همت محور مقاومت و در رأس آن جمهوری اسلامی رژیم صهیونیستی درحال فروپاشی است.
رئیس اتاق صنایع کربلا گفت: ما در اتاق صنعت کربلا بر روی همکاری بین اتاق های تجاری و صنعتی تاکید داریم اما یکی از مسائلی که مشاهده می شود تقلب در کالاهای صادراتی است بنابراین باید اتاق های تجاری و سفارتخانه ها بر این مساله نظارت کنند و از این امر جلوگیری شود.
یاسین اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۷۰۰ کارخانه مختلف همچون صنایع غذایی صنایع شیمیایی در کربلا وجود دارد و تمایل داریم تا ایران در عراق سرمایه گذاری در پروژه های مختلف داشته باشد تا به تولید مشترک برسیم. همین طور تمایل داریم که خط تولید صنعتی را از ایران وارد کشورمان نماییم.
وی با اشاره به قانون پشتیبانی از تولید کننده در عراق بیان داشت: بر طبق این قانون ما از تولید کنندگانی در حوزه تولید سیمان، مواد غذایی و بلوک آجر و غیره حمایت می نماییم تا به خودکفایی برسیم بنابراین تمایلی برای واردات این کالاها نداریم اما می توانیم دراین زمینه همکاریهای مشترک و سرمایه گذاری های مشترک داشته باشیم.