صرفه جویی ارزی با تولید ۵۶۰ هزار تن بذر

به گزارش زیپو کالا، معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار نمود: تولید ۵۶۰ هزار تن بذر در کشور از خروج یک میلیارد دلار سرمایه ملی جلوگیری کرد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، اصلاح بذر در کشور یکی از دستورالعمل های بخش کشاورزی بوده تا ضمن کاهش وابستگی به واردات، بهره وری فعالیتهای کشاورزی در کشور ارتقا پیدا کند. تولید بذرهای اصلاح شده در داخل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار از خروج سرمایه جلوگیری کرده است.
مطالعات روی اصلاح بذور از سیب زمینی، گوجه فرنگی، لوبیا، فلفل، پیاز، انواع حبوبات آبی و… در حال انجام می باشد و بخشی از بذور تجاری شده و درحال استفاده است. همینطور در حوزه به نژادی و به زراعی کارهای بسیاری در حال انجام می باشد و طرح ها در ۴ دسته ملی، استانی، مشترک و سفارشی پیگیری می شود. از آغاز مطالعات روی محصولات کشاورزی تا سال ۱۳۹۳، ۱۵ رقم بذر اصلاح شده ارائه شد و پس از آن با سرمایه گذاری جدید در تقریبا یک دهه اخیر ۲۵ رقم ثبت شده و ۲۸ رقم در دست معرفی به جمع بذور اصلاح شده اضافه گردید.
سیاست کلان کشور در جهت امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی بوده در این خصوص در دسترس بودن مواد غذایی سالم و به اندازه کافی برای عموم مردم هدف نخست برنامه ریزان در این بخش است.
سیدمجتبی خیام نکویی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون دائمی هیأت امنای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن اشاره به تولید ۵۶۰ هزار تن بذر در این سازمان، اظهار داشت: سالانه با تولید ۹۸ درصد بذر محصولات زراعی از خروج یک میلیارد دلار ارز جلوگیری می شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به معیشت مردم، افزود: تاثیر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تأمین غذای سالم، سفره مردم و امنیت غذایی نقش مهمی دارد.
خیام نکویی ضمن اشاره به معرفی محصولاتی که قابلیت دانش بنیانی دارند، خاطرنشان کرد: سازمان تحقیقات از هر عاملی که باعث ارتقای بهره وری شود، استقبال می کند.

منبع: