شناسایی اخلالگران بازار مسکن

به گزارش زیپو کالا، در جهت طرح ساماندهی بازار مسکن که از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری شروع شده، تابحال بیشتر از ۳۰۰۰ دفتر مشاور املاک متخلف در سطح کشور پلمب شده و بازرسی ها هم چنان ادامه دارد.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، حدود ۱۷۴ هزار واحد صنفی مشاور املاک در سطح کشور فعالند که حدود ۱۷ هزار واحد از این تعداد فاقد مجوز هستند؛ افرادی که بدون داشتن مسئولیت گاها به آشفتگی بازار مسکن دامن می زنند.
دولت از نیمه اردیبهشت ماه سال جاری طرح برخورد با مشاوران املاک متخلف و بدون مجوز را در دستور کار قرار داده است. در این خصوص کارگروهی متشکل از نماینده وزارت راه و شهرسازی، وزارت خانه های اقتصاد و صمت، پلیس فراجا، سازمان تعزیرات حکومتی و دستگاههای امنیتی ذیل شوراهای مسکن استان ها شکل گرفت. این کارگروه بنا به دستور سیدابراهیم رئیسی ـ رئیس جمهور تشکیل شده است.
طبق گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی تا کنون بیشتر از ۳۰۰۰ واحد صنفی متخلف در سطح کشور پلمب شده و بازرسی ها در استان ها ادامه دارد.
سیدجواد سادات هم چنین یکی از محورهای اقدامات کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات را تسهیل در شناسایی خانه های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن دانست و اظهار داشت: برای نخستین بار بعد از تصویب قانون مالیات بر خانه های خالی، هیات های رسیدگی در ارتباط با این موضوع، بیشتر از ۵۰ جلسه برگزار کردند.
تابحال حدود ۶۳ هزار خانه خالی شناسایی و برای مالکین این خانه ها برگه مطالبات مالیاتی صادر گردیده است. دولت اعلام نموده که از نیمه شهریور سال جاری، مالیات واحدهای خالی از سکنه را با جدیت دنبال می کند.
مشاوران املاک بعنوان صنفی که ارتباط مستقیم با بازار مسکن دارد گاها در آشفتگی هایی که چند سال یک مرتبه دامن بازار مسکن را می گیرد دخیل هستند.
مسئولیت شناسایی املاک فاقد مجوز با اتحادیه مشاوران املاک است. با اطلاعی که اتحادیه مشاوران املاک به پلیس اماکن ارسال خواهد نمود نیازی به مدت زمان ۱۵ روزه اخطار نخواهد بود و بنگاه های املاک مکلف هستند تا نسبت به دریافت مجوز از درگاه ملی مجوزها اقدام نمایند.
بررسی ها نشان داده است بعضی مشاوران املاک مرتکب دست کم شش تخلف صنفی می شوند؛ از دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب گرفته تا دریافت بالابود، ارائه ندادن کد رهگیری و همدستی برای بالا بردن نرخ مسکن در مناطق همچون تخلفات مرسوم بعضی بنگاه ها است.

منبع: