مروری بر اخبار حوزه كار و تعاون، از مهلت خرید اقلام کالابرگ تا کاهش آمار مرگ و میر حوادث کار

زیپو کالا: عناوین با اهمیت ترین خبرها در هفته جاری به سفر وزیر کار جمهوری عراق به ایران، مهلت خرید اقلام طرح کالابرگ، راه اندازی سامانه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی، کاهش آمار فوت شدگان ناشی از حوادث کار و اختصاص تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد تومانی به تعاونی ها اختصاص داشت.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در هفته ای که گذشت وزیر کار و امور اجتماعی جمهوری عراق در رأس هیاتی به کشورمان سفر کرد. این سفر با استقبال رسمی مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه شد و در این جلسه هیات عراقی ضمن بازدید از برخی مجموعه های اقتصادی و شرکت های تابعه وزارت کار در عرصه های تامین مالی و اعتبارات خرد، آموزش های فنی و حرفه ای، سرمایه گذاری شرکت های تابعه و توسعه کسب وکار با یکدیگر مذاکره کردند.

این هفته مجری طرح کالابرگ الکترونیک از استقبال خانوارها از مرحله جدید طرح کالابرگ آگاهی داد و اظهار داشت که روزانه تا ۷۰ هزار خرید در قالب کالابرگ از میان ۱۱ قلم کالای اساسی پیش بینی شده صورت می گیرد.

وی همین طور از مهلت خرید در طرح کالابرگ خبرداد و اظهار داشت: بازه زمانی و مهلت دوره خرید با کالابرگ الکترونیک از نیمه هر ماه تا نیمه ماه بعد است و در صورت خرید خارج از این مدت زمان، اعتبار برای ماه بعد حساب می شود. یعنی جهت استفاده از افزایش اعتبار ۲۰ درصدی و مبلغ ۸۰ هزار تومان باید خریدهای کالابرگی یارانه بگیران از ساعت ۱۲ ظهر پانزدهم هر ماه تا ۱۲ ظهر پانزدهم ماه بعد صورت گیرد.

در حال حاضر تعداد فروشگاه های فعال در طرح ملی کالابرگ الکترونیک به ۷۵ هزار فروشگاه بالا رفته و هشت فروشگاه بزرگ زنجیره ای و شعب آنها به این طرح ملی پیوسته اند.

راه اندازی سامانه مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی رویداد دیگر این هفته بود که در امتداد بهبود فضای کسب وکار کشور و تسهیل صدور مجوزها صورت گرفت. این سامانه به آدرس https: //moshavere.mcls.gov.ir و با اتصال به درگاه ملی مجوزها (G۴B) شروع به کار کرده و اهدافی همچون ارتقاء و توسعه زیست­ بوم کارآفرینی منطقه ­ای و ملی، ارائه مشاوره ­های تخصصی کارآفرینی، کمک به بهبود فضای کسب ­و کار و پشتیبانی از راه­ اندازی استارت­ آپ­ ها را دنبال می کند.

مطابق آمارها تا انتهای سال ۱۴۰۱ تعداد شرکت های دریافت کننده مجوز ۹۳۰ شرکت و تعداد کل مجوزهای مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی ۱۳۱۹ مورد بوده که از این تعداد ۷۸۱ مورد مجوز مراکز مشاوره، ۲۱۰ مورد مجوز شتاب دهنده، ۱۵۲ مورد فضای کار اشتراکی و ۱۷۶ مورد مجوز کافه کارآفرینی بوده است.

اعلام کاهش فوت شدگان ناشی از حوادث کار خبر دیگری بود که این هفته از طرف معاون وزیر کار اعلام گردید. بگفته وی آمار فوت شدگان ناشی از حوادث کار در کشور ۱۱درصد کاهش داشته و بیش از ۲۲ هزار کمیته حفاظت فنی در کارگاه های بالای ۲۵ نفر کشور بمنظور صیانت از نیروهای کار تشکیل شده است.

آنطور که رعیتی فرد گفته تعداد فوت شدگان ناشی از حوادث کار در آغاز دولت سیزدهم ۸۰۰ نفر بود که با تلاش انجمن های صنفی ایمنی، کارگاه های حفاظتی و بازرسان کار به ۷۱۱ نفر رسیده است.

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم از پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال قبل توسط ۲۴ بانک آگاهی داد و اظهار داشت: این تسهیلات رقم قابل توجهی است و در ۱۸ ماه گذشته سرمایه بانک توسعه تعاون ۱۴۰ درصد و تسهیلات بخش تعاون ۸۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در سال ۱۴۰۱ بوسیله نظام بانکی کشور مبلغ ۳۰۲۳۵ میلیارد تومان به شرکت های تعاونی پرداخت گردید که بانکهای مسکن، ملت، صادرات و توسعه تعاون با مجموع ۱۸۵۱۷ میلیارد تومان معادل ۶۱ درصد از کل تسهیلات، بیشترین سهم را در مجموع تسهیلات پرداخت شده به خود اختصاص دادند که با مشارکت اقتصادی اعضای تعاونی ها و سهم آورده آنها در پروژه های تعاونی، میزان سرمایه گذاری جدید ایجادشده به بالای ۴۱ همت محاسبه شده است.

منبع: