چرا سازندگان اندروید اکوسیستم اختصاصی می سازند؟

زیپو کالا: سازندگان اندرویدی دیگر فقط گوشی تولید نمی کنند و الان هر برندی که ببینید، تبلت، هدفون، ساعت و موارد دیگر را به عنوان قسمتی از اکوسیستم سخت افزاری خود می خواهد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، اگر به خیلی از بزرگ ترین تولیدکنندگان اندروید نگاه کنید، می بینید که بیشتر آنها فقط به فروش گوشی هوشمند اکتفا نمی کنند. حالا بیشتر آنها می توانند هدفون، لپ تاپ، ساعت هوشمند و تبلت را عرضه کنند که همه آنها طراحی، کیفیت ساخت و برند مشابهی داشته و با تلفن همراه شما همخوانی دارند.

این روند در بین اسامی معروفی مانند سامسونگ و وان پلاس گرفته تا برندهای جدید یا نوظهور مانند ریل می (Realme) و ناتینگ (Nothing) بطور فزاینده رواج پیدا کرده است. پایگاه فناوری makeuseof در گزارشی به بررسی این مساله پرداخته که چرا هر سازنده اندروید، درحال ساخت یک اکوسیستم اختصاصی است.

برای ایجاد یک تجربه کاربری خوشایند و راحت در مجموعه محصولات

یکی از دلیلهای اصلی جذابیت اکوسیستم اپل، یکپارچگی یکدست بین دستگاهها و خدمات این شرکت است. به عنوان مثال، اشتراک گذاری فایل ها بین دستگاه های مختلف اپل، با بهره گیری از خاصیت “ایردراپ” کاملا ساده و راحت است.

با این حال، این پیوستگی است که چاشنی موفقیت اکوسیستم اپل است. با پیوستگی که میان محصولات اپل وجود دارد، می توانید محتوا را از یک دستگاه اپل، در صفحه کامپیوتر مک به اشتراک بگذارید، فورا قفل مک خودرا با اپل واچ باز کنید، از آیفون به عنوان وب کم برای مک استفاده کنید، محتوا را روی یک دستگاه کپی کنید و آنرا در دستگاه دیگری ذخیره کنید. فورا به جایی که در هنگام سوئیچ از دستگاهی به دستگاه دیگر بودید، برگردید و موارد دیگر.

با در نظر گرفتن ماهیت غیر یکدست اندروید، دستیابی به چنین یکپارچگی هماهنگ و یکدستی، بدون ایجاد یک اکوسیستم دشوار است. بنا بر این است که به نفع شرکت های اندرویدی است که خودشان ابتکار عمل را در دست بگیرند و با ساختن اکوسیستمی از محصولاتی که بدون مشکل با یکیدگر کار می کنند، به دستاورد مشابه برسند.

تشویق وفاداری مشتری

صحبت درباره ی ساختن یک اکوسیستم، آسان تر از انجام آنست، اما شرکت ها، به خوبی از مزایای آن واقف هستند. یکی از این مزایا، تشویق وفاداری مشتری بوسیله نگه داشتنش در این اکوسیستم است. به عنوان مثال اگر چند دستگاه سامسونگ، مانند تلفن هوشمند گلکسی اس ۲۳ اولترا، هدفون گلکسی بادز ۲ پرو، ساعت هوشمند گلکسی واچ ۵ و تبلت سری گلکسی تب اس ۸ را داشته باشید، احتمال اینکه بخواهید از دستگاه های شرکت دیگری استفاده کنید، کمتر خواهد بود.

این امر ممکنست مربوط به دردسرهای در رابطه با تعویض باشد. ماندن در اکوسیستم سامسونگ بسیار آسان تر است. اکوسیستم ها به شرکتها اجازه می دهند تا تجربیات منحصر به فردی را برای دستگاه های خود ایجاد کنند که به افزایش رضایت مشتری کمک می نماید و به نوبه خود، احتمال تعویض آنها را کم می کند. از این راه، این شرکت ها، مشتریان را به برند خود وفادارتر می کنند. مطمئنا، مشتریان اپل به عنوان وفادارترین مشتریان شناخته می شوند.

درآمدزایی بیشتر

شرکت های اندرویدی با عرضه محصولات بیشتر، می توانند مشتریان را به خرید اقلام مربوطه یا مکمل، تشویق کرده و درآمد بیشتری کسب کنند. به علاوه، یک شرکت با فروش محصولات و خدمات بیشتر به پایگاه مشتریان فعلی خود، بدون متحمل شدن هزینه اضافی برای جذب مشتریان جدید، می تواند درآمد خودرا افزایش دهد. اکوسیستم ها همین طور به نفع یک شرکت هستند برای اینکه مشتری که یک تلفن هوشمند از یک سازنده اندروید خاص دارد، تمایل بیشتری برای خرید لوازم جانبی مانند هدفون و ساعات هوشمند از همان برند خواهد داشت.

مزیت رقابتی

یک شرکت با داشتن یک اکوسیستم، می تواند تجربه کاربری یکدست و روانی را فراهم آورد که به آن شرکت، نسبت به رقبایش برتری می بخشد. اگر دارید یک ساعت هوشمند می خرید، می خواهید بدانید که آیا این ساعت بدون مشکل با دستگاه یا دستگاه هایی که دارید، کار می کند یا خیر. یکی از راه های انجام این کار، بررسی مشخصات آنست، اما مشخصات، اغلب کل داستان را نشان نمی دهند.

ساده ترین انتخاب، خرید از همان برندی است که از قبل می شناسید و به آن اعتماد دارید. این کار تضمین می نماید که تجربه هماهنگی به دست خواهید آورد.

ساخت اکوسیستم ها به بهتر شدن تجربه اندروید کمک می نماید. ماهیت کد باز اندروید، اعجاب انگیز است، اما از طرف دیگر غیریکدست است. این مساله موجب می شود برمبنای برندی که تلفن هوشمند خودرا از آن خریداری می کنید، تجربه گوناگونی داشته باشید. بااینکه بهترین راه نیست، اما ساده ترین شیوه برای شرکتها برای دستیابی به یک تجربه اکوسیستمی یکپارچه مانند اپل، ساختن اکوسیستم خود است. شرکت های مختلفی همچون سامسونگ، گوگل، وان پلاس، شیائومی، موتورولا و بسیاری دیگر حالا این کار را انجام می دهند.

منبع: