اقتصاد آسیا به سوخت های فسیلی نیازمند ماند

زیپو کالا: نخست وزیر مالزی اعلام نمود نفت و گاز همچنان نقش مهمی در سبد انرژی آسیا ایفا خواهدنمود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی، در اظهاراتی در کنفرانس انرژی آسیا در مالزی اظهار داشت: نفت و گاز همچنان نقش مهمی در سبد انرژی آسیا ایفا می کند برای اینکه اقتصادهای درحال توسعه به امنیت انرژی و مقرون به صرفه بودن آن برای مساعدت با رشد اقتصادی، نگاه می کنند.

نخست وزیر مالزی در این کنفرانس اظهار داشت: تحقق اهداف کربن خنثی نباید به بهای تضعیف رشد اقتصادی حاصل شود یا بالعکس.

مالزی که یکی از بزرگترین اقتصادهای جنوب شرقی آسیاست، صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (ال ان جی) هم است.

اقتصادهای آسیایی به رغم افزایش تاسیسات نیروی تجدیدپذیر در پرجمعیت ترین و بزرگترین کشورهای عامل انتشار کربن (چین و هند)، همچنان وابستگی بالایی به سوخت های فسیلی دارند.

پرادهاد جوشی، وزیر زغال سنگ هند، در آخر سال ۲۰۲۲ اعلام نمود این کشور به این زودی، قصد حذف زغال سنگ از سبد انرژی خودرا ندارد. وی با اشاره به اینکه زغال سنگ، یک منبع انرژی مقرون به صرفه است که تقاضا برای آن در هند هنوز به اوج خود نرسیده است، به یک کمیته پارلمانی اظهار داشت: زغال سنگ حداقل تا سال ۲۰۴۰، همچنان نقش مهمی در هند خواهند داشت.

طبق گزارش اندیشکده اقلیمی گلوبال انرژی مونیتور، چین به نوبه خود، سرگرم ساخت یا برنامه ریزی برای ساخت حدود ۳۶۶ گیگاوات ظرفیت جدید تولید نیرو با بهره گیری از زغال سنگ است که معادل ۶۸ درصد از ظرفیت زغال سنگ جدید برنامه ریزی شده تا سال ۲۰۲۲ است. چین در بیش از نیمی از ظرفیت تولید زغال سنگ جهان که سال قبل راه اندازی گردید، سهم داشت.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این با توجه به این حقیقت است که چین به هدف خود برای داشتن ظرفیت برق پاک بالاتر از ظرفیت برق تولید شده با بهره گیری از سوخت های فسیلی، رسیده است و ۵۰.۹ درصد از ظرفیت تولید برق چین حالا از منابع سوخت غیرفسیلی تامین می شود. چین در سرمایه گذاری روی انرژی تجدیدپذیر، در سطح جهانی بی رقیب است و برای افزایش ظرفیت نیروی بادی و خورشیدی خود سرمایه گذاری می نماید.

منبع: