۱۰ اشتباهی که از کاربران جدید اندروید سر می زند

به گزارش زیپو کالا، گوشیها و تبلت های اندرویدی مملو از خصوصیت های عالی هستند اما این مساله در عین اینکه یک موهبت است، مایه دردسر هم می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، شاید موارد بسیاری وجود دارد که کاربران اندرویدی از آنها خبر نداشته باشند و شاید مواردی وجود داشته باشد که به اشتباه انجام می دهند. پایگاه خبری Howtogeek، در گزارشی این اشتباه ها را مرور کرده است:

۱- بستن بیش از اندازه اپلیکیشن ها

یکی از بزرگترین افسانه های اندرویدی اینست که بستن اپلیکیشن ها، عمر باتری را بهبود می دهد. این مورد هیچگاه درست نبوده است و در واقع می تواند بیشتر از آن که خوب باشد، ضرر برساند. هرچند بنظر می رسد که این مورد منطقی است بخصوص اگر عادت به استفاده از سیستم عامل دسکتاپ داشته باشید اما لزوما در یک دستگاه اندرویدی درست نیست.

اندروید برای مدیریت اپلیکیشن های درحال اجرا در پس زمینه، برای شما طراحی شده است. هنگامی که منابع ضروری باشند، اندروید به صورت خودکار اپلیکیشن هایی که برای مدتی استفاده نشده اند را می بندد. اگر شما وقتی که دیگر از یک اپلیکیشن استفاده نمی کنید، آنرا ببندید، اپلیکیشن ها هر بار لازم است از نو راه اندازی شوند که مستلزم استفاده از نیرو و منابع بیشتری است. شما باید تنها زمانی مجبور به بستن اپلیکیشن های اندرویدی باشید که درست عمل نمی کنند. در غیر این صورت، بهتر است که دخالت نکنید و اجازه دهید اندروید کار خویش را انجام دهد.

۲- سخاوتمندی بیش از اندازه در مورد مجوزها

اپلیکیشن های اندرویدی می توانند مجوزهای مختلفی را از مکان کاربرها تا فعالیت بدنی درخواست کنند. ملایمت بیش از اندازه نشان دادن در مورد این مجوزها، راحت است. اپلیکیشن ها بطور قطع سخت تلاش می کنند تا به این مجوزها دسترسی پیدا کنند اما بهتر است همیشه جانب احتیاط را در پیش بگیریم. بعنوان مثال، برای دسترسی به موقعیت مکانی شما، گزینه برای انتخاب بین مکان “دقیق” و “تقریبی” را دارید.

شما باید هر زمان که می توانید با گزینه “دقیق” پیش بروید. یک شیوه خوب دیگر دادن مجوزهای موقتی به اپلیکیشن ها است. اگر از اپلیکیشنی استفاده مکرر نمی کنید، می توانید گزینه “تنها این بار” را انتخاب کنید. خوشبختانه اندروید خصوصیت هایی برای پشتیبانی از کاربران در مقابل سو استفاده اپلیکیشن ها از مجوزها دارد اما شما می توانید خودتان هم از خود حمایت کنید. کاربران می توانند به سادگی چک کنند کدام اپلیکیشن ها از چه مجوزهایی استفاده می نمایند.

۳- عدم استفاده از لانچر هوم اسکرین شخص ثالث

تقریبا برای همه چیز در اندروید میتوان از یک جایگزین شخص ثالث بهره برد که می تواند از گوگل پلی استور دانلود شود و این شامل هوم اسکرین هم می شود. لانچرهای هوم اسکرین شخص ثالث، انتخابهای شخصی سازی بیشتری را نسبت به لانچر پیش فرض تولیدکننده گوشی شما عرضه می کنند.

می توانید به پلی استور مراجعه نموده و لانچر هوم اسکرین را جستجو کنید. اپلیکیشن های زیادی را پیدا خواهید کرد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. تغییر لانچر پیش فرض راحت بوده و معمولاً اپلیکیشن، شما را راهنمایی می کند.

۴- نصب یک اپلیکیشن آنتی ویروس

مانند اغلب سیستم های عامل محبوب در دنیا، اندروید هم طبیعتا هدف بزرگ ویروس ها و بد افزارها قرار دارد. امکان دارد فکر کنید که باید یک اپلیکیشن آنتی ویروس در گوشی اندرویدی خود نصب کنید اما این کار را انجام ندهید. اندروید لایه های گوناگونی از حفاظت تعبیه شده برای ایمن نگه داشتن دستگاه شما در مقابل حملات مخرب دارد. نخست و مهم تر از همه، برخلاف یک کامپیوتر شخصی، احیانا اپلیکیشن ها را تنها از یک فروشگاه اپلیکیشن متمرکز که گوگل پلی استور استور است، دانلود می کنید.

اپلیکیشن هایی که در پلی استور منتشر می شوند توسط گوگل پلی پروتکت، برای بدافزار اسکن می شوند تا شما بتوانید برای دانلود آنها احساس امنیت کنید. در واقع، حتی اگر اپلیکیشن های اندرویدی را خارج از از پلی استور دانلود کنید، آنها همچنان برای شناسایی بدافزار اسکن خواهند شد. گوگل پلی پروتکت، مرورگر شما را هم زیر نظر دارد. کوتاه و مختصر، اغلب افراد نیازی به نگرانی نسبت به استفاده از یک اپلیکیشن آنتی ویروس ندارند. تنها به پلی استور بچسبید و به مرورگرتان وقتی می گوید یک سایت مشکوک به نظر می آید، گوش کنید.

۵- عدم کاوش منوی انتخابهای طراح مخفی

اندروید منوی مخفی به نام “گزینه های طراح” (Developer Options) دارد. همانطور که این نام نشان می دهد، اغلب موارد در این بخش برای طراحان است اما خصوصیت هایی وجود دارد که یک فرد عادی هم امکان دارد آنها را مفید بیابد. شما باید به آن نگاهی بیاندازید. بعنوان مثال، می توانید همه اپلیکیشن ها را مجبور کنید از حالت تاریک، سریع کردن انیمیشن ها برای سرعت پیدا کردن بیشتر گوشی یا باز کردن یک تسک منیجر مشابه ویندوز، خاموش کردن اینترنت همراه هنگامی که از وای فای استفاده می کنید و موارد دیگر بهره گیرند. حتی اگر چیزی جهت استفاده پیدا نمی کنید، بد نیست نگاهی به آن بیاندازید.

۶- نگه داشتن بلوت وار (bloatware) در گوشی

دستگاه اندرویدی شما احیانا دارای اپلیکیشن های از پیش نصب شده ای خواهد بود. هرچند برخی از این اپلیکیشن ها امکان دارد مفید به نظر برسند و اپلیکیشن هایی باشند که شما به هر حال نصب می کردید اما برخی از دستگاه ها، پر از بلوت وارهایی هستند که از جانب اپراتور تلفن همراه و قراردادهای اسپانسرشیپ، نصب شده اند. نیازی نیست این اپلیکیشن ها را که فضای دستگاه شما را اشغال می کنند را نگه دارید. اندروید حذف اغلب این اپلیکیشن ها و بازی ها را را راحت کرده است. حتی اگر این اپلیکیشن ها، توسط تولید کننده گوشی یا اپراتور مخابراتی نصب شده باشد و حتی اگر اپلیکیشنی به شیوه معمول حذف نمی گردد، می توانید آنرا غیر فعال کنید که مانع از ظاهر شدن آن در هر جایی و کار کردن در پس زمینه گوشی می شود.

۷- عدم چک مرتب بروزرسانی های اپلیکیشن

حفظ به روز نگه داشتن اپلیکیشن های اندرویدی مهم می باشد و تضمین می نماید که اپلیکیشن ها به درستی و بدون هیچگونه باگ یا حفره امنیتی کار می کنند. گوگل پلی استور راه های مختلفی برای اطمینان از به روز ماندن اپلیکیشن ها عرضه می کند. نخست آن که می توانید خود پلی استور را برای بروزرسانی اپلیکیشن ها به صورت مرتب چک کنید. ایده خوبی است و می توانید همزمان دسته ای از اپلیکیشن ها را بروزرسانی نماییم. فعال کردن بروزرسانی خودکار هم ایده خوبی است چونکه امکان دارد اغلب، بروزرسانی اپلیکیشن ها را فراموش کنید.

۸- عدم فعال کردن خودکار حالت تاریک و و نور شب (Night Light)

نور آبی امکان دارد آنطور که فکر می کنید مهم نباشد اما نمی توان انکار کرد که نگاه کردن به صفحه گوشی روشن در فضای تاریک، کار سختی است. اندروید خصوصیت های گوناگونی برای کاهش فشار چشم در شب دارد. نخست اینکه حالت تاریک کل سیستم اندروید، می تواند کل رابط کاربری و خیلی از اپلیکیشن ها را فورا در یک پس زمینه سیاه با متن سفید قرار دهد.

شما حتی می توانید حالت تاریک را به صورت خودکار فعال کنید که بشدت سفارش می شود. حالت تاریک، تم گوشی را تغییر می دهد اما وضعیت نور آبی را تغییر نمی دهد. برای این مورد گوشیهای اندرویدی، قابلیتی به نام نور شب یا Eye Conform Shield دارند. این ویژگی، نور آبی صفحه نمایشگر را می کاهد و رنگهای گرم را جایگزین می کند. این این خصوصیت می تواند به صورت خودکار هنگام شب فعال شود.

۹- عدم برنامه ریزی “مزاحم نشوید” (Do Not Disturb) برای شب هنگام

هیچ چیز آزاردهنده از آن نیست که که با یک اعلان بی موقع، از خواب بیدار شویم. بنابراین، اجازه ندهید چنین اتفاقی بیافتد. همه گوشیهای اندرویدی قابلیتی به نام “مزاحم نشوید” دارند و شما باید آنرا تنظیم کنید تا به صورت اتوماتیک هنگامی که می خوابید فعال شود. این به معنای آن نیست که شما از دنیای خارج به صورت کامل ایزوله می شوید، مطمئنا برخی افراد و اپلیکیشن ها وجود دارند که می خواهید همزمان با آنها در تماس باشید. خصوصیت مزاحم نشوید اجازه می دهد استثناهای وجود داشته باشد و هم زمان، اعلان های بی اهمیت را در حاشیه نگه می دارد. چه گوشی پیکسل گوگل را داشته باشید یا گلکسی سامسونگ، باید برای تنظیم خصوصیت “مزاحم نشوید” وقت بگذارید و آنرا به صورت خودکار فعال کنید. این کار را یک مرتبه انجام دهید و برای همیشه از اینکه چنین کاری انجام دادید راضی خواهید بود.

۱۰- استفاده از لوازم جانبی ارزان و احیانا غیرمطمئن

گوشی اندرویدی شما اگر خوش شانس باشید، احیانا با چند لوازم جانبی شامل کابل شارژ و همینطور آداپتور عرضه می شود. اما امکان دارد بخواهید لوازم جانبی بیشتری داشته باشید. با لوازم جانبی ارزانی که در فروشگاه های اینترنتی وجود دارد، داشتن یک لوازم جانبی بد راحت است. به خصوص وقتی کابل یو اس بی سی مطرح می شود که اغلب گوشیهای اندرویدی برای شارژ از آن استفاده می نمایند. بهتر است در این زمینه خوب فکر کنید. استفاده از یک کابل یو اس بی سی نامرغوب می تواند به دستگاه شما آسیب بزند. بنا بر این مهم می باشد که لوازم جانبی معتبر را خریداری کنید. فقط بحث ایمنی مطرح نیست. استفاده از یک کابل نامناسب به معنای این خواهد بود که از مزایای شارژ سریع در دستگاه خود بهره مند نخواهید شد. بنابراین، بهتر است کابلی تهیه کنید که از قابلیت فست شارژ در گوشی شما پشتیبانی می کند.

منبع: