منابع آگاه خبر دادند احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس بعید است

زیپو کالا: رویترز به نقل از چهار منبع مطلع در اوپک پلاس آگاهی داد که با وجود نزول قیمت نفت به سمت مرز ۷۰ دلار در هر بشکه، این گروه بعید است کاهش بیشتر عرضه را در نشست روز یکشنبه وزیران تصویب کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از رویترز، اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، حدود ۴۰ درصد از نفت جهان را ساخته و حدود ۶۰ درصد از بازار صادرات نفت را تامین می کند. از ین جهت، تصمیماتی که درباره ی سیاست تولید می گیرد، می توانند تاثیر بزرگی بر نرخها داشته باشند.

با تیره تر شدن دورنمای اقتصادی، چندین عضو گروه اوپک پلاس در آوریل کاهش تولید داوطلبانه ای را اعلام نمودند که از ماه مه شروع شد و تا انتهای سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا می کند. این کاهش علاوه بر دو میلیون بشکه در روز کاهش تولیدی بود که اعضای اوپک پلاس، اکتبر سال قبل نسبت به سطح تولید اوت سال ۲۰۲۲ تصویب کردند.

به این ترتیب، مجموع کاهش تولید داوطلبانه این گروه به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود چهار درصد از مصرف جهانی رسید. با این وجود، کاهش تولید این گروه به سبب محدودیت ظرفیت تولیدکنندگان غرب آفریقا شامل نیجریه و آنگولا، بسیار بالاتر از سطح هدف گذاری شده بوده است.

اعلام غیرمنتظره کاهش تولید در آوریل کمک کرد قیمت نفت برنت حدود ۹ دلار بالا رفته و در ایام بعد به بالای ۸۷ دلار در هر بشکه برسد اما نفت برنت از آن زمان این افزایش قیمت را از دست داده و تحت فشار نگرانی هایی که نسبت به رشد اقتصاد جهانی و تاثیر آن روی تقاضا برای سوخت وجود دارد، حالا حدود ۷۴ دلار معامله می شود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، هفته گذشته به سرمایه گذاران در باره فروش استقراضی هشدار داد و این هشدار از طرف ناظران بازار به عنوان هشداری درباره ی احتمال کاهش بیشتر عرضه اوپک پلاس تفسیر شد. اما رسانه های روسیه گزارش کردند الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه متعاقب این هشدار اعلام نمود انتظار ندارد اقدام جدیدی از طرف اوپک پلاس در وین صورت گیرد.

کرملین درباره ی برآیند دیدار وزیران اوپک پلاس اظهار نظر نکرده اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین اظهار داشت: روابط با عربستان سعودی برمبنای درک متقابل، احترام متقابل و اعتماد متقابل، سازنده است.

یک منبع مطلع در اوپک پلاس اظهار داشت: در مقطع فعلی، تغییری برای این دیدار پیش بینی نمی شود اما همانطور که معمول است، در آخرین لحظه همه چیز ممکنست تغییر کند. این دیدگاه منعکس کننده اظهارات سه منبع مطلع دیگر است که مایل نبودند نامشان فاش شود. مناب آگاه دیگر گفتند: هنوز زود است درباره ی نتیجه این دیدار مطمئن باشیم.

پیش از تصمیم غیرمنتظره در آوریل، اوپک پلاس در سالهای اخیر به دفعات گوناگون بازارها را غافلگیر کرده است. در سال ۲۰۲۰ این گروه سهمیه تولید را به کلی رها کرد و متعاقب آن، جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه همزمان با شیوع پاندمی کووید ۱۹ به راه افتاد و موجب سقوط ۲۵ درصدی قیمت نفت شد.

این گروه با بیان بزرگترین کاهش تولید به میزان حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز که در آوریل سال ۲۰۲۰ مورد توافق قرار گرفت، باردیگر سهمیه های تولید را برقرار کرد.

تولیدکنندگان اوپک پلاس در آستانه نشسته چهارم ژوئن چه گفتند؟

سیگنال های گوناگونی که از طرف تولید کنندگان اوپک و متحدانش آن به بازار مخابره شده، موجب نوسان قیمت نفت در آستانه نشست سیاست نفتی اوپک پلاس در روز یکشنبه شده است. بهای نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هفته گذشته را با بیش از ۱.۵ درصد افزایش به انتها بردند اما روز سه شنبه بیش از چهار درصد سقوط کردند.

تولیدکنندگان اوپک پلاس قبل از نشست وزیران این گروه اظهارنظراتی انجام داده اند:

عربستان سعودی

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، هفته گذشته هشدار دیگری به سفته بازان داد. وی در کنفرانس مجمع اقتصادی قطر که از طرف بلومبرگ سازماندهی شده بود، اظهار داشت: به سفته بازان سفارش می کنم که مراقب باشند همانطور که در آوریل لطمه دیدند. لطمه نبینند. مجبور نیستم کارت های خودم را رو کنم. من بازیکن پوکر نیستم اما به آنها می گویم مراقب باشید. اظهارات سه شنبه گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی، از طرف سرمایه گذاران به عنوان این سیگنال تفسیر شد که اوپک پلاس ممکنست کاهش بیشتر تولید نفت را بررسی کند.

روسیه

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، چهارشنبه گذشته اعلام نمود قیمت نفت به سطحی نزدیک شده که از نظر اقتصادی قابل توجیه است و نشان میدهد که هیچ تغییر فوری در سیاست تولید این گروه ممکنست وجود نداشته باشد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه نیز پنجشنبه گذشته اظهار داشت: انتظار ندارد اقدامات جدیدی از طرف اوپک پلاس در نشست وین صورت گیرد. روزنامه ایزوستیا به نقل از نواک نوشت: تصور نمی کنم اقدامات جدیدی وجود داشته باشد، برای اینکه درست یک ماه قبل، تصمیماتی درباب کاهش داوطلبانه تولید نفت از طرف وضعیت کشور ها به سبب این حقیقت گرفته شد که روند کننده احیای اقتصادی جهانی را مشاهده کردیم و نواک بعدا در اطلاعیه ای اعلام نمود اوپک پلاس تصمیمی را خواهد گرفت که برای بازار نفت بهترین خواهد. سه منبع مطلع از مواضع فعلی روسیه هفته گذشته به رویترز گفتند روسیه تمایل دارد حجم تولید نفت بدون تغییر بماند.

عراق

حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق، ۱۲ مه به رویترز اظهار داشت: در نشست اوپک پلاس کاهش بیشتر تولید از طرف اوپک پلاس وجود نخواهد داشت و عراق خواهان هیچگونه کاهش بیشتر تولید نشده است.

ایران

سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور ایران شنبه هفته جاری به هیثم الغیص، دبیرکل اوپک اظهار داشت: امیدوار است تولیدکنندگان نفت بتوانند بازار را آرام کنند و خواهان اتحاد اعضای اوپک شد.

پیش بینی مفسرین از احتمال توافق اوپک پلاس برای کاهش بیشتر تولید نفت

تولیدکنندگان اوپک پلاس برای مذاکره درباره ی اینکه آیا باید تولید نفت به میزان بیشتری کاهش پیدا کند روز یکشنبه در وین دیدار می کنند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا گروه اوایل آوریل باکس با بیان کاهش تولید به میزان ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز بازار ها را غافلگیر کرد و موجب افزایش نرخها شد. اما در استانه نشست وزیران اوپک پلاس این گروه سیگنال های گوناگونی درباره ی اینکه آیا احتمال کاهش بیشتر تولید وجود دارد داده و موجب نوسانی شدن قیمت نفت شده است.

رویترز در گزارشی، نظر مفسرین درباب برآیند این جلسه را مرور کرده است

گلدمن ساکس

بانک سرمایه گذاری آمریکایی گلدمن ساکس اعلام نمود: ما انتظار داریم ۹ تولید کننده بزرگ اوپک پلاس که در آوریل کاهش تولید داوطلبانه را اعلام کردند، سطح فعلی تولید را بدون تغییر نگه دارند اما تا حدودی از اظهارنظرهایی استفاده می نمایند که از قیمتها پشتیبانی می کند. مفسرین این بانک افزودند: قدرت قیمت گذاری بالاتر اوپک به این گروه اجازه می دهد اگر قیمت نفت در نیمه دوم امسال پایین ۸۰ دلار در هر بشکه بماند، کاهش بیشتر تولید را اعمال کنند.

اچ اس اس بی سی

بانک اچ اس اس بی سی اعلام نمود تصور می نماییم اوپک پلاس منتظر مشاهده تاثیر دور جدید کاهش تولید قبل از از اعمال تغییرات بیشتر در عرضه خواهد بود. ما همچنان تصور می نماییم که اوپک پلاس رویکرد منعطفی را اختیار می کند و اگر کمبود پیش بینی شده عرضه در تابستان محقق نشود، ممکنست شاهد کاهش بیشتر تولید از طرف این سازمان باشیم. این بانک انتظار دارد مجموع کاهش اخیر به علاوه تقاضای قویتر برای نفت از طرف چین و غرب از تابستان به این طرف، بازار را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ گرفتار کمبود کند.

ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفت ارشد شرکت کپلر

ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفت شرکت اطلاعات انرژی کپلر اظهار داشت: تصور می نماییم که اوپک پلاس ناچار شود واکنش نشان داده و به گونه ای تسلیم کاهش تولید شود. با این وجود، اوپک پلاس نیاز دارد که بازار به این امر واقف شود که مسائل عرضه و تقاضا اهمیت دارند و همه چیز تحت تاثیر سیگنالهای کلان نیست.

رابو بانک

تحلیلگران رابوبانک اعلام کردند: ما شاهد آن هستیم که اوپک پلاس، به روند کاهش تولید ادامه داده و اعلام کاهش تولید غیرمنتظره در آوریل، نرخها را به مدت حدود سه هفته، به میزان پنج تا هفت دلار افزایش داد. دور دوم کاهش تولید، به شکل آشکارتری ضعف تولید را نشان داد و تصور می نماییم دور دیگر کاهش تولید، به عنوان یک سیگنال منفی دیده می شود مگر اینکه این کاهش، فوق العاده قابل توجه باشد.

آمارپریت سینگ تحلیلگر بارکلیز

آمارپریت سینگ، تحلیلگر بانک بارکلیز اظهار داشت: اوپک پلاس احتمالاً با هدف اصلی اجتناب از استمرار مازاد عرضه، پیشگیرانه عمل خواهدنمود و از نظر ما افزایش شدید ذخایر و ادامه وخامت بیشتر احساسات، ممکنست به افزایش قابل توجه نوسان در بازارهای نفت منتهی شود. کمبود عرضه در نیمه دوم سال را پیش بینی می نماییم برای اینکه رشد عرضه تولیدکنندگان خارج از گروه اوپک پلاس کند می شود و کشورهای اوپک پلاس در بحبوحه رونق فصلی، تقاضا تولیدشان را محدود نگه می دارند.

منبع: