سرپرست وزارت صمت در حاشیه دیدار با همتای عمانی اعلام كرد: با همکاری بانک مرکزی تأمین ارز صنایع خودرو بدون وقفه ادامه دارد

به گزارش زیپو کالا، سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: با همکاری مؤثر بانک مرکزی، تأمین ارز صنایع بخصوص صنایع خودرو بدون هیچ وقفه ای ادامه دارد، ضمن این که واردات خودرو با رفع موانع عملیاتی و ترخیص این خودرو ها تسریع شده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت صمت، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه دیدار با وزیر صنعت و تجارت و ترویج سرمایه گذاری عمان اعلام نمود: با رفع موانع و مشکلاتی که صنعت خودرو در ابتدای دولت سیزدهم با آن مواجه بود، پارسال برای نخستین بار طی چند سال گذشته، تولید خودرو به حدود ۱.۴ میلیون دستگاه رسید و رشد ۳۹ درصدی را ثبت نمود. این رشد تولید امسال هم برنامه ریزی شده و در دو ماه گذشته ادامه داشته، به نحوی که همین ۲ ماه نخست سال جاری، رکورد رشد تولید سال قبل هم زده شده و تولید خودرو رشد ۴۸ درصدی را ثبت نمود که نتیجه برنامه ریزی تولید، رفع موانع این حوزه و تأمین بموقع ارز مورد نیاز کارخانجات بوده است.
سید مهدی نیازی ضمن اشاره به وضعیت مطلوب تأمین ارز صنایع بخصوص صنایع خودرو و قطعه سازی در ماه های اخیر، اظهار داشت: با رایزنی های بسیار مثبتی که اخیراً با بانک مرکزی داشتیم، ارز مورد نیاز قطعات خودرو به نحو خوبی تأمین شده و امسال هم مطابق برنامه تأمین خواهد شد که محل تأمین این ارز از راه سامانه نیما، تهاتر، صادرات در مقابل واردات و سایر روش های مرسوم خواهد بود.
به گفته سرپرست وزارت صمت، با عنایت به همکاری بانک مرکزی با وزارت صمت برای تأمین ارز و منابع در دسترسی که برای این کار اختصاص داده شده، خودروسازان با شرایط مناسب تری نسبت به سالهای اخیر مبادرت به برنامه ریزی تولید کرده اند و سال جاری تولید خودرو رشد مطلوب تری نسبت به سالهای قبل خواهد داشت.
نیازی اضافه کرد: تاکنون، جلسات گوناگونی با حضور بنده و مدیران شرکتهای خودروسازی و بانک مرکزی برای تأمین ارز خودروسازان برگزار شد که نتیجه آن جلسات، تأمین بموقع ارز موردنیاز صنایع خودرو است. البته برنامه میان مدت وزارت صمت تولید خودرو با ارزبری بالا نیست، بلکه شرکت ها مکلف هستند با عنایت به سیاست های عمق بخشی به ساخت داخل، ظرفیتهای قطعه سازی داخلی را فعال کرده و ارزبری خودرو ها را کاهش دهند تا علاوه بر مدیریت واردات، زنجیره تولید قطعات داخل کشور را هم تقویت نماییم. علاوه بر این با عنایت به رویکرد تولید صادراتی، بخشی از ارز موردنیاز خودروسازان هم از محل صادرات خود آنها حاصل خواهد شد و امروز هم در دیدار با وزیر صنعت و تجارت و ترویج سرمایه گذاری عمان، توافقی برای صادرات خودرو از ایران به این کشور و کشورهای ثالث به امضا رسید.
سرپرست وزارت صمت افزود: همینطور برنامه تولید تجاری و فروش محصولات جدید هم سال جاری شروع خواهد شد که چون بن سازه آنها بومی است، وابستگی کمتری به واردات قطعه از خارج دارند و ارزبری کلی صنعت خودرو را هم کاهش خواهند داد.
نیازی، نامه نگاری های مدیران خودروسازی را که اخیراً منتشرشده در ارتباط با اوایل سالجاری دانست و اظهار داشت: با توافقاتی که با بانک مرکزی انجام شد، تأمین ارز خودروسازان فراهم شده و نگرانی مدیران خودروسازی هم رفع شده است. تولید روزانه خودروسازان هم افزایش قابل ملاحظه ای یافته و عرضه به بازار هم مناسب می باشد به صورتی که شاهد بودیم یکی از خودروسازان ۱۳ هزار محصول خویش را زودتر از موعد تحویل، به مشتریان تحویل داد که میتوان گفت چنین چیزی کم سابقه بوده است.
نیازی در رابطه با آمار تولید خودرو هم اظهار داشت: تولید انواع خودرو (سواری و تجاری) در ۲ ماه نخست سال جاری ۴۸ درصد رشد کرد و در همین مدت، نزدیک به ۱۶۵ هزار دستگاه خودروی سواری تولیدشده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵ درصد رشد را نشان داده است.
وی در خاتمه اشاره کرد: واردات خودرو هم اجرایی و عملیاتی شده و ترخیص خودرو های وارداتی تسریع شده و بزودی شاهد ترخیص تعداد قابل توجهی خودرو از گمرک خواهیم بود که این مورد هم عرضه خودرو به بازار را افزایش داده و امید داریم روند کاهشی قیمت خودرو در بازار با شیب تندتری به نقطه مطلوب خود برسد.

منبع: