توان نیروگاه ها برای مقابله با تابستان افزوده شد

به گزارش زیپو کالا، برای مقابله با ناترازی تولید و مصرف برق، وزارت نیرو برنامه افزایش ۷۰۵۴ مگاوات به توان تولید برق کشور در حوزه حرارتی و تجدیدپذیر را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، مجموع نیروگاه های راه اندازی شده در دولت های یازدهم و دوازدهم، ۱۶ هزار و ۱۶ مگاوات بوده که ۱۲ هزار و ۹۴۶ مگاوات آن نیروگاه حرارتی بوده و در طول هشت سال، سالیانه بطور متوسط ۱۶۱۸ مگاوات نیروگاه حرارتی راه اندازی شده است.
میزان کمبود نیروی برق در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۵ هزار مگاوات بود اما باتوجه به رشد بار، پیش بینی می شد این ناترازی در تابستان سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ هزار مگاوات یعنی ۲۸ درصد تقاضای بار افزایش یابد که تهدید بزرگی برای کشور محسوب می شد. برنامه وزارت نیرو برای راه اندازی ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، صنایع و تجدیدپذیر و بهینه سازی و مدیریت مصرف برق با مشارکت مؤثر مردم و مشترکان برای دوره چهار ساله تدوین و بلافاصله اجرای آن شروع شد که در سال اول سبب گذر موفق از پیک بار سال ۱۴۰۱ بدون هرگونه خاموشی شد.
اضافه شدن ۷۰۵۴ مگاوات به توان تولیدی کشور که در عرصه نیروگاه های حرارتی شامل راه اندازی ۵۱۹۶ مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی و گازی، ارتقای توان تولیدی واحدهای موجود نیروگاهی با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی به میزان ۱۴۰۰ مگاوات و راه اندازی ۲۶۸ مگاوات نیروگاه تولید پراکنده و خودتأمین کوچک از نتایج تعدادی از این اقدامات در عرصه افزایش ظرفیت نیروگاهی است.
از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا حالا در مجموع ۶۸۶۴ مگاوات به توان تولیدی نیروگاه های حرارتی کشور اضافه شده که بیش از چهار برابر متوسط افزایش سالیانه راه اندازی نیروگاه های حرارتی در دولت های یازدهم و دوازدهم است و مابقی هم مربوط به دیگر منابع تولید برق در کشور بوده است. رکورد به مدار آوردن ۸ واحد بخار بخش سیکل ترکیبی به ظرفیت ۱۳۱۶ مگاوات در کشور در سال ۱۴۰۱ سالیانه ۲ میلیارد مترمکعب صرفه جویی سوخت به همراه دارد.
امسال خاموشی نداریم
مصطفی رجبی مشهدی – سخنگوی صنعت برق – درباب وضعیت تأمین برق امسال و احتمال انتشار جداول خاموشی، به ایسنا اظهار داشت: برمبنای برنامه ریزی های انجام شده برای سال جاری هیچگونه جداول خاموشی برنامه ریزی شده را منتشر نخواهیم کرد و امیدواریم تابستان سال جاری را بدون خاموشی سپری نماییم.
وی با اشاره به میزان ناترازی صنعت برق اظهار داشت: ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد و باید تلاش نماییم نیروگاه های جدیدی را وارد مدار نماییم که کمک مردم هم می تواند این ناترازی ها را به حداقل برساند. میزان تقاضا در سه سناریو مورد بررسی قرار گرفته، بیشترین میزان مصرف ۷۳ هزار مگاوات تخمین زده شده است که تلاش ما این است که بتوانیم این میزان را جبران نماییم.
رجبی مشهدی با تأکید بر این که از ۶۳۰ هزار واحد صنعتی که در سال قبل ثبت شده بود ۵۸۰ هزار واحد صنعتی مشمول طرح مدیریت مصرف نشدند و تنها ۴۰ هزار واحد صنعتی مشمول این طرح بودند که سال جاری هم مانند سال قبل می توان از این ظرفیت استفاده کرد، اظهار داشت: سال قبل ۱۵ درصد انرژی بیشتری را به صنایع اختصاص دادیم و شاهد افزایش تولید در قسمت صنعت خصوصاً فولاد بودیم.
تنظیم ۱۴۰ برنامه برای گذر از پیک تابستان
وی با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق اظهار داشت: ۱۴۰ برنامه را در این جهت تنظیم کرده ایم که سه محور اصلی توسعه و تولید ظرفیت نیروگاهی، تعمیرات نیروگاهی و مدیریت مصرف برای آن تعریف شده است.
در این میان امسال تشویق سراسری مشترکان صنعت برق در دستور کار وزارت نیرو هم قرار گرفت، در سال قبل این طرح تنها برای مشترکانی که مصرف زیر الگو داشتند اجرائی شد که کاهش چهار درصدی مصرف برق را بدنبال داشت و ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی به مشترکان پرداخت گردید. ۴۰ درصد مشترکان مشمول اجرای این طرح شدند و بیش از هشت میلیون مشترک قبض مجانی دریافت نمودند و یا حتی تعدادی از مشترکان دو تا سه نوبت بستانکار شدند.
امسال اقدامات وسیع تری برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد، بطوریکه همه مشترکان مشمول این طرح خواهند شد. میزان محاسبه پاداش کاهش مصرف اینطور است که هر مشترک به میزانی که مصرف خویش را می کاهد، مشمول پاداش می شود. سال قبل به ازای هر کیلووات ساعت ۵۰۰ تومان و سال جاری به ازای هر کیلووات ساعت ۲۰۰۰ تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت می شود. این مساله بدان معنا است که میزان پرداخت پاداش خوش مصرفی ۲۰ برابر بالا رفته است.
اما در مناطق گرمسیری درصورتیکه یک کولر گازی خاموش شود، مشترک مشمول یک میلیون تومان پاداش کاهش مصرف خواهد شد، استانهای مشهد، تهران، آذربایجان ها و فارس جزو مناطق عادی هستند که الگوی مصرف در این مناطق ۳۰۰ کیلووات ساعت است و اگر در این مناطق دور کولر آبی از تند به کند تغییر کند پاداشی معادل ۱۵۰ هزار تومان به مشترکان پرداخت خواهد شد.
طبق برآوردهای انجام شده با اجرای این طرح شاهد پنج درصد کاهش مصرف خواهیم بود. سال قبل حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان پاداش خوش مصرفی پرداخت گردید که پیش بینی می شود این رقم سال جاری دو تا سه برابر افزایش یابد.