روستاهای سیستان و بلوچستان سیراب می شوند

زیپو کالا: زیپو کالا: رییس جمهور در مسافرت خود به سیستان و بلوچستان برنامه هایی را با هدف توسعه سواحل مکران برای افتتاح در دستور کار قرار داده که می توان به شروع رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آب رسانی روستایی و شروع عملیات اجرائی لوله گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به سیستان و خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی اشاره نمود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رییس جمهوری بمنظور توسعه استانی سفرهایی دارد که این دفعه قرعه به نام سیستان و بلوچستان افتاده است. آنطور که اعلام شده در این سفر طرح های مختلفی در عرصه آب، برق و انرژی افتتاح می گردد. یکی از این طرح ها آبگیری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک است، این سد بمنظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مکران بعد از گذشت ۱۳ سال در ایام گذشته آبگیری شده و الان در آستانه بهره برداری است.
سد مخزنی کهیر بمنظور بهره برداری از منابع آب حوضه آبریز رودخانه کهیر در جنوب سیستان و بلوچستان شروع شد؛ مطالعات مرحله دوم راه اندازی سد روی رودخانه مزبور از سال ۱۳۷۹ شروع و نهایتاً در سال ۱۳۸۸ به تصویب کمیتە تخصصی ویژه سدهای وزارت نیرو رسید.
رودخانه کهیر از ارتفاعات شهرستان های نیکشهر و لاشار سرچشمه می گیرد و از رودهای مهم و از منابع راهبردی آب این منطقه بشمار می رود که به علت سیلابی و فصلی بودن آن، قسمت بزرگی از آورد سالانه ۱۸۲ میلیون متر مکعبی آن که آب شیرین باکیفیت بسیار مناسب و با EC (درجه الکترونیکی آب) کمتر از ۷۰۰ است، در قالب سیلاب هایی مهیب، در فاصله ۲۰ کیلومتری پایین دست سد کهیر و تنها چند ساعت بعد از عبور از محدوده سد، به آب های شور دریای مکران می پیوندد.
مشخصات سد مخزنی کهیر
نوع سد بتن غلتکی CMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب، ظرفیت آبگیری پنج متر مکعب در ثانیه، دوره بازگشت و دبی پیک سیل طراحی ۲ هزار ساله با دبی ۱۵ هزار، دوره بازگشت و دبی پیک سیل آزمون ایمنی بیش از ۱۰ هزار ساله با دبی ۲۴ هزار و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.
تا حالا ۷۰۵ میلیارد تومان برای ساخت سد کهیر هزینه شده است اهداف اصلی ساخت سدکهیر برمبنای آخرین مجوز اختصاص آب وزارت نیرو و بنا به تصمیم معاون وزیر در امور آب و آبفا تامین آب با مجوز اختصاص ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب در سال برای ۳.۸ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب شرب روستاهای محدوده سد کهیر، اختصاص ۲۵ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین آب صنعت، ۱۰ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز کشاورزی، ۲۶ میلیون متر مکعب در سال جهت تامین نیاز محیط زیست و پایداری جریان در پایین دست سد است.
باتوجه به میزان اختصاص منابع آب و آب مورد نیاز الگوی کشت مصوب، اراضی خالص تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی معادل ۱۰ هزار و ۲۳ هکتار حاصل می شود که از این مقدار ۹۲۲ هکتار (۹۶ درصد مساحت) اختصاص به اراضی زراعی و تحت پوشش سیستم آبیاری با لوله های دریچه دار (آبیاری کم فشار) و ۲۰۳ هکتار (۴ درصد) تحت پوشش آبیاری باغات است.
باتوجه به کمبود و تنش شدید آبی در منطقه، تنظیم و جمع آوری این آب ها برای تامین مصارف آشامیدنی، صنعت و کشاورزی منطقه از اهمیت بالایی برخوردارست. ساخت سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان، در مجموع تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی در جنوب سیستان و بلوچستان و سواحل مکران در پی خواهد داشت.
سد کهیر در فاصله حدود ۱۰۰ کیلومتری غرب چابهار و ۱۶۰ کیلومتری جنوب نیکشهر و ۸۰ کیلومتری کنارک قرار دارد.
آب به روستاهای سیستان و بلوچستان می رسد
یکی دیگر از این طرح ها که در مسافرت رییس جمهور به سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گرفتته موضوع آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان است. این استان همیشه با چالش تامین آب مواجه بوده، در همین راستا آبرسانی به این استان جز برنامه های جدی دولت سیزدهم بوده است، امروز همزمان با سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور و وزیر نیرو به سیستان و بلوچستان، طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای با جمعیت ۶۶ هزار نفر بطور رسمی استارت خورد.
این طرح ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب هفت مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است. حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، راه اندازی ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است. با بهره برداری از این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد رسید.
“پسابندر”، به عنوان نخستین روستای نوار ساحلی در جنوب شرقی ترین نقطه کشور که فاقد هرگونه تأسیسات آبرسانی بود با اجرای ۳۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع از محل آب شیرین کن به آب پایدار متصل شد، آبرسانی به این روستا باتوجه به جایگاه راهبردی آن همچون پروژه های شاخص این افتتاحیه بوده است.
با حمایت دولت سیزدهم و همت وزارت نیرو، تامین آب پایدار و رفع تنش آبی از روستاها، در اولویت کار قرار گرفت و در همین راستا برای رفع محرومیت و تامین آب پایدار ۱۷۵۱ روستای استان با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع)، قراردادی به ارزش ۴۸۳۰ میلیارد تومان منعقد گردید.
اجرای بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع و راه اندازی ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره، قسمتی از اقدامات برنامه ریزی شده در امتداد تامین آب و یا رفع تنش آبی این تعداد روستا در قالب طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو است. در مجموع از شروع به کار دولت سیزدهم تا حالا ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان آبرسانی و یا رفع تنش آبی شده اند.
کلنگ انتقال آب از دریای عمان به شمال شرق کشور زده شد
اما یکی از طرح های چندین ساله شروع عملیات اجرائی لوله گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان به سیستان و خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی است، این طرح راهی برای رهایی از مشکلات خشکسالی و کم آبی در این مناطق است که می تواند به افزایش اشتغال، توسعه، آبادانی و افزایش تولید و جان گرفتن صنایع کمک نماید.
طرح انتقال آب از دریای عمان جزو طرح های کلان تعریف شده برای تامین قسمتی از کسری آب در شرق کشور است که از آبان سال ۱۴۰۰ شروع شد و طبق تفاهم نامه های منعقد شده، آب انتقالی به استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصرف آشامیدنی نیز پیش بینی شده است.
خراسان جنوبی که یکی از استانهای کم آب کشور است و بخش عمده آب مورد نیاز در این استان از منابع زیرزمینی برداشت شده، برای اجرای طرح های صنعتی و تامین آب شرب نیاز به منابع آبی جدید دارد؛ موضوعی که در مسافرت اول رییس جمهور به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت. در مسافرت دوم رییس جمهور به خراسان جنوبی هم موضوع انتقال آب در صدر خواسته های مردم عنوان شد و آیت الله رئیسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با تأکید بر این که مساله آب از مسایل اساسی مردم خراسان جنوبی است اظهار داشت: از آب و آبرسانی غفلت نکردیم پس انتقال آب از دریا بصورت کلان دنبال می شود و حتما در دستور کار دولت قرار دارد.
این طرح خط انتقال آب به طول ۱۷۹۰ کیلومتر با قطر ۱۴۰۰ تا ۲۲۰۰ میلی متر دارد که با اعتبار ۳ میلیارد یورو با هدف تامین آب آشامیدنی و صنایع کشور در استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی اجرائی می شود. این خط ظرفیت انتقال ۲.۴ میلیارد مترمکعب آب در سال را خواهد داشت.
اجرای پروژه های تاسیسات آب شیرین کن و راه اندازی نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی برق، دیگر ابعاد این طرح عمرانی بزرگ کشور است که فاز نخست آن در منطقه چابهار تا آخر سال ۱۴۰۲ و اتمام پروژه تا آخر سال ۱۴۰۴ پیش بینی شده است.
توسعه اقتصادی سواحل مکران، توسعه متوازن ثروت آفرینی در کشور، دستیابی به تامین آب پایدار، ایجاد تحول اقتصادی و محرومیت زدایی، ایجاد امنیت پایدار و جلوگیری از مهاجرت و توسعه حاشیه نشینی از اهداف اجرای طرح ملی انتقال آب دریای عمان به استانهای شرقی کشور است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، رییس جمهوری با هدف پیگیری میزان پیشرفت پروژه راهبردی «توسعه سواحل مکران»، شروع رسمی آبگیری سد کهیر، عملیات آبرسانی روستایی و شروع عملیات اجرائی لوله گذاری پروژه آبرسانی از دریای عمان را به استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و در نهایت خراسان رضوی بامداد امروز وارد استان سیستان و بلوچستان شد.
اودر این سفر همین طور در امتداد تقویت سیاست و روابط همسایگی با حضور شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان بازارچه مرزی پیشین به عنوان یکی از شش بازارچه درحال راه اندازی میان ایران و پاکستان و نیز پست و خط مبادله برق میان دو کشور را افتتاح خواهدنمود.

منبع: