كشاورزی در هفته ای كه گذشت؛ انتظارات از وزیر آینده جهاد کشاورزی

به گزارش زیپو کالا، تنظیم بازار کالاهای اساسی که معیشت مردم را تأمین می کند یکی از ضروریاتی است که خدشه در آن منجر به خطر افتادن امنیت جامعه می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، تنظیم بازار کالاهای اساسی که معیشت مردم را تأمین می کند یکی از ضروریاتی است که خدشه در آن منجر به خطر افتادن امنیت جامعه و در نهایت کشور خواهد شد. البته در اینباره نباید فعالیت سوداگرانی که به دنبال سودهای بادآورده و یک شبه هستند را فراموش کرد که از هر فضایی به نفع خود بهره برداری می کنند. یارانه این اقلام زمینه قاچاق را فراهم می آورد و سازمان های نظارتی باید کنترل کامل بر بازار داشته باشند که هم اکنون خلاهایی وجود دارد.
نوسان قیمتی در بازار گوشت
در هفته پایانی فروردین قیمت گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته تغییری نداشت و به طور متوسط بین ۳۸۰ تا ۴۶۰ هزار تومان در قصابی های سطح شهر فروخته شد. فروشندگان در عرضه گوشت ترفندهایی همچون ران پاک شده (بدون چربی)، سردست به اضافه قلوه و… به کار می برند تا سود مورد نظر را به دست آورند.
اما بازار گوشت مرغ این روزها با انواع قیمت رو به رو بود. هفته نخست فروردین رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی، نرخ فعلی هر کیلو مرغ زنده را ۴۵ تا ۴۸ هزار تومان اعلام نمود و این که این عدد برای هر کیلو گوشت گرم مرغ بین ۶۳ تا ۷۰ هزار تومان خواهد بود. در ادامه دبیر انجمن شرکتهای زنجیره ای تولید گوشت مرغ در برنامه ای رادیویی در رابطه با وضعیت تأمین گوشت مرغ اعلام کرد، صنعت طیور ظرفیت های خوبی در تولید دارد. اقبال به گوشت مرغ با افزایش نرخ گوشت قرمز بیشتر شده که هنگام افزایش تقاضا بالانس عرضه و تقاضا تا حدودی بهم می ریزد اما در ایام آینده شاهد ثبات در بازار گوشت مرغ خواهیم بود و حتی پیشبینی می شود اواخر فروردین و بعد از پایان ماه رمضان مرغ مازاد صادرات شود.
وزیر پیشین وزارت جهاد کشاورزی هم در برنامه ای تلویزیونی بیان کرد که بازار مرغ تأمین است و کمبودی وجود ندارد. وی ضمن اشاره به قیمت مرغ منجمد اظهار کرده بود، نرخ مشخص و کیلویی ۴۰ هزار تومان است که چند هزار تومان هزینه های جانبی به آن اضافه می شود. عدد اعلامی وزیر اسبق در بازار به ۵۵ هزار تومان می رسد.
مدیر کل دفتر بازرگانی کالاهای کشاورزی هم با بیان خبر واردات گوشت مرغ گرم اظهار کرد، تابحال شرکت پشتیبانی امور دام ۲ تا ۳ محموله گوشت مرغ گرم وارد کرده که متوسط قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم در بازار ۶۳ هزار تومان است. در نهایت هم مدیر کل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد، نرخ مصوب مرغ در بازار همان ۶۳ هزار تومان است و در صورت مشاهده گران فروشی، با خاطیان برخورد می شود. این در حالیست که قیمت هر کیلو گوشت مرغ گرم در بازار بین ۷۸.۸۰۰ تا ۸۳.۸۰۰ در نوسان است. آخرین بررسی بازار گوشت مرغ حاکی از تنوع قیمت در این بازار دارد؛ نرخ گوشت مرغ گرم ۸۳.۸۰۰، با کمر ۷۸.۸۰۰، بدون کمر ۸۲.۸۰۰ و….
در نهایت مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده نمایندگان ویژه دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی به منظور نظارت بر نحوه مدیریت توزیع گوشت و مرغ به سراسر کشور اعزام شده اند. بر طبق این ابلاغیه تمام بازرسان و ناظران در تمامی استان ها مکلف هستند با برنامه ریزی، اقدامات لازم برای نظارت ویژه بر کل زنجیره تولید، تأمین و مصرف مرغ و گوشت را اجرایی کنند.
شیرین کامی بازار
رصد هفتگی بازار کالاهای اساسی از جانب خبرنگار مهر حاکی از کاهش عرضه این محصول در بازار دارد. در گزارش رصد هفتگی ابتدای سال آمده بود که قیمت جهانی شکر درحال افزایش است و در سال جدید هر کیلو شکر از ۲۳ به ۲۶ و هر کیلو قند از ۲۹ به ۳۳ هزار تومان در مغازه های سطح شهر رسیده است. در اینباره رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع قند و شکر ایران عنوان نمود، شکر به اندازه کافی برای ۶ ماه در انبارهای کشور موجود است و هیچ کمبودی وجود ندارد. علیرضا اشرف در رابطه با وضعیت قیمت شکر با اعلان اینکه تصمیم گیری با دولت و کارگروه فنی تنظیم بازار است. انجمن اطلاعی در اینباره ندارد اما بر مبنای قانون باید قیمت محصولات وارداتی نسبت به کالاهای تولید داخل بیشتر باشد تا تولیدکنندگان داخلی توان رقابت و ادامه حیات داشته باشند؛ در غیر این صورت دولت باید مابه التفاوت قیمت را بپذیرد.
قول تثبیت قیمت قارچ از جانب تولیدکنندگان
گرانی در بازار گوشت اقبال به سمت حبوبات و قارچ را زیاد کرده است. قیمت قارچ در عمده فروشی ها بین ۵۵ تا ۶۰ هزار تومان بوده و در خرده فروشی ها این عدد به ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان می رسد. رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی در نشست خبری این هفته انجمن گفت، در جهت تحقق شعار سال در ۶ ماه نخست سال جاری قیمت قارچ افزایش پیدا نخواهد کرد (البته قابل ذکر است اواخر سال قبل این محصول بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشت).
مهدی رجبی همینطور از تفاوت سرانه ی مصرف ایرانی ها و سایر کشورها گفت و بر مبنای آمارها سرانه ی مصرف جهانی هر خارجی سالانه ۴.۵ کیلو گرم قارچ مصرف می کند و این عدد در سفره ایرانی ها به ازای هر نفر ۲.۵ کیلو گرم است.
اعداد درحال تغییر است چونکه با گرانی گوشت قرمز و مرغ مصرف قارچ رو به افزایش است.
سال گذشته حدود ۲۱۰ هزار تن قارچ تولید شد که پیشبینی می شود سال جاری با افزایش بازار صادراتی به ۲۲۵ تا ۲۳۰ هزار تن برسد.
همچنین صادرات قارچ پارسال ۱۲ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشت.
بایدهای جهاد کشاورزی
سید جواد ساداتی نژادی بعد از ۲۰ ماه از کشتی دولت پیاده شد. در نقد وی به یکی از قول های ساداتی نژاد اشاره می شود که عنوان کرده بود ایران به اقتدار غذایی در خاورمیانه دست پیدا خواهد نمود در حالیکه کشور با کمبود آب مواجه بوده و کشاورزی به شکل سنتی همراه با هدررفت ۹۳ درصد آب در حال انجام می باشد. یکی از فعالان بخش کشاورزی در رابطه با اصلاح الگوی کشت و کشت های قراردادی اعتقاد دارد، مشکل در اجرای طرح تحویل محصولات کشت قراردادی، پرداخت نشدن هزینه های آن بود که چالش همیشگی دولت ها است. ازاین رو هنگامی میتوان به تعامل بخش خصوصی و دولتی امیدوار بود که برای مشکلات راهکارهای عملیاتی، نه شعاری پیشنهاد شود.
همچنین داخلی سازی بذرها با عنایت به مراکز تحقیقاتی که در کشور فعالیت دارند مورد تاکید است چونکه هزینه ها را کاهش داده و تضمین کننده امنیت غذایی خواهد بود. هم اکنون بخش زیادی از بذرها وارداتی است.
در همین راستا عضو هیأت مدیره انجمن واردکنندگان بذر اصلاح شده هم توضیح داد، اگر کشاورزی نبود در این ۴۴ سال با وجود تحمیل این تحریم های سنگین کشور تاب نمی آورد. پایداری ما به سبب امنیت غذایی است که در کشور فراهم است.

منبع: