پرتیراژهای خودروسازان در بازار امروز چند؟

به گزارش زیپو کالا، بررسی بازار امروز (چهارشنبه) خودرو نشان داده است که قیمتها در یک هفته اخیر نسبت به روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ و اولین معاملات در سال جدید که از هفته پیش آغاز شد، تا حدودی شیب صعودی دارد؛ اما به قول رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران، هنوز بازار به خبر تصویب افزایش/اصلاح قیمت خودرو ها واکنش نشان نداده و آرام است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، میانگین قیمت خودرو های پرتیراژ خودروسازان در بازار امروز (دوشنبه ۱۴ فروردین ماه) نشان داده است که محصولات خودروسازان در بازار آزاد نسبت به آخرین روز معاملات در انتهای سال ۱۴۰۱ و اولین معاملات در ابتدای سالجاری که هفته گذشته صورت گرفته، شیب صعودی البته ملایمی داشته است.
شب گذشته (سه شنبه شب) شورای رقابت دستورالعمل افزایش قیمت محصولات خودروسازان را تصویب کرد و بالاخره بعد از بالغ بر یکسال، محصولات خودرویی داخلی مجوز افزایش قیمت رسمی درب کارخانه را که از آن بعنوان اصلاح قیمتها یاد می شود، دریافت نمودند.
هنوز این مجوز به صورت رسمی ابلاغ و منتشر نشده و این مصوبه در پاسکاری میان نهادهای ذی ربط شامل شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت در گردش است که در نهایت باید دید کدام نهاد قیمتها را اعلام خواهد نمود. اما آنچه که تابحال تایید شده، اینست که به قول نایب رئیس شورای رقابت، قیمت کارخانه ای خودرو ها به طور میانگین حدود ۴۰ درصد افزایش خواهد داشته است؛ در واقع میانگین افزایش قیمت محصولات سایپا ۳۵ درصد و محصولات ایران خودرو کمی بیشتر از ۳۵ درصد خواهد بود. این مورد در جلسه اخیر شورای رقابت به اتفاق آراء تصویب و فرایند ابلاغ به وزارت صمت و خودروسازان در حال انجام می باشد. بدیهی است بعد از ابلاغ مصوبه، بایستی فرایند اجرای مصوبه آغاز شود.
در ارتباط با واکنش بازار خودرو به خبر تصویب این مجوز افزایش / اصلاح قیمت رسمی خودرو ها، سعید موتمنی- رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: با عنایت به این که هنوز مصوبه ابلاغ و قیمت های جدید اعلام نشده است، بازار هم تابحال واکنشی نداشته و همچنان در آرامش به سر می برد و اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است.
وی ادامه داد: بر این اساس بایستی ابتدا منتظر ابلاغ مصوبه به خودروسازان و مشخص شدن قیمت جدید خودرو ها باشیم و سپس واکنش بازار را مورد بررسی قرار دهیم. امید است که با نزدیک شدن قیمت کارخانه به قیمت بازار، در کنار برنامه ریزی های صورت گرفته برای افزایش تولید و عرضه، بازار هم آرامش بیشتری را تجربه کند و از التهاب به دور باشد.
قیمت خودرو های پرتیراژ در بازار امروز (چهارشنبه) به شرح زیر است:

قابل ذکر است که قیمت سه محصول هایما S۷ توربوپلاس، شاهین و کوییک تقریبی و بیشتر به قیمت های روز گذشته نزدیک است.

منبع: