مدیركل راهداری خوزستان خبر داد؛ ثبت بیشتر از ۳ میلیون تردد در خوزستان

به گزارش زیپو کالا، مدیرکل راهداری خوزستان اظهار داشت: در بحث اعتبارات ملی موفق شدیم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشیم و اعتباراتمان را ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، محمد جولانژاد ظهر امروز شنبه در نشست خبری اظهار نمود: امسال چهار میلیون و ۸۱۰ هزار مسافر در چارچوب ۷۰۰ هزار سفر از مبدا خوزستان به اقصی نقاط کشور جابه جا شده اند.
وی اضافه کرد: تعداد تناژ جابه جا شده از مبادی خوزستان هم بیشتر از ۴۵ میلیون تن در چارچوب ۲ میلیون و ۳۲۸ هزار سفر بود که از این مقدار هم ۱۳ میلیون و ۴۷۱ هزار تن از مبدا بندر امام انجام شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اظهار داشت: تعداد ۲۴۶ میلیون و ۵۸۱ هزار و ۲۶۵ تردد سبک و سنگین در این استان ثبت شده که نسبت به سال قبل افزایش ۲۹ درصدی دارد و از این میزان هم ۳۹ میلیون و ۹۰۰ هزار و ۷۱۵ تردد در ارتباط با تردد سنگین با افزایش ۱۱ درصد گزارش شده است.
جولانژاد با اشاره به اینکه در حوزه راهداری اقدامات بسیاری خوبی در سطح محورهای خوزستان انجام شده خاطرنشان کرد: میزان خط کشی انجام شده امسال به میزان ۶ هزار و ۴۷۵ کیلومتر با رشد ۲۷۴ درصدی نسبت به سال قبل بوده است؛ همینطور ۲۵.۶ کیلومتر راه اندازی روشنایی انجام شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۱۱ درصد رشد داشته است.
به گفته وی، نصب ۱۰ کیلومتر حفاظ میانی راه از نوع نیوجرسی با رشد ۸۷ درصدی و نصب گاردریل، حفاظ های میانی و کناری راه و تعمیرات آنها در سطح راه ها به میزان ۵۰ کیلومتر با رشد ۳۵۴ درصدی نسبت به سال پیش از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه می باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اظهار داشت: ۱۳۱ هزار و ۹۰۰ عدد تابلو علایم از نوع بازتاب ایمنی، علایم و تجهیزات ترافیکی در سطح راه های استان نصب شده است.
جولانژاد بیان نمود: انجام همه اقدامات نگهداری راه شامل لکه گیری، روکش، درزگیری و اجرای لایه های حفاظتی به میزان ۵۰۴ کیلومتر با رشد ۲۰۰ درصدی به صورت میانگین، ساخت ۱۷۰ کیلومتر راه روستایی با رشد ۸۷ درصدی، رفع ۲۲ نقطه با سابقه تصادفات قابل ملاحظه با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به سال قبل از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
وی در مورد دوربین های ثبت تخلف نصب شده در محور راه های خوزستان اظهار داشت: ۱۰۳ دوربین ثبت تخلف فعال، ۵۸ سامانه با پیشرفت ۷۱ درصدی در سطح استان وجود دارد که پیشبینی می شود این تعداد تا پایان اردیبهشت ماه به بهره برداری برسند و دوربین های ثبت تخلف را به ۱۶۱ سامانه برساند تا تمامی محورهای شریانی با راه اندازی این تعداد زیر پوشش دوربین های ثبت تخلف قرار گیرند.
وی ضمن اشاره به این که ۸۰ درصد ترافیک عبوری در سطح راه های مواصلاتی استان از محورهای شریانی است، اظهار نمود: خوزستان جزو نخستین استانهای کشور است که سامانه ثبت تخلف آن قابلیت ثبت سرعت متوسط خودرو را دارد، یعنی با وجود این که سرعت لحظه ای را ثبت می کند در عین حال سرعت متوسط فاصله بین ۲ دوربین را احصا می کند که ۳۰ درصد تخلفات احصا شده در ارتباط با سرعت های متوسط است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان خاطرنشان کرد: با ۵۶ سامانه و دوربین نظارتی، رتبه یک کشور در این حوزه هستیم.
جولانژاد اظهار داشت: ۱۲۸ دستگاه تردد شمار و پنج سیستم توزین درحال حرکت جهت توزین خودرو های سنگین در سطح راه های استان وجود دارد.
ثبت بیشتر از ۳ میلیون تردد در ۳ روز در خوزستان
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان ضمن اشاره به تردد در طرح نوروز که از ۲۴ اسفند ماه شروع شده بیان نمود: از آغاز طرح تا ۲۶ اسفند ماه، سه میلیون و ۱۳۰ هزار و ۵۱۱ تردد در خوزستان ثبت شده که نسبت به همین بازه زمانی پارسال ۳۸ درصد افزایش تردد ثبت شد؛ روز گذشته (۲۶ اسفندماه) یک میلیون ۵۰ هزار و ۷۹۴ تردد انجام شده که پرترددترین محورها آبادان – خرمشهر و بالعکس، شوش – اهواز و بالعکس و ماهشهر- بندر امام (ره) بوده است.
وی افزود: از آغاز آبان ماه ۱۴۰۱ هم طرح راهداری زمستانی در خوزستان اجرا شد که بدون هیچ مشکل خاص در بحث راهداری زمستانی و انسداد مسیرها آنرا پشت سر گذاشته ایم؛ البته در بعضی نقاط استان بخصوص در محورهای شمالی استان این طرح همچنان ادامه دارد.
جولانژاد در مورد کمک به بحران ناشی از بارش برق در استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در این خصوص هم ۲۹ دستگاه و ماشین آلات به این استان اعزام کرده ایم که موفق شدیم ماموریتمان را به خوبی انجام دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اظهار نمود: ۴۵ اکیپ راهداری در سطح راه های مواصلاتی استان که برای درمان و خدمات رسانی به مسافران نوروزی حضور دارند، همینطور راهدارخانه های خوزستان آماده پذیرایی از مهمانان و مسافران نوروزی هستند.
۵۲ مجتمع خدمات رفاهی در خوزستان وجود دارد
جولانژاد اضافه کرد: در خوزستان ۵۲ مجتمع خدمات رفاهی وجود دارد که با تهران رتبه چهارم در سطح کشور را دارا هستیم؛ همینطور ۲۸ مجتمع درحال ساخت و ۳۱ مجتمع درحال دریافت استعلام از ارگان های مربوطه هستند.
وی افزود: در پویش سفر ایمن که به صورت عمده ورودی های استان هستند، نقشه راه های استان به مسافران نوروزی تحویل داده خواهد شد و در آخرین جلسه خدمات سفر که با حضور استاندار برگزار شد، ارگان هایی مثل میراث فرهنگی مکلف شدند تا نقشه راه ها، شهرها و در واقع نقاط گردشگری استان را در اختیار مسافران نوروزی قرار دهند.
جولانژاد ضمن اشاره به این که برای تأمین ایمنی و نگهداری راه ها با چند چالش و معضل مواجه هستیم، اظهار نمود: نبود تأمین منابع مالی، گرانی و هزینه های هنگفت ایمن سازی همچون چالش هایمان است به صورتی که برای یک متر خط کشی راه ها قریب به ۱۴ هزار تومان، یک عدد تابلو اخطاری و انتظامی مثل محدودیت سرعت و سرعت گیر قریب ۷۵۰ هزار تومان، یک کیلومتر روشنایی قریب به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان باید هزینه کرد؛ روز گذشته پنج کیلومتر روستایی در راه اهواز – ملاثانی ایجاد کردیم که بیشتر از ۶ میلیارد تومان هزینه آن شد و به بهره برداری رساندن آن کار سختی بود.
افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات ملی
وی در مورد اعتبارات تخصیصی از محل خوزستان بیان نمود: تا ۲ هفته گذشته میزان اعتبار هفت درصد بوده و اخیرا این عدد به ۳۸ درصد رسیده که حدود ۴۶۵ میلیارد تومان اعتباراست؛ همینطور در بحث اعتبارات ملی موفق شدیم رشد قابل ملاحظه ای داشته باشیم و اعتباراتمان را ۱۰۰ درصد افزایش دهیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان، هزینه بالای نصب نیوجرسی و کیفیت پایین مصالح برای ایمن سازی محورها را از چالش های دیگر خواند و اظهار داشت: با عنایت به این که بسیاری از تحریم ها وجود دارد و واردات اتفاق نمی افتد، خیلی از مصالحی که قبلاً از خارج وارد می شد و دارای کیفیت مناسبی بودند الان وجود ندارند و سبب شده تا شاهد کاهش کیفیت یکسری از تجهیزات ایمنی باشیم.
جولانژاد با اشاره به اینکه سرقت تابلوها از معضلات اصلی ایمنی مسیرها در خوزستان است، خاطرنشان کرد: در این خصوص سال جاری از تابلوهای کامپوزیتی غیرقابل بازیافت بهره برده و تعدادی علایم نصب کرده ایم، برخی از این علایم سرقت شد اما از آنجاییکه دیگر ارزش سرقت ندارند، بخش عمده آنها باقی مانده است؛ تبدیل تابلوهای عمودی به افقی اقدام دیگری است که در جهت جلوگیری از سرقت انجام شد.
وی اظهار داشت: محور ایذه – دهدز بزرگترین پروژه لکه گیری و روکش است اما از آنجاییکه شدت خرابی زیاد و ترافیک بالا است و از سویی کیفیت این راه برای مسیر فرعی بوده و الان راه ترانزیتی شده همین سبب شده برخی نقاط خرابی ها تکرار شوند.

منبع: