اتصال پیام رسان های داخلی منتظر چیست؟

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، به دنبال اعلام ضرورت پشتیبانی از پیام رسان های داخلی، بعضی کاربران اعتقاد دارند که پراکندگی و تعدد پیام رسان های بومی سبب سردرگمی آنها شده است، بر این اساس پیشنهاد شد قابلیتی تحت عنوان اینترکانکشن (اتصال پیام رسان ها) میان پیام رسان های داخلی ایجاد شود و طبق گفته وزیر ارتباطات مقرر است این توانایی تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در رابطه با خصوصیت های قابلیت اتصال پیام رسان های داخلی به یکدیگر، حامد منکرسی – معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات کشور – اظهار نمود: ابتدا که ایمیل به وجود آمد، کاربران عمدتا به یک شرکت یا محصول خاص وابسته بودند و فرستنده و گیرنده مجبور بودند که در یک پلت فرم عضویت داشته باشند تا بتوانند پیام های خویش را برای یکدیگر ارسال نمایند.

وی با اشاره به اینکه همان زمان این نیاز احساس شد که نباید یک انحصار برای شرکت یا پلتفرمی ایجاد شود و کاربران مجبور به استفاده از آن شوند، اضافه کرد: بنابراین استانداردهایی بوجود آمد تا سرویس دهندگان اصلی بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و کاربر وابسته به پلت فرم خاصی نباشند تا به صورت مثال از راه جی میل به یاهو ایمیل بفرستد و یا از یاهو به ایران دات آی آر پیامی را ارسال نماید.

معاون سازمان فناوری اطلاعات در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به پلت فرم های بانکی خاطرنشان کرد: یک زمانی کاربر به یک بانک خاص وابسته بود و واریز کننده و گیرنده پول باید در یک بانک حساب می داشتند که با شکل گیری استانداردهای لازم حالا به سادگی میتوان پول را کارت به کارت کرد.

منکرسی با اشاره به اینکه این مساله برای پیام رسان ها هم به وجود آمده است، اضافه کرد: نه تنها در ایران بلکه این مورد در سایر کشورها هم مطرح است تا تمام وابستگی ها و انحصار شکسته شود و مردم با آزادی عمل با یکدیگر ارتباط بگیرند و هرکسی بر مبنای سلیقه و نیازش یکی از پیام رسان ها را بعنوان پیام رسان اصلی انتخاب نماید و بتواند تمام نیاز پیام رسانی و اشتراک گذاری محتوا را با آن برطرف کند.

وی ضمن اشاره به لزوم رفع انحصار در پیام رسان ها، اضافه کرد: شاید این مساله در بعضی کشورها همچون ایران به علت وجود پلت فرم های متعدد، جدی تر باشد و مردم انتظار دارند تا برای تسهیل ارتباطات دولت چاره هایی عرضه نماید و بر همین مبنا وزارت ارتباطات در نقش تنظیم گر طرحی را با همکاری پیام رسان ها و شرکت هایی که در اینباره تجربه دارند، آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:
طرح اتصال پیام رسان های بومی تا آخر سال رونمایی می شود
اضافه شدن«اینترکانکشن» به پلت فرم های ایرانی
تحقق یک رویای ملی با یکپارچه شدن پیام رسان های داخلی

معاون سازمان فناوری اطلاعات با این توصیف که سازمان فناوری اطلاعات تجربه موفقی برای ارتباط بین سازمان ها دارد، اظهار داشت: چند سال است که دستگاههای اداری برای ارائه خدمات، اطلاعات را با عبور از مرکز تبادل اطلاعات، در اختیار یکدیگر قرار می دهند که از همه این تجارب برای حل این مسئله استفاده کردیم.

منکرسی در رابطه با تجربه سایر کشورها در این حوزه اظهار داشت: قانون معروف به دیجیتال مارکت اکت (DMA) به صراحت اعلام می کند که تمام پلت فرم هایی که قصد دارند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا فعالیت کنند، باید قواعدی را رعایت نمایند که یکی از آنها اتصال متقابل کاربران به یکدیگر است و حتی برنامه زمان بندی را برای اجرای آن مشخص کرده اند که مطابق آن در مرحله اول ارسال متن و فایل در مراحل بعدی تشکیل گروه ها و برقراری تماس صوتی و تصویری برنامه ریزی شده است که در حال فراهم کردن مقدمات این کار هستند.

وی در رابطه با زمان برقراری اینترکانکشن میان پیام رسان های داخلی اضافه کرد: اتحادیه اروپا زمان بندی چهار ساله ای برای این کار تعیین کرده است. وزارت ارتباطات هم زمان مشخصی دارد بطوریکه فاز اول طرح، ارسال متن و فایل است که در کمتر از شش ماه محقق شده است و فازهای بعدی تکمیل کانال و گروه است تا کاربران از پلت فرم های مختلف بتوانند عضو یک گروه شوند و از آنجاییکه پیچیدگی های خاص خودش را دارد، با عنایت به بازخوردهایی که از فاز یک دریافت می نماییم، بر زمان بندی اجرای فاز دوم و نهایی برنامه ریزی صورت می گیرد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات از اجرای فاز اول این طرح توسط پیام رسان ها برای ارسال متن و فایل اطلاع داد و اظهار داشت: در واقع پیام رسان ها محصول را تولید کرده و آنرا در جامعه محدودی در اختیار کاربران قرار داده اند تا اشکالات و نقص های احتمالی آنرا کشف و رفع کنند. با برنامه ریزی های صورت گرفته این استانداردها و پروتکل ها در اختیار همه پلت فرم ها قرار داده شده و آنهایی که بتواند زودتر از آزمایش ها سربلند بیرون آیند، می توانند اعلام عمومی کنند.

منکرسی با اشاره به اینکه پیام رسان های «بله»، «ایتا» و «آی گپ» در این حوزه پیشتازند و همین روزهاست که مردم شاهد اطلاع رسانی آنها باشند، خاطرنشان کرد: اقداماتی در این حوزه انجام شده تا مردم سردرگم نشوند و بر همین مبنا پس از جلسات با پیام رسان ها مقرر شد تا پس از بروزرسانی قابلیت جدید با پیش فرض غیرفعال بر روی پیام رسان ها اضافه شود. به عبارتی این توانایی به این گونه است که زمانی که نسخه جدید پیام رسان ها منتشر شود، در پیام رسان ها به صورت غیرفعال وجود خواهد داشت.

وی افزود: پس از فعال سازی، اگر مخاطبان کاربری در پیام رسان های دیگر هم آنرا فعال کرده باشند با جست وجو، متوجه می شوند که می تواند با چه کسی ارتباط برقرار کند. به عبارت دیگر دو طرف باید اجازه کار را به پیام رسان های خود داده باشند تا این ارتباط شکل بگیرد. همینطور بحث امضای دیجیتال را برای پیام رسان ها فراهم و اجرا کردیم تا مطمئن باشند فرستنده و گیرنده، همان کسی است که ادعا کرده پیام را دریافت می کند و اگر کوچکترین تغییری رخ دهد، امضا نامعتبر می شود و قابل تشخیص خواهد بود. ازاین رو تمام این تمهیدات در نظر گرفته شده تا مشکلی رخ ندهد.

معاون سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه قابلیت اینترکانکشن برروی پیام رسان ها از راه شماره تلفن ثبت شده در پیام رسان، فراهم می شود و کاربرانی می توانند پیام ارسال نمایند که جزو فهرست مخاطبان خود باشند، تصریح کرد: پیشبینی می شود با اضافه شدن این توانایی اقبال مردم به پیام رسان ها بیشتر شود چونکه یک مزیت نسبت به پیام رسان های خارجی بوده و جامعه آماری و مخاطبان بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد. همینطور این مزیت و رقابت برای کسب و کارها هم به وجود می آید.

منکرسی در رابطه با هزینه های اجرای این طرح اظهار نمود: عمده پیاده سازی طرح از جانب پیام رسان ها اتفاق می افتد و پیام رسان ها قبول کردند تا برای جذب کاربر بیشتر ارتباط بهتری به کاربر بدهند. وزارت ارتباطات هم فقط در حوزه تدوین سیاست ها و استانداردهای کلی فعالیت می کند.