حوزه حمل ونقل در هفته ای كه گذشت، از تعمیرات اساسی هواپیما تا ثابت ماندن قیمت همه ی بلیت ها

به گزارش زیپو کالا، آمادگی ایرلاین ها با تعمیرات سنگین هواپیماهایشان برای سفرهای نوروزی و وعده وزیر راه و شهرسازی برای ثابت ماندن قیمت بلیت سفرهای نوروزی، از مهم ترین اخبار هفته گذشته در حوزه حمل و نقل بود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، اخبار در ارتباط با سفرهای نوروزی در هفته ای که گذشت اخبار حوزه حمل و نقل را تحت الشعاع قرار داده بود. پیش فروش بلیت های نوروزی مسیرهای جاده ای که از اول اسفندماه به صورت اینترنتی شروع شده بود، از یکشنبه به صورت اینترنتی و حضوری از پایانه های مسافری انجام شد.
سیدمیعاد صالحی -مدیرعامل راه آهن- هم از آغاز پیش فروش بلیت قطارهای نوروزی سال ۱۴۰۲ از روز شنبه ۱۳ اسفندماه در کلیه مسیرها به استثنای مسیرهای منتهی به مشهد مقدس و بالعکس اطلاع داد. وی همینطور اعلام نمود از روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه پیش فروش بلیت های مسیر تهران – مشهد و بالعکس به فروش خواهد رسید.
در حالیکه به واسطه آغاز ماه مبارک رمضان پیشبینی می شود هفته اول تعطیلات با استقبال مسافران همراه باشیم، علی اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی- هم پیش بینی نمود که مردم از امکانات و ظرفیت های موجود در مناطق ساحلی و جزایر جنوبی برای نوروز ۱۴۰۲ استقبال خواهند کرد و در عین حال از مسافران خواست که برای رعایت ایمنی، صرفاً از بنادر و شناورهای مجاز و تحت نظارت و کنترل سازمان بنادر و دریانوردی برای سفر دریایی خود استفاده و از انجام مسافرت در اسکله ها و به وسیله شناورهای غیر مجاز اجتناب کنند.

وعده هفته: گران نشدن بلیت های نوروزی
شاید مهم ترین خبر را هم مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- اعلام نمود تا با وجود ابهاماتی که در این زمان در مورد افزایش قیمت بلیت بخصوص بلیت هواپیما وجود داشت، در نهایت وعده دهد که قیمت بلیت هیچ یک از وسایل حمل و نقل برای سفرهای نوروزی افزایش نمی یابد.
بذرپاش همینطور در نشست ستاد سفرهای نوروزی، رضایتمندی مسافران را هدف نهایی این وزارت خانه برشمرد و اظهار داشت: در نوروز ۱۴۰۲، پاسخگویی به مسافران در سامانه های حوزه های هواشناسی (شماره ۱۳۴)، ریلی (شماره ۵۱۴۹)، جاده ای (شماره ۱۴۱)، دریایی (شماره ۱۵۵۰) و هوایی (شماره ۱۹۹) مورد توجه جدی قرار گیرد.

کنسلی هفته: پرواز قشم – تهران
در حالیکه در هفته های گذشته، مبحث پروازهای تاخیردار به مسئله ای دنباله دار برای شرکتهای هواپیمایی و مسافران تبدیل گشته این هفته هم خالی از پروازهای تاخیردار نبود؛ با این تفاوت که مشکل فنی در هواپیمای ایرلاین تابان در راه قشم به تهران، منجربه لغو این پرواز شد و مسافران با یک پرواز جایگزین به مقصد منتقل شدند.
در عین حال محمد محمدی بخش -رئیس سازمان هواپیمایی کشوری- در رابطه با علت تاخیر پرواز ایرلاین ها و عدم اطلاع رسانی مناسب به مسافران اظهار داشت که بخشی از این تاخیرها با عنایت به شرایط پیش آمده در وضعیت فعلی قانونی است؛ اما در صورتیکه تاخیرها غیرقانونی باشد، مسافران می توانند در سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به شکایت اقدام نمایند.
محمدی بخش همینطور در رابطه با آماده سازی ایرلاین ها برای سفرهای نوروزی اظهار داشت که هم اکنون ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال داریم که از این میان حدود ۱۶۰ هواپیما مسافری است؛ در عین حال که شرکتهای هواپیمایی معمولاً ماه های بهمن و اسفند، تعمیرات سنگینشان را انجام می دهند تا برای ایام نوروز، هواپیماهایشان را به چرخه پروازی برگردانند.

مبهم هفته: راه آهن شلمچه – بصره
خط آهن شلمچه-بصره که به واسطه همسایگی با عراق، ارتباط تجاری و رفت وآمد زیارتی بین دو کشور، پروژه ای ۲۰ ساله است که از جانب وزارت راه و شهرسازی مورد توجه قرار داشته، یکی دیگر از موضوع های مورد بحث هفته گذشته بود؛ با این تفاوت که یک کارشناس حوزه ریلی اعلام نمود عراق این خط ریلی را معارض با کریدور شمالی- جنوبی خود می داند که مقرر است با همکاری ترکیه از بندر فاو به شمال عراق و ترکیه متصل شود، ازاین رو هم اکنون سرنوشت این پروژه نامشخص مانده، تا جایی که لازم است با روابط دیپلماتیک و مذاکرات سطح بالا، این مساله حل شود تا هر دو کشور از منافع این خط ریلی بهره ببرند.

پیشنهاد هفته: تأمین مالی روسی
در مقابل در حالیکه در ماه های گذشته مبحث تکمیل راه آهن رشت – آستارا با تأمین مالی از جانب روس ها مطرح است، بالاخره شهریار افندی زاده -معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی- اعلام نمود که پیشنهاد روس ها برای تأمین مالی راه آهن رشت-آستارا به تهران رسیده و الان پیش نویس متن موافقتنامه ارسالی از جانب طرف روسی برای تأمین مالی ساخت راه آهن آستارا – رشتتوسط وزارت راه و شهرسازی وزارت امور اقتصادی و دارایی درحال بررسی و نهایی شدن است.

منبع: