سخنگوی تعزیرات: ارز کالای مورد نیاز عامه مردم نیست

به گزارش زیپو کالا، سخنگوی تعزیرات در رابطه با صرافی هایی که از فروش ارز امتناع می کنند، اظهار داشت: در مورد عدم فروش ارز ما مبنایی نداریم که با آنها برخورد نماییم چونکه ارز یک کالای مورد نیاز عامه مردم نیست که اگر صرافی ها از فروش ارز امتناع کنند با آنها برخورد نماییم.

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با ایسنا، در رابطه با تخلفات در ارتباط با حوزه ارز اظهار داشت: در حوزه تخلفات ارز، قاچاق ارز به ما مربوط می شود چونکه بیشترین پرونده های تشکیل شده در حوزه ارز، قاچاق ارز است که به دو صورت انجام می شود؛ یک بخشی از آن در زمان ورود به کشور است که مسافر به همراه خود ارز وارد کشور می کند و بخش دیگر اینست که مسافر از این که ارز همراهش است را بازگو نمی کند که تخلف است. همینطور هنگام خروج از مرزهای دریایی و زمینی و هوایی همراه داشتن مازاد ارزی که مقدارش تعیین و مشخص شده، تخلف است. مثلاً در مرزهای زمینی اعلام شده که تا ۵ هزار یورو و معادل آن ارزهای دیگر مجاز است که مسافر همراه خود ببرد و همینطور در مرزهای هوایی تا ۱۰ هزار یورو می توانند مسافران همراه خود داشته باشند و مازاد این مقادیر مشخص شده قاچاق به حساب می آید.

وی اضافه کرد: در داخل کشور نگهداری ارز منوط به مصوبه های بانک مرکزی است و بانک مرکزی مصوب می کند هر فرد چقدر ارز می تواند همراه داشته باشد؛ بنابراین خرید و فروش ارز به جز در صرافی ها جرم تلقی می شود و مصداق مجازات آن در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم آمده است. همینطور به صرافی ها ابلاغ گردیده که چه مقدار ارز باید به هر فردی بفروشند و اگر مازاد آنرا بفروشند، تخلف است و مصداق تخلف فروش بی ضابطه ارز است.

سخنگوی تعزیرات در رابطه با مقابله با قاچاق کالا و ارز و صرافی هایی که از فروش ارز امتناع می کنند، اظهار داشت: در مورد عدم فروش ارز ما مبنایی نداریم که با آنها برخورد نماییم چونکه ارز یک کالای مورد نیاز عامه مردم نیست که اگر صرافی ها از فروش ارز امتناع کنند با آنها برخورد نماییم.

اسفنانی در انتها اظهار داشت: اگر هر واحد صنفی یا شرکت تولیدی و کارخانه ای کالای اساسی مردم را نگه دارد و به مردم عرضه نکند، اگر مصداق احتکار نشود، مصداق امتناع از عرضه خواهد بود ولی ارز، نیاز عامه نیست و ارز در یک فرایند خاصی توسط افراد مشخصی استفاده می شود و معمولاً در داخل کاربردی ندارد و هیچ معامله ای با ارز نباید صورت گیرد؛ البته امکان دارد تخلفاتی باشد چونکه گاهی به ما گزارش می دهند فلان مرکز فروش در فلان جای تهران کالاهایش را با ارز و دلار می فروشد که تخلف دیگری است و در صلاحیت ما امکان دارد نباشد ولی عرضه ارز در مراکز مشخص صرافی است و مصرفش در خارج از کشور است؛ بنابراین ما چیزی تحت عنوان امتناع از عرضه ارز نداریم.

منبع: