یك كارشناس انرژی در گزارش زیپو كالا مطرح كرد؛ علت حمله روسیه به اوکراین چه بود؟

به گزارش زیپو کالا، یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: آمریکایی ها از حمله روسیه به اوکراین منافع بالایی کسب کردند همچون افزایش قیمت گاز صادراتی به اروپایی ها که این مساله کاملا به نفع آمریکا به اتمام رسید.

محمود خاقانی کارشناس نفت و انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ساختار بین المللی بازار انرژی گرفتار تحول شده و درحال تغییر است بنا بر این تصمیم سازی و تصمیم گیری در بازار نفت به دست خریداران است.
این کارشناس نفت افزود: می توانیم بگوییم چین در خرید نفت با آمریکا بصورت هماهنگ عمل می کند. ضمن آنکه این کشور قراردادهای ۲۵ ساله با عربستان و آمریکا به امضا رسانده است. اخیراً هم با شرکتی آمریکایی قرار داد بلند مدتی به امضا رسانده است و چین متعهد شده در طولانی مدت گاز طبیعی مایع را از آن شرکت آمریکایی خریداری کند حتی در راه اندازی کارخانه تبدیل گاز طبیعی به گاز مایع در آمریکا هم سرمایه گزاری نموده است.
خاقانی توضیح داد: آمریکا هم به صورتی به کشورهای عربی زیر سیطره خود اجازه داده است که با چین رفاقت خودرا تقویت نمایند، بدین سان آمریکا با بهره گیری از جنگ اوکراین موفق شد به عنوان صادرکننده و تولید کننده در دنیا ایفای نقش کند.
این کارشناس نفت و انرژی افزود: آمریکا توانسته ۲۰ درصد بازار گاز طبیعی اروپا را به دست آورد که قیمت بالایی از اروپایی ها دریافت می کند و با نگاهی به اقتصاد آلمان متوجه می شویم به سبب بالا بودن بهای گاز و شرکت های بزرگ آلمانی گرفتار بحران هستند و آمریکایی ها از این بابت ناراحت نیستند.
وی افزود: شاید هم پس پرده با روس ها تفاهم داشتند که روس ها به اوکراین حمله کنند البته تعدادی از تحلیل گران در این مساله اصرار دارند برای اینکه می گویند بایدن و پوتین در ملاقاتی که پیش از حمله روسیه به اوکراین در «ژنو» داشتند در آن جلسه بر روی شرقی و غربی کردن اوکراین تفاهم کردند بطوریکه تا روسیه وارد خاک اوکراین شد آمریکا و تعدادی از سفارت خانه های اروپایی سفارتخانه های خودرا در «کی اف» تعطیل کردند و به غرب اوکراین انتقال دادند.
وی در خاتمه افزود: این نوسان، نوسانی است که واسطه ها و دلالان باتوجه به شایعات ایجاد می کنند و با بهره گیری از این نوسانات منافعی را برای خود ایجاد می کنند. ما از بازار بین المللی نفت حذف شده ایم بنا بر این این نوسانات بر روی حجم صادرات نفت ما که بسیار محدود است و خرید ارزان آن توسط چین تأثیر چندانی ندارد، برای اینکه امکان بالا بردن نرخها را نداریم اگرنه از کشور دیگر نفت را خریداری می کند. ضمن آنکه در شرایطی که کشور ما در تحریم است و درحال دور زدن تحریم ها هستیم منافع ملی ما تامین نمی شود و تنها منافع گروهی خاص تامین می شود، برای اینکه اگر چنین نبود ریال در مقابل دلار چنین سقوط نمی کرد.

منبع: