واکنش سازمان بنادر به اقدام پاناما درباره ی کشتی های در رابطه با ایران

زیپو کالا: سازمان بنادر و دریانوردی با صدور اطلاعیه ای با تأکید بر بی اهمیت بودن اقدام دولت پاناما درباره ی کشتی های در رابطه با ایران اعلام نمود دلیل این اقدام فشارهای سیاسی دولت مستکبر آمریکاست.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، سازمان بنادر و دریانوردی با صدور اطلاعیه ای با تأکید بر بی اهمیت بودن اقدام دولت پاناما درباره ی کشتی های در رابطه با ایران اعلام نمود که دلیل این اقدام فشارهای سیاسی دولت مستکبر ایالات متحده آمریکاست. بیانیه سازمان بنادر به شرح زیر است:
تمامی کشتی های متعلق به شرکت های کشتیرانی ایرانی اکنون تحت پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران هستند و ناوگان ایران با ظرفیت تناژ قابل توجه در میان ۲۰ کشور بزرگ مالکان دنیا، کاملاً در خدمت حمل و نقل دریایی کشور برای رفع نیازهای صادراتی و وارداتی کالاست.
کشتی های تحت پرچم ایران از استانداردهای بسیار عالی و مطابق قوانین ملی و کنوانسیون های بین المللی دریایی برخوردار می باشند که نتایج کنترل و بازرسی های انجام شده در تفاهم نامه های کنترل و بازرسی دنیا موید این امر است.
همچنین دریانوردان ایرانی نیز از صلاحیت و شایستگی لازم برخوردار می باشند که این امر مورد تأیید کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بین المللی دریانوردی IMO قرار گرفته است.
خوشبختانه با اقدامات خوبی که در طول سه دهه اخیر برای افزایش کیفی و کمی آموزش دریانوردی کشور صورت گرفته، مایه فخر و مباهات است و اعلام می گردد هم اکنون بیشتر قریب به اتفاق افسران شاغل بر روی کشتی های ایرانی را دریانوردان ایرانی می سازند.
تاکید می نماییم، اینگونه اقدامات، نه فقط غیرواقع و بی اهمیت تلقی می شود، بلکه بیشتر به سبب فشارهای سیاسی که از طرف دولت مستکبر ایالات متحده آمریکا وارد شده، مطرح می شود.
به دولت پاناما نیز نصیحت و سفارش می شود، متوجه اعمال و رفتار و آثار حقوقی و بین المللی اینگونه اظهارات و ادعاهای بی اساس خود باشد که نه فقط هیچ نوع تأثیر و خللی در تجارت دریایی ایران نخواهد داشت، بلکه با موازین آزادی تجارت بین الملل تعارض کامل دارد و با روح حاکم بر تمامی کنوانسیون های بین المللی دریایی که وجه مشترک همه آنها تشویق دولت ها به همکاری با یکدیگر است و همین طور مواد ۱ و ۲ کنوانسیون ایجاد سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) که هم دولت ایران و هم دولت پاناما عضو آن هستند، در تضاد است.
به استناد این دو ماده، دولت های عضو این سازمان بین المللی وابسته به ملل متحد متعهد شده اند، از هرگونه محدودیت برای کشتیرانی تجاری و رفتار تبعیض آمیز، پرهیز کنند.

منبع: