طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر مسافر می تواند پرواز با تاخیر ۲ ساعت را لغو و بهای بلیت را دریافت کند

به گزارش زیپو کالا، طبق آخرین اصلاحیه آیین حقوق مسافر، در صورتی که تأخیر بیشتر از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، در صورتی که تأخیر پرواز بیشتر از دو ساعت به طول بیانجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید. در صورتیکه اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکتهای هواپیمایی در کوتاهترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام نماید.
حقوق مسافر مجموعه ای از سیاست ها، دستورالعمل ها، استانداردها، ضوابط و مقرراتی است که الگوی رفتاری شرکت هواپیمایی و دست اندرکاران امور پروازی را تدوین می کند و هدف آن تضمین حقوق مادی و معنوی و رعایت شأن و منزلت مسافران در فرایند مسافرت های هوایی است. در عین حال که رعایت این مجموعه حمایتی برای کلیه شرکتهای هواپیمایی لازم الاجراست.
آئین نامه حقوق مسافر برای پروازها فروردین ماه ۱۳۹۴ اصلاح شده و آخرین ویرایش آن بعد از چندی کش و قوس درنهایت آذرماه سالجاری ابلاغ گردید.
بر طبق این آئین نامه، در صورت بروز تأخیر در انجام پرواز در مبداء، بر مبنای ساعت پرواز مندرج در بلیت مسافر و در صورتیکه برپایه شرایط فوق العاده نباشد، لازم است نماینده شرکت هواپیمایی با حضور در بین مسافران، با متانت و احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح درمورد تأخیر پرواز پیشبینی نشده اقدام نماید.
در صورتی که تأخیر بیشتر از دو ساعت به طول بینجامد مسافرین می توانند نسبت به انصراف از پرواز و دریافت بهای کامل بلیت خود اقدام نماید. در صورتیکه اراده مسافر بر انجام پرواز باشد، شرکت هواپیمایی باید نسبت به انتقال مسافر به مقصد بلیت، با سرویس هوایی سایر شرکتهای هواپیمایی در کوتاهترین زمان ممکن در کابین پروازی مشابه اقدام نماید.
درصورت قصور شرکت هواپیمایی یا امتناع از انجام آن، مسافر می تواند خود راساً نسبت به خرید بلیت در همان کلاس یا کلاس بالاتر با تایید رئیس ایستگاه شرکت هواپیمایی و درصورت امتناع وی، با تأیید مدیر ترمینال اقدام نماید.
مسافر می تواند بعد از انجام مسافرت با عرضه مدارک مثبته دال بر خرید بلیت جدید، نسبت به دریافت وجه بلیت خریداری شده در راه مورد نظر از شرکت هواپیمایی اصلی اقدام نماید. استرداد وجه مذکور حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت از تاریخ ارسال و دریافت آن، توسط شرکت هواپیمایی اصلی الزامی است.
در صورتیکه شرکتهای هواپیمایی در زمان پرواز تعیین شده در بلیت، مسافرین را از راه سایر خطوط هوایی در صورت رضایت مسافر به مقصد منتقل کنند، مشمول پرداخت خسارت یا جریمه تأخیر یا ابطال نخواهند شد. درصورت عدم رضایت مسافر بهای بلیت بدون کسر جریمه به صورت کامل به مسافر پرداخت گردد.
تأخیر انعکاسی (تأخیر متصل به پرواز)، صرفا نخستین پرواز متصل، تا ۱۸۰ دقیقه مشمول تأخیر و پرداخت خسارت آن نخواهد بود.
در صورتی که مراتب تأخیر پرواز تا ۷۲ ساعت پیش از پرواز به مسافرین اطلاع رسانی شود، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان جدید اعلام شده خواهد بود؛ اما درصورتیکه اطلاع رسانی مزبور بعد ازموعد مقرر (۷۲ ساعت پیش از پرواز) باشد، مبنای محاسبه و تعیین میزان تأخیر پرواز، زمان درج شده در بلیت است.
با توج به شرایط پرداخت میزان جبران خسارت مندرج در شیوه نامه، شرکت هواپیمایی موظف است بر مبنای فهرست مسافرین، بدون رجوع حضوری مسافر یا اعمال شرایط دیگر از قبیل تکمیل فرم، اقدام نماید.
در صورت تأخیر بالای پنج ساعت و عدم امکان پرواز جایگزین، هزینه اقامت در هتل، بر عهده شرکت هواپیمایی است. در صورت عدم برنامه ریزی مناسب توسط شرکت هواپیمایی و عدم رعایت این بند، شرایط زیر حاکم است:

برای پروازهای خارجی هم شرایط بدین صورت است

منبع: