علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست؟

به گزارش زیپو کالا، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره ی علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری، اظهار داشت: بعضی تاخیرها موجه بوده که به سبب مشکل ناوگان یا اینترنت است، یک سری تاخیرها هم به دلیلهای غیرموجه مثل مسافرگیری در راه بوده که با رانندگان و شرکت های حمل ونقلی متخلف برخورد می نماییم.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، داریوش امانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره ی این که وضعیت فعلی راه های کشور باتوجه به بارش های اخیر به چه صورت است، اظهار داشت: در زمان بارش های اخیر، یکی دو ساعت برخی جاده های اصلی به سبب کولاک و برف بسته شدند، اما حالا همه راه های اصلی به جز جاده قدیم پل دختر به خرم آباد باز است و مشکلی نداریم.
وی با اعلان اینکه نخستین اولویت ما راه های شریانی و اصلی و اولویت بعدی راه های روستایی است، اضافه کرد: الان اکثریت راه های روستایی باز است مگر این که صعب العبور باشد که با بازسازی و نوسازی ناوگان راهداری، زمان بسته بودن راه های صعب العبور حداکثر به ۱۵ روز رسیده است.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه ۲۳۱ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی در کشور داریم، اضافه کرد: از این مقدار ۳۴ هزار کیلومتر راه اصلی و شریانی و مابقی فرعی و روستایی هستند.
ناوگان راهداری عموما فرسوده است
امانی با اعلان اینکه ناوگان راهداری عموما فرسوده است و به طور متوسط بالای ۲۵ سال عمر دارد، اظهار داشت: به سبب کمبود اعتبارات خریدهای ما کمتر بوده و کوشیدیم بیشتر بازسازی نماییم. ۹۶۰۰ دستگاه ناوگان راهداری و ۱۲ هزار نفر پرسنل در این سازمان مشغول هستند و هر ۲۵ کیلومتر یک دستگاه نمک پاش داریم. بتازگی اقدام بزرگی در هیات دولت مصوب شد تا ۲۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری از خارج خریداری نماییم و ۱۴۰۰ دستگاه هم از تولیدات داخل کشور تامین می نماییم، در این صورت می توانیم ۴۰ درصد ماشین آلات راهداری را نوسازی نماییم.
وی با اعلان اینکه در بیشتر کشورها، تصدی گری و نگهداری از راه ها را بخش خصوصی انجام می دهد، اظهار داشت: البته در زمینه راه ها حاکمیت هم باید حضور داشته باشد. باتوجه به کمبود اعتبار بیشتر کارها بصورت امانی به انجام می رسد. اما با تقویت اعتبارات باید نگهداشت راه های شریانی را به بخش خصوصی بدهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی بالاترین مشکل در این وزارتخانه را کمبود اعتبارات دانست و اظهار داشت: بطور استاندارد برای نگهداشت هر کیلومتر راه، چهار تا شش درصد قیمت روز آن در سال هزینه می شود، در این صورت اعتباری که باید در سال داشته باشیم، ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است اما این بودجه محقق نمی شود؛ پس تلاش ما این است که با وجود کمبودها، این جاده ها را که سرمایه ملی هستند به درستی نگهداری نماییم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با اعلان اینکه نقاط حادثه خیز برمبنای شاخص ها تعیین می شود، اضافه کرد: تا حالا ۲۵۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است. ۱۵۰۰ نقطه اولویت یک پلیس و ما بوده است. تا سال قبل ۵۰۰ نقطه را رفع کردیم و ۶۰۰ نقطه هم امسال درحال کار داریم.
کار ۶۰۰ نقطه حادثه خیز تا آخر سال انجام می شود
امانی افزود: رفع هر نقطه حادثه خیز پنج میلیارد تومان اعتبار می خواست، طبق دستور رییس جمهوری قرار شد برای ۱۰۰۰ نقطه حادثه خیز اولویت دار، ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار ما قرار گیرد که با وجود مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه انجام دادیم، هنوز اعتباری داده نشده است. کار ۶۰۰ نقطه حادثه خیز را تا آخر سال انجام می دهیم. اقدامات اولیه و مقطعی همچون آشکارسازی، نصب علایم و هشدار به رانندگان در همه این نقاط انجام شده است اما اقدام اساسی حتما نیاز به اعتبار ویژه دارد.
وی با تأکید بر این که ۳۸۱ هزار ناوگان باری داریم که میانگین سنی ۱۹ سال دارند و باید نوسازی شوند، اشاره کرد: سال قبل تفاهمنامه ای با وزارتخانه های صمت، نفت و راه و شهرسازی برای نوسازی ۱۶۷ هزار دستگاه ناوگان جاده ای امضا کردیم و پیگیر اجرای آن هستیم. اگر این امر محقق شود ناوگان جاده ای در بخش بار و مسافر طی پنج سال نوسازی می شود.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: میانگین سنی استاندارد اتوبوس بین ۱۰ تا ۱۲ سال است که حالا در ایران ۱۳ سال است. میانگین سنی مینی بوس بالای ۲۵ سال و سواری هم هفت سال است که باید هر سال برنامه نوسازی برای این ناوگان داشته باشیم.
قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است
امانی در پاسخ به این که چرا کار نوسازی ناوگان کند پیش می رود، اظهار داشت: بحث تورم و مباحث اقتصادی مطرح است. قیمت تحویل اتوبوس ۱۲ میلیارد تومان است در این شرایط ما چقدر وام باید به بخش خصوصی دهیم تا صرفه اقتصادی برای آنها داشته باشد؟
وی بیان کرد: سال قبل آمار جابه جایی مسافر ۱۰۳ میلیون نفر بود که امسال تا حالا به ۸۴ میلیون و ۵۰۰ نفر رسیده است و پیش بینی می نماییم این آمار امسال در مجموع ۱۰ درصد بیش از سال قبل باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلان اینکه ۲۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه ناوگان باری ثبت سفارش شده که ۱۰ هزار دستگاه از گمرک ترخیص شده و ۴۰۰۰ دستگاه به چرخه حمل و نقل آمده است، اظهار داشت: به سبب افزایش قیمت کامیون اسقاطی کار نوسازی سخت شد، بنا بر این در مجلس مصوب شده به ازای کامیون وارداتی ۵ درصد قیمت واریز شود که اگر اجرا شود حداقل تا دو ماه آتی ۲۶ هزار ناوگان وارد چرخه حمل و نقل کشور خواهند شد.
وی با تأکید بر این که بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل جاده ای کشور توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است. اشاره کرد: طبق بخشنامه ای که باید در دولت مصوب شود، ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس از خارج وارد می شود همین طور مقرر است ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس هم از ظرفیت تولید داخل تامین گردد.
علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری چیست؟
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای درباره ی علت تاخیر ناوگان جاده ای در پایانه های مسافری، اظهار داشت: ابتدا بابت این تاخیرها عذرخواهی می کنم. بعضی تاخیرها موجه بوده که به سبب مشکل ناوگان یا اینترنت است. یک سری تاخیرها هم به دلیلهای غیرموجه مثل مسافرگیری در راه بوده که با رانندگان و شرکت های حمل ونقلی متخلف برخورد می نماییم. مسافران اگر شکایتی دراین زمینه دارند با سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری تماس بگیرند.
امانی با اشاره به آمار ترانزیت بین المللی، بیان کرد: از شروع امسال تا حالا شش میلیون و ۴۰۰ هزار تن بار ترانزیت عبوری در کشور داشته ایم. سال قبل این رقم ۹.۲ میلیون تن بود که پیش بینی می نماییم تا آخر سال این عدد به ۱۰ تا ۱.۵ میلیون تن برسد.
وی همین طور اشاره کرد: با ۱۵ کشور همسایه هستیم و ۲۶ پایانه مرزی داریم و باید ظرفیت ترانزیت بار کشور افزایش یابد. ظرفیت ترانزیت بار در راهگذر شمال به جنوب ۲۰ میلیون تن است که باید بتوانیم با اقداماتی که انجام می دهیم در سال ۱۴۰۲ به این رقم برسیم.

منبع: