معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی : تحول حمل و نقل و ترانزیت کشور موتور پیشران زنجیره تامین منطقه ای

زیپو کالا: شهریار افندی زاده با اشاره به ظرفیت ها ترانزیتی ایران وطرح تحول زیرساخت های حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت درحمل ونقل بین المللی رابه عنوان راهبرداساسی این طرح تحولی دانست.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، پیرو دعوت رسمی وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در کنفرانس بین المللی شاهراه حمل و نقل سازمان همکاری شانگهای که به طور مجازی به میزبانی جمهوری آذربایجان با حضور کشورهای عضو این سازمان و شرکای آن و سازمان های منطقه ای و بین المللی، روز جمعه دوم دی ماه سال جاری مطابق با ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲ در باکو برگزار شد، به طور مجازی شرکت و ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت و اقدامات کشور در توسعه ترانزیت، بر موضع مشارکت جویانه و فعالانه کشور در توسعه ترانزیت در قالب اقدامات سازمان همکاری شانگهای و نقش کلیدی ترانزیت از ایران در زنجیره تامین منطقه ای و جهانی تاکید کرد.
افندی زاده در این کنفرانس بین المللی که با عنوان «شاهراه حمل و نقل اعضای سازمان همکاری شانگهای؛ کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی مبنای توسعه متقابل و مشترک» با شرکت نمایندگان ارشد کشورهای آذربایجان، روسیه، چین، ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، بلاروس و پاکستان و نهادهای منطقه ای و بین المللی: سازمان ملل متحد (اسکاپ)، کریدور اروپا-قفقاز-آسیا (تراسیکا)، سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، سازمان همکاری کشورهای دریای سیاه (بیسک) و سازمان کشورهای ترک، به میزبانی باکو برگزار شد، در سخنرانی خود ضمن اشاره به ظرفیت های قابل توجه ترانزیتی به وجود آمده در سازمان همکاری شانگهای بواسطه الحاق رسمی جمهوری اسلامی ایران به این سازمان در ماه های اخیر، بر ضرورت تعریف و اجرای برنامه ها و اقدامات مشترک اعضا در قالب تقویت کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی برمبنای توسعه متقابل و مشترک که شعار این کنفرانس است، تاکید کرد.
وی با مروری بر ظرفیت ها و امکانات ترانزیتی کشور و طرح تحول زیرساخت ها، تسهیلات، فرآیندها و مدیریت حمل و نقل کشور، کاهش عوامل کلیدی زمان-هزینه-مسافت در حمل و نقل بین المللی و ترانزیت و هوشمندسازی و دیجیتالیزاسیون را به عنوان راهبرد اساسی این طرح تحولی دانست.
افندی زاده اقدامات و رویکرد های اولویت دار در همکاری کشورمان با سازمان همکاری شانگهای را شامل سرمایه گذاری کشورهای عضو در زیرساخت ها و تسهیلات حمل و نقل و لجستیکی کشور، جذاب سازی و هدفمندکردن تعرفه های حمل و نقلی در کریدورهای عبوری از ایران با مشارکت سایر کشورهای عضو این کریدورها، برنامه ریزی و اجرای حمل و نقل تلفیقی از ایران بر پایه تعریف منافع مشترک و توسعه متقابل کلیه بازیگران عرصه حمل و نقل کشورهای عضو و همین طور مبادله تکنولوژی های جدید در امتداد بالنده شدن کریدورهای عبوری از ایران با تکیه بر گسترش استفاده از کنوانسیون های TIR و CMR الکترونیکی اعلام نمود.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، با یادآوری موقعیت جغرافیایی کشورمان به عنوان محل تلاقی کریدورهای شمالی-جنوبی و شرقی-غربی خصوصاً کریدورهای شمال-جنوب، چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا در قالب طرح کمربند و راه چین، چابهار، تراسیکا، عشق آباد، خلیج فارس-دریای سیاه و کریدورهای سازمان اکو، اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران، به کارگیری این ظرفیت ها در سازمان همکاری شانگهای، همین طور نقش آفرینی آنها به عنوان مکمل کریدورهای دیگر در منطقه، برمبنای توسعه متقابل و مشترک اعضا است که در این راستا، برگزاری نخستین جلسه وزرای حمل و نقل ایران و کشورهای آسیای میانه بعلاوه روسیه وآذربایجان به ابتکار ایران در مهرماه سال جاری در تهران به عنوان یکی از اقدامات فوری در مدت زمان بسیار کوتاهی بعد از نشست بیست و دوم سران شانگهای در سمرقند و عضویت ایران و هدف گذاری ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا بین این کشورها و تدوین برنامه عمل کوتاه مدت، مصداق بارز رویکرد مشارکت جویانه و فعالانه ایران در حوزه ترانزیت است.
وی در ادامه اضافه کرد: توافق کلیدی مقامات عالی رتبه ایران، روسیه، آذربایجان موسوم به بیانیه باکو در شهریورماه سال جاری درباب رونق بخشی به کریدور شمال-جنوب و ظرفیت سازی و تحقق حجم ترانزیت سالانه ۱۵ میلیون تن کالا تا آخر سال ۲۰۳۰ میلادی از این کریدور، همچون ظرفیت هایی است که در سازمان همکاری شانگهای، باتوجه به عضویت ایران و روسیه در این سازمان و آذربایجان به عنوان شریک گفت و گوی آن، قابل استفاده می باشد.
شایان ذکر است، سازمان همکاری شانگهای یک سازمان اوراسیایی میان دولتی است که برای همکاریهای چندجانبه امنیتی، اقتصادی و سیاسی در سال ۲۰۰۱ میلادی بنیان گذری شده و اعضای آن علاوه بر کشورمان، که ۱۷ سپتامبر سال جاری میلادی رسماً به آن پیوست، کشورهای روسیه، چین، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان بوده و شرکای گفت و گوی آن، کشورهای آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، کامبوج، نپال و سریلانکا هستند.