مشارکت اتحادیه اروپا در ساخت کابل انتقال برق از قفقاز

زیپو کالا: اتحادیه اروپا می خواهد به تامین مالی کابل برقی که گرجستان و جمهوری آذربایجان را از مسیر دریای سیاه به کشورهای این بلوک متصل می کند، کمک نماید.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا با سران چهار کشور که در این پروژه مشارکت دارند در مراسم امضای آن، دیدار نمود. ارزش کلی این پروژه فاش نشده است. ساخت این کابل برق که اتحادیه اروپا را مستقیما به شبکه برق منطقه قفقاز متصل می کند، در امتداد تلاش این بلوک برای متنوع کردن منابع تامین انرژی و کنترل قیمت ها، به انجام می رسد.

فون در لاین در بخاراست اظهار داشت: از زمان شروع جنگ روسیه در اوکراین، تصمیم گرفتیم از سوختهای فسیلی روسیه روی برگردانده و شرکای انرژی قابل اطمینانی پیدا نماییم و این طرح جواب داده است. کابل برق دریای سیاه، یک مسیر انتقال جدید با فرصتهای زیاد است برای اینکه می تواند کمک نماید به همسایگان ما در مولداوی، بالکان غربی و البته اوکراین، برق رسانی شود.

این کابل، برق را به رومانی و مجارستان هم خواهد رساند. انتظار می رود بررسی امکان سنجی این پروژه، سپتامبر سال میلادی آینده تکمیل شود و ساخت آن در مدت شش سال آینده تمام شود.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در بخارست اظهار داشت: مفتخریم که قسمتی از این سرمایه گذاری منحصر جهانی هستیم برای اینکه هنگامی که یک خلا راهبردی وجود دارد، اهمیت نوآوری افزایش می یابد.

الهام علی اف، رییس جمهور آذربایجان اظهار داشت: این مسیر بمحض اینکه تکمیل شود، صادرات برق جمهوری آذربایجان به اتحادیه اروپا را افزایش خواهد داد و این کشور برآورد می کند ظرفیت نیروی تجدیدپذیرش به ۲۷ گیگاوات خواهد رسید. این کشور برای تامین انرژی اهمیت روزافزونی برای کشورهای اروپایی پیدا می کند و حداقل ۱۰ کشور، برای واردات گاز طبیعی بیشتر با باکو قرارداد بسته اند تا وابستگی شان به گاز روسیه را کاهش دهند. علی اف اعلام نمود جمهوری آذربایجان می خواهد صادرات گاز به اتحادیه اروپا را سال میلادی آینده به ۱۱.۶ میلیارد فوت مکعب افزایش دهد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت اقتصاد گرجستان ماه جاری از پروژه کابل برق حمایت و اعلام نموده بود در ساخت حدود ۱۱۹۵ کیلومتر از خطوط انتقال برق زیرزمینی و زیردریایی که قادرند حداکثر یک گیگاوات برق را منتقل کنند، مشارکت خواهدنمود.

منبع: