وزارت صمت گزارش داد؛ جزئیات تولید و صادرات مواد معدنی

به گزارش زیپو کالا، وزارت صمت در گزارشی ضمن تشریح جزئیات تولید و صادرات مواد معدنی در نیمه نخست سالجاری، از رشد ۳ درصدی صادرات سیمان، رشد ۱۶۲ درصدی صادرات گندله آهن و کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ آهن اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت صمت، طی ۷ ماهه نخست سال جاری در مجموع ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار تن فولاد خام از کشور به سمت کشورهای هدف صادر شد.
در سال جاری ظرفیت تولید فولاد خام ۴۷ میلیون تن در سال برآورد می شود که تولید ۶ ماهه نخست سال در این ماده معدنی ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد نشان میدهد.
رشد ۳ درصدی صادرات سیمان
همچنین صادرات سیمان کشور از فروردین ماه تا پایان مهرماه سال جاری به ۷ میلیون و ۶۲۹ هزار تن رسید که نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳ درصد رشد یافت.
تولید این ماده پرمصرف معدنی با ظرفیت تولید ۸۸ میلیون تن در سال طی ۶ ماهه نخست سال به ۳۲ میلیون و ۱۳ هزار تن رسید.
رشد ۶ درصدی صادرات کاشی و سرامیک
صادرات کاشی و سرامیک هم در ۷ ماهه ابتدای سال با ۶ درصد رشد به ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار تن افزایش پیدا کرد.
تولید کاشی و سرامیک در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۲۴۸ میلیون مترمربع بوده است که رشد ۱۲ درصدی را نشان میدهد.
ناگفته نماند که ظرفیت تولید این محصول معدنی سالیانه ۶۱۲ میلیون مترمربع است و این نشان از ظرفیت بالای تولید کاشی و سرامیک در کشور و وجود ظرفیت های بالاتر صادراتی به دیگر کشورهای دارد.
کاهش ۵۰ درصدی صادرات آهن اسفنجی
در ۶ ماهه نخست سال جاری ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید شد و کاهش حدود ۵۰ درصدی صادرات این محصول معدنی از سویی و افزایش ۲۰ درصد تولید آن حاکی از رشد مصرف داخلی بوده و این در حالیست که ظرفیت تولید محصول ذکر شده حدود ۳۷ میلیون تن در سال است.
کاهش ۴۱ درصدی صادرات سنگ آهن
همچنین صادرات سنگ آهن با افت ۴۱ درصدی مواجه بوده است، بطوریکه با وجود تولید ۵۲ میلیون تن سنگ آهن در ۷ ماهه ابتدای سال حدود ۵۳۳ هزار تن صادرات انجام شده است، درحالی که صادرات آن در زمان مشابه سال قبل ۹۰۷ هزار تن بوده است.
رشد ۸۷ درصدی صادرات شمش
در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۳۱۸ هزار تن شمش تولید شد که رشد ۲۰ درصدی را نشان میدهد.
از این مقدار ۲۵۱ هزار تن به خارج از مرزهای ایران صادر شد که این مقدار نسبت به زمان مشابه سال قبل با ۱۳۴ هزار تن با رشد ۸۷ درصدی همراه بوده است.
رشد ۱۶۲ درصدی صادرات گندله آهن
بررسی آمارها هم نشان میدهد از فروردین ماه تا پایان مهرماه سال جاری ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندله آهن تولید شد و صادرات این محصول با ۱۶۲ درصد افزایش به رقم ۲ میلیون و ۴۱۳ هزار تن در ۷ ماهه نخست سال رسید.
رشد ۲۰ درصدی صادرات کنسانتره آهن
کنسانتره آهن هم رشد ۲۰ درصد صادرات را طی ۷ ماه گذشته تجربه نمود و به ۵۱۶ هزار تن افزایش پیدا کرد. البته تولید این محصول در ۶ ماه ابتدای سال ۲۷ میلیون تن بود که اختلاف فاحشی نسبت به زمان مشابه سال قبل نداشته است.
رشد ۱۱ درصدی تولید محصولات فولادی
محصولات فولادی هم در طول این مدت با رشد ۱۱ درصدی تولید به ۱۰ میلیون و ۳۱۷ هزار تن و صادرات این محصول هم به مانند زمان مشابه سال قبل در ۷ ماهه ابتدای سال به یک میلیون و ۸۲۶ هزار تن رسید.
دیگر محصولات معدنی همچون کنسانتره مس در ۶ ماهه ابتدای سال ۶۱۰ هزار تن، شیشه تخت ۹۳۰ هزار تن و مس کاتد ۱۴۳ هزار تن با افزایش تولید همراه بودند.

منبع: