رییس سازمان بورس: باید ضوابط پذیرش شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه را سهل تر کنیم

به گزارش زیپو کالا، کرمانشاه رئیس سازمان بورس اظهار داشت: در برنامه داریم ضوابط پذیرش شرکت های دانش بنیان را در بازار سرمایه سهل تر نماییم.
دکتر مجید عشقی در نخستین همایش تامین مالی غرب کشور که امروز(سوم آذر) به میزبانی کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از ماموریت های اصلی بازار سرمایه تامین مالی و کمک به تشکیل سرمایه است، اظهار داشت: در کشور ما بصورت سنتی رسم بر این بوده که عمده بار تامین مالی بر عهده نظام بانکی بوده و بیش از ۹۰ درصد تامین مالی طرح های اقتصادی با نظام بانکی بوده که البته این نقش در سال های اخیر مقداری به سمت بازار سرمایه انتقال یافته است.
وی با بیان این که هم اکنون بین ۲۰ تا ۲۵ درصد تامین مالی به سمت بازار سرمایه منتقل شده، عنوان کرد: امیدواریم با طراحی نهادها و ابزارهای مالی مناسب این نقش را افزایش دهیم تا بازار سرمایه نقش موثرتری در تشکیل سرمایه در کشور داشته باشد.
عشقی با علام این که از یک سال پیش تاکید بر ابزارسازی و نهادسازی و گسترش نهادهای مالی بوده، عنوان کرد: طی این مدت راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری را پیگیری کردیم تا نیازهای بخش های مهم اقتصادی را برآورده کنند و الان تنوع خوبی در بحث صندوق های سرمایه گذاری داریم.
عشقی همین طور با اشاره به اینکه در گذشته حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه حداقلی بود، اظهار داشت: با عنایت به این که این شرکتها می توانند نقش بسیار مهمی در اقتصاد ایفا کنند به این نتیجه رسیدیم که باید راهکاری در نظر گرفت که شرکت های دانش بنیان خصوصا شرکت هایی که کسب و کارشان در زمینه دیجیتال است بتوانند نقش موثرتری در بازار سرمایه ایفا کنند، پس ضوابط پذیرش این شرکتها در سازمان مصوب و ابلاغ گردید و نخستین شرکت مورد پذیرش قرار گرفت و در برنامه داریم ضوابط پذیرش این شرکتها را سهل تر نماییم.
رییس سازمان بورس افزود: قدم بعدی که برداشته شد تامین مالی جمعی است که برای طرح های دانش بنیان خصوصا طرح های کوچک و متوسط بسیار راهگشاست و تا حالا ۳۴ طرح از این طریق تامین مالی شده و امیدواریم با معرفی درست این ابزار مالی طرح های بیشتری را تامین مالی نماییم.
وی به وجود صندوق های سرمایه گذاری جسورانه هم که می تواند شرکت های دانش بنیان را تامین مالی کند اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۲۰ صندوق جسورانه در کشور راه اندازی شده که منابع خوبی هم دارند، اما یکی از معضلاتی که در این حوزه وجود دارد این است که ارتباط خوبی بین مدیران و گردانندگان این صندوق ها با طرح های حوزه اقتصاد دانش بنیان ایجاد نشده و اگر مدیران این صندوق ها با فضای سرمایه گذاری حوزه دانش بنیان آشنایی بیشتری پیدا کنند و این تعامل بیشتر شود، می توانند به آسانی شرکت های دانش بنیان را تامین مالی کنند.
عشقی اضافه کرد: هم اکنون منابع خوبی در صندوق های جسورانه وجود دارد که کمتر سراغ طرح های دانش بنیان ما رفته و باید این تعامل بیشتر شکل گیرد.

منبع: