دبیركل اتاق مشترك ایران و عراق؛ صادرات به عراق کاهش یافت جبران میکنیم

به گزارش زیپو کالا، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: باآنکه صادرات ایران به عراق در ماه های اخیر به لحاظ ارزشی با کاهش روبرو شده بود، اما پیشبینی می شود که این افت در ماه های آتی جبران شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق اظهار داشت: در ۷ ماهه سالجاری در زمینه صادرات کالا به عراق به لحاظ وزنی به میزان قابل توجهی با افت مواجه بودیم.

وی ضمن اشاره به دو عامل اصلی در افت صادرات ایران به عراق اظهار داشت: سال جاری پروفرمای صادرات گاز در شهریور و مهر به گمرک اظهار نشد ازاین رو با توجه به این که میزان صادرات این کالا به صادرات غیرنفتی اضافه می شد و سال جاری این رقم در میزان صادرات لحاظ نشد در نتیجه با افت صادرات به لحاظ ارزش به عراق مواجه شدیم، بنابراین پیشبینی می شود که با اضافه شدن میزان صادرات این بخش به صادرات در ماه های آتی وضعیت صادرات جبران شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق بیان نمود: یکی دیگر از عوامل افت صادرات به عراق موانع تعرفه ای و سیاستگذاری ها در ارتباط با کردستان عراق است.

جهانبخش سنجابی عنوان کرد: در تجارت با عراق نسبت به پیشبینی عقب تر هستیم، اما خوشبین هم هستیم که بخشی از عقب ماندگی در نیمه دوم سال جبران شود.

وی در ارتباط با عوامل تأثیرگذار داخلی بر افت صادرات ایران به عراق عنوان کرد: محدودیت هایی برای صادرات محصولات معدنی و فولادی در کشور بوجود آمده بود که خوشبختانه به سبب ورود دیوان عدالت اداری، بخشنامه های محدود کننده ملغی شد ازاین رو یکی از دلایلی که پیشبینی می شود افت تجارت به عراق در نیمه دوم سال جبران شود لغو این قبیل محدودیت ها است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق بیان ضمن اشاره به برخی دیگر از محدودیت های صادراتی اظهار داشت: به سبب سیاست تنظیم بازار و امنیت غذایی صادرات بعضی از اقلام غذایی و حبوبات مانند لوبیا سفید و نخود ممنوع می باشد در حالیکه بازار هدف از کشش برخوردارست.

وی عنوان کرد: مواد شیمیایی، فولادی، کودهای عالی و معدنی از اقلامی بود که صادرات این اقلام به عراق شامل محدودیت و ممنوعیت شده بود، اما در حدود سه هفته پیش بخشی از ممنوعیت ها و محدودیت ها برداشته شد.

سنجابی شیرازی اظهار داشت: برپایه اعلام سازمان دامپزشکی جهانی در صورت مشاهده آنفلوانزا مرغی تا یک سال واردات مرغ و تخم مرغ به کشورهای عضو اتحادیه سازمان دامپزشکی بین المللی از منبع که آنفلوانزا در آن مشاهده شده، ممنوع می شود، ممنوعیتی که در صادرات مرغ و تخم مرغ ما به عراق بوجود آمده بود تا یک ماه دیگر رفع می شود و پس از آن امکان صادرات مرغ و تخم مرغ ما به عراق فراهم می شود.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با اعلان اینکه سال قبل ارزش صادرات ما به عراق ۸ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار بود، بیان داشت: پیشبینی می شود صادرات ما تا آخر سال به عراق به ۹ تا ۱۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

منبع: