آغاز پرداخت پول واردات گاز روسیه به روبل از جانب ترکیه

به گزارش زیپو کالا، وزیر انرژی ترکیه اعلام نمود کشورش پرداخت بخشی از پول واردات گاز طبیعی از روسیه به روبل را شروع کرده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، فاتح دونمز در مصاحبه با کانال تلویزیونی تی آر تی، اظهار نمود: در ماه های آینده، سهم پرداخت با استفاده از ارز ملی، در تجارت انرژی با روسیه افزایش پیدا خواهد نمود.

روسیه که به دنبال حمله نظامی به اکراین، با تحریم های غربی روبرو شده است، به منظور تقویت ارزش روبل، از خریداران انرژی خود خواسته است، پول واردات را به این ارز پرداخت کنند. عمده معاملات انرژی بین المللی به دلار آمریکا یا یورو تسویه می شود. ترکیه هم به دنبال تقویت تجارت با استفاده از لیر است که با سیاستهای پولی غیرمتداول، ارزش آن بشدت سقوط کرده است.

آنکارا و مسکو در سپتامبر توافق کردند پرداخت پول واردات گاز طبیعی، به روبل را آغاز کنند.

وزیر انرژی ترکیه در مورد پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای ایجاد قطب گاز طبیعی در ترکیه، اظهار داشت: آنکارا تا پایان سال جاری نقشه راهی طراحی خواهد نمود و امکان دارد کنفرانسی برای تأمین کنندگان و خریداران برگزار کند.

دونمز اظهار داشت: ما می توانیم یک کنفرانس گاز بین المللی احیانا در ژانویه یا فوریه ترتیب دهیم تا کشورهای تأمین کننده و واردکننده را یکجا گرد آورده و نظر آنها را جویا شویم و مطابق آن پیش برویم.

بر اساس گزارش رویترز، پوتین ماه گذشته ترکیه را بعنوان پایگاهی برای عرضه گاز طبیعی، بعنوان یک مسیر جایگزین خطوط لوله نورد استریم پیشنهاد کرد. خطوط لوله گازی نورد استریم که از دریای بالتیک امتداد پیدا کرده اند، بر اثر انفجارهای مشکوک صدمه دیده اند. رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام نمود با این ایده موافق است.