مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان قم عنوان كرد: سهم باغداران قمی از تولید انار در پاییز امسال چقدر است؟

به گزارش زیپو کالا، قم مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم درباب برآورد برداشت محصول متذکر شد: پیش بینی تولید بطور متوسط برداشت ۱۸ تن به ازای هر هکتار است و در مجموع ۳۶ هزار تن تولید انار در استان خواهیم داشت.

مسلم ابراهیمی، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، در گفت و گو با ایسنا، عنوان کرد: ۲ هزار ۵۰۰ هکتار از سطح باغات استان قم به انار اختصاص دارد که ۲هزار و ۴۰۰ هکتار آن بارور و ۱۰۰ هزار هکتار دیگر نهال است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه تغییرات اقلیمی طی چند سال اخیر باغات انار را شدیدا تحت تاثیر قرار داده است، اشاره کرد: از سال ۱۳۸۶ سه مرتبه باغات انار گرفتار سرمازدگی شد همین طور کاهش کیفیت منابع آب (شوری آب) موجب شد باغات پسته جایگزین انار شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه در گذشته بیشترین کشت استان مربوط به باغات انار بوده، تصریح کرد: در سال ۱۳۴۶ و عمدتاً در حومه شهر ده هزار هکتار باغات انار وجود داشته در صورتیکه امروز این میزان به حدود ۲ هزار ۵۰۰ هکتار رسیده است.

ابراهیمی درباب برآورد برداشت محصول متذکر شد: پیش بینی تولید بطور متوسط برداشت ۱۸ تن به ازای هر هکتار است و در مجموع ۳۶ هزار تن تولید انار در استان خواهیم داشت.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه عمده باغات انار در مناطق سلفچگان و جعفرآباد وجود دارد، بیان کرد: برداشت انار از اوایل آبان شروع شده و تا پایان این ماه ادامه دارد.

وی آب بر بودن محصول انار را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: انار یکی از محصولات اصلی در استان بوده پس تغییر و کاهش سطح زیر کشت انار را مد نظر نداریم اما توسعه باغ های انار در قم بر طبق راهبرد تغییر الگوی کشت در دستور کار نیست و تلاش می نماییم با ارتقا راندمان سطح کمی و کیفی تولید انار را در استان افزایش دهیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برخی باغات نمونه انار در استان ظرفیت تولید، ۴۰ تا ۴۵ تن محصول را دارند، تاکید کرد: متوسط عملکرد ۱۸ تن در هر هکتار است اما این ظرفیت وجود دارد که میزان تولید به دو برابر افزایش پیدا کند پس یکی از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش عملکرد باغات انار است.

وی درباب صادرات محصول انار از استان قم متذکر شد: عمده محصول انار استان برای صادرات به استان اصفهان و تهران صادر می شود پس بصورت مستقیم و از گمرک سلفچگان صادرکننده نداریم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم در ادامه اظهار داشت: در زمینه مباحث آموزشی و فرهنگی و با هدف آشنایی شهروندان با محصول انار استان جشنواره انار را در سلفچگان روستای گلستانه و شهرستان کهک برگزار کردیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه ارقام متنوعی از این محصول وجود دارد، افزود: ۵ رقم برتر همچون قجاق قم، ملس ساوه، شیشه گپ خراسان، رباب شیراز، در کشور وجود دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه انار استان از کیفیت بالایی برخوردار است، افزود: رقم قجاق، شاه پسند، آقا محمد علی، آب دندان، ترش و ملس یزدی در سطح باغات قم کشت می شود البته بیشترین سطح باغات انار رقم قجاق است.

منبع: