اولین اجلاس ۶ جانبه ترانزیتی با هدف همگرایی در منطقه

به گزارش زیپو کالا، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: اجلاس ۶ جانبه ترانزیتی را فرصتی برای هم افزایی و بهره مندی همه بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک و تجارت در منطقه می دانیم.

به گزارش زیپو کالا به نقل از وزارت راه و شهرسازی شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در اولین اجلاس وزرای ایران با کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان که بامداد امروز برگزار شد، اضافه کرد: این اجلاس را یک ابتکار عمل جدید برای تقویت همگرایی منطقه ای بین کشورهای حاضر در حوزه حمل و نقل و ترانزیت می دانیم.
وی اظهار داشت: برگزاری این اجلاس فضای مناسبی برای تبادل نظر وزرای کشورهای حاضر دراین زمینه و همین طور دیدارهای دوجانبه میان وزرا و سایر مقامات ارشد حمل و نقلی کشورهای عضو فراهم نموده است.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد: با توجه به این که بواسطه شکل گیری فضای سازنده و تعاملی فعلی در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت میان اعضای حاضر، خصوصاً بین جمهوری اسلامی ایران با هر یک از اعضا در قالب روابط دوجانبه و همین طور توافقات چندجانبه ایران با دیگر کشورهای حاضر، فصل نوین و روزهای شکوفایی همکاریهای حمل و نقل و ترانزیتی درحال رقم خوردن است.
افندی زاده این اجلاس را در امتداد نشست اخیر سران شانگهای در سمرقند و مذاکرات انجام شده بین وزرای حمل و نقل کشورهای حاضر در اجلاس دانست و ابراز امیدواری کرد که این اجلاس، منجر به تبیین و تصویب تصمیمات هوشمندانه و هدفمند جهت اقدام مشترک با همکاری مشترک همه اعضا شود.
وی افزود: در قالب گسترش این دست همکاری ها، زمینه های مطلوب برای هم افزایی موقعیت جغرافیایی، زیرساخت ها و امکانات حمل ونقلی مان، بهره مندی تمام بازیگران عرصه حمل و نقل، لجستیک، تجارت و اقتصاد کشورهای متبوع ما، بیش از پیش در این پهنه جغرافیایی برقرار شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی هم چنین به امکان هدف گذاری میان مدت ترانزیت سالانه ۲۰ میلیون تن کالا بین ایران و ۵ کشور ترکمنستان، جمهوری قزاقستان، جمهوری ازبکستان، جمهوری تاجیکستان و جمهوری قرقیزستان اشاره نمود و اظهار داشت: در بیانیه پایانی اجلاس هم این هدف گذاری مورد تاکید است.
افندی زاده با اعلان اینکه یک ابتکار باارزش برای هدفمند کردن و همسوسازی اقدامات اعضا در قالب یک برنامه عمل مشترک منطقه ای ۶ جانبه ترانزیتی، فراهم گشته است، اضافه کرد: در این راستا، به گروههای کارشناسی تاکید می شود از هر ظرفیت و ابزاری نظیر عضویت مشترک در سازمان ها و کریدورهای منطقه ای و بین المللی ترانزیتی، همکاریهای با یکدیگر در سرمایه گذاری و راه اندازی پروژه های زیرساختی، حسن همجواری و بهبود ترددهای مرزی، توسعه دیجیتال در فرایندهای ترانزیت، تسهیل در امور کنسولی و ویزای رانندگان و بهبود مستمر تعرفه ها و عوارض ترانزیتی در امتداد این برنامه عمل مشترک بهره گیری کنند.
وی خواهان نگاه ویژه گروههای کارشناسی به ایجاد سازوکار مدیریت کریدورهای ترانزیتی عبوری در امتداد تقویت همکاری ۶ جانبه ترانزیتی و طرح توافقات کلیدی به همین دلیل در متن سند پایانی این اجلاس شد.

منبع: