حمل کالا به مقصد ترکمنستان هنوز به روال عادی قبل از کرونا بازنگشته است

به گزارش زیپو کالا، خراسان رضوی رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اظهار داشت: در مرز جاده ای سرخس محموله های باری که مقصد آن کشور ترکمنستان است، همچنان از راه تبادل یدک صورت می گیرد و فقط بارهایی که مقصدشان کشورهای آسیای میانه است، محموله به صورت مستقیم و با عبور از کشور ترکمنستان به سمت مقصد حمل می شود.

مرتضی مجردی در گفتگو با ایسنا اظهار داشت: هم اکنون در مرز جاده ای سرخس، تردد ناوگان باری بین المللی به ۲ صورت صورت می گیرد. در روش اول که عموما شامل محموله های باری به مقصد ترکمنستان است، حمل کالاها از راه تبادل یدک صورت می گیرد؛ به این صورت که محموله توسط ناوگان خارجی حدود ۳۰۰ متر وارد خاک ترکمنستان می شود و در آنجا یدک از کشنده جدا شده و باردیگر به داخل کشور بازمی گردد. در ادامه کشنده ترکمنی به محل یدک مراجعه نموده و بعد از انتقال محموله به مقصد نهایی خود باردیگر یدک را به مکان قبلی منتقل کرده و در ادامه کشنده اول یدک مربوطه را به داخل کشور منتقل می کند.

وی افزود: روش دوم که حدودا از اوسط خرداد صورت می گیرد، صرفاً برای بارهای به مقصد کشورهای آسیای میانه است که در این روش، محموله به صورت مستقیم و با عبور از کشور ترکمنستان به سمت مقصد حمل می شود.

مجردی تصریح کرد: روش جابه جایی حمل کالاها از راه تبادل یدک، حدودا همزمان با شیوع بیماری کرونا انجام شده و تابحال هم ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون صرفاً رویه های حمل کالا به صورت عبوری از کشور ترکمنستان به روال پیش از شیوع بیماری کرونا بازگشته، اضافه کرد: مبحث اجازه تردد ناوگان به داخل کشور ترکمنستان هم درحال پیگیری است و امیدواریم با عنایت به کاهش محدویت های کرونایی در کشور ترکمنستان این رویه حمل و نقلی هم صورت گیرد.

رشد صادرات و واردات از پایانه مرزی سرخس نسبت به مدت مشابه سال گذشته

رئیس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در ادامه به بیان آماری از مراودات تجاری در پایانه مرزی سرخس پرداخت و در این حوزه اضافه کرد: در مرداد سالجاری به صورت متوسط ۱۱۰ دستگاه ناوگان خروجی و ۸۹ دستگاه ناوگان ورودی از راه پایانه مرزی سرخس انجام شده است که این میزان در شهریور ماه تا کنون به ترتیب ۱۴۲ و ۹۷ دستگاه افزایش داشته است.

وی همینطور خاطرنشان کرد: در خلال پنج ماه نخست سالجاری از راه پایانه مرزی سرخس حدود ۷۰ هزار تن صادرات و ۲۹۳ هزار تن ترانزیت خروجی صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه به ترتیب ۱۸ و ۸۴ درصد رشد داشته است.

مجردی ضمن اشاره به رشد میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل هم اظهار داشت: در پنج ماه نخست سالجاری، حدود ۶۰۰۰ تن واردات و ۴۳ هزار تن هم ترانزیت ورودی بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۶۲ و ۵۶ درصد رشد داشته است.

پایانه مرزی سرخس در نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع شده است.