قائم مقام بانك مركزی اعلام كرد: تورم از ۵۹ و سه دهم به ۴۰ و نیم درصد رسید

زیپو کالا: به گزارش زیپو کالا، قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: آمار رسمی نشان داده است در یک سال گذشته، رشد اقتصادی بر خلاف فصول پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بیشتر شده و پیشبینی می نماییم در فصل تابستان سال جاری هم با عنایت به این که قطعی برق هم نداشتیم، وضعیت رشد اقتصادی بهتر شود.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا از روابط عمومی بانک مرکزی، اصغر ابوالحسنی هستیانی که در آیین تقدیر از یاوران اشتغال و خودکفایی بانکهای عامل در اعطای تسهیلات به مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) سخن می گفت، با تبریک هفته دولت خاطرنشان کرد: بر اساس قانون اساسی مسائل اقتصادی کلان بر عهده حاکمیت نهاده شده است که مهم ترین آن ایجاد زمینه اشتغال، مسکن و نیازهای اساسی آحاد جامعه است.

توانمند سازی افراد و مددجویان جز با ایجاد اشتغال میسر نیست
ابوالحسنی با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال زمینه اصلی توانمندسازی است اظهار داشت: مقام معظم رهبری در مأموریت های ابلاغی به کمیته امداد امام خمینی(ره) بر امر ایجاد اشتغال و توانمند سازی برای مددجویان تاکید ویژه ای داشته اند بنابراین توانمند سازی افراد و مددجویان جز با ایجاد اشتغال میسر نیست. بر همین مبنا توانمند کردن افراد با عنایت به بالفعل سازی قابلیت های شغلی انها با درآمد ثابت باید مهم ترین محور در مساعدت به اقشار ضعیف باشد.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه در قانون اساسی به صراحت توزیع عادلانه درآمد و رفع تبعیض مورد تاکید قرار گرفته است اظهار داشت: وقتی عدالت مدنظر است باید در روش هایی که باعث تبعیض می شود بازبینی انجام گیرد بنابراین حاکمیت باید با اصلاح روش ها و با کمک نهادهای معین که وظیفه قانونی در این حوزه بر عهده دارند، فاصله و شکاف بین اغنیا و فقرا را از بین ببرند.

وی اضافه کرد: سیستم بانکی با عرضه تسهیلات خرد یکی از نهادهای مسئول در این حوزه است که بخشی بعنوان تکالیف قانونی و بخشی با عنوان مسئولیت اجتماعی در دستور کار بانکها قرار می گیرد بنابراین توجه به مسئولیت اجتماعی در شبکه بانکی به علت امر خیرخواهانه باید همچنان مدنظر باشد.

قائم مقام بانک مرکزی ضمن اشاره به تسهیلات کمیته امداد امام خمینی (ره) به مددجویان اظهار داشت: در اعطای تسهیلات باید دو نکته «نظارت بر مصرف درست وصحیح تسهیلات » و دیگری «تضامین برگشت تسهیلات» مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بر مبنای آمارها خوشبختانه تسهیلات اعطایی کمیته امداد به مددجویان در جای خود و نقطه هدف مصرف می شود و در مورد برگشت تسهیلات بر مبنای چارچوب قانونی مکانیزم های دیده شده است که تجربه سالهای گذشته موئد آن است که مددجویان متعهد به بازپرداخت تسهیلات هستند و در آینده هم همینطور خواهد بود.

قائم مقام بانک مرکزی با تکیه بر هم افزایی نهاد های مسئول در امر پشتیبانی از اقشار ضعیف جامعه اظهار داشت: با هم افزایی و تلاش ها امیدواریم که با توانمندسازی مددجویان همچنان شاهد خارج شدن افراد زیر پوشش این نهاد باشیم و خود افراد با قابلیت ها و توانایی خود شاغل و منبع درآمد داشته باشند.

تداوم کاهش رشد نقدینگی در تیرماه ۱۴۰۱
قائم مقام بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح دستاوردهای اقتصادی دولت پرداخت اظهار داشت: آمار رسمی نشان داده است در یک سال گذشته رشد اقتصادی بر خلاف فصول پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم، بیشتر شده و پیشبینی می نماییم در فصل تابستان سال جاری هم با عنایت به این که قطعی برق هم نداشتیم، وضعیت رشد اقتصادی بهتر شود.
وی افزود: ارزش افزوده در بخش های مختلف، راه آینده را روشن نشان داده است. البته کفایت این مسیرآن وقتی است که بتوانیم تورم را کنترل نماییم. در واقع باید موتورهای ایجاد کننده تورم را خاموش نماییم.

قائم مقام بانک مرکزی اظهار داشت: رشد نقدینگی در انتها تیرماه نشان داد که روند کاهشی شش ماهه دوم سال گذشته، ادامه دار بوده است.

وی ضمن اشاره به ارقام رشد نقدینگی تشریح کرد: عدد نقدینگی از چهار هزار و ۸۳۳ هزار میلیارد تومان آخر اسفند ۱۴۰۰، در انتها فرورین ۱۴۰۱ به چهار هزار و ۸۲۳ هزار میلیارد تومان یعنی رشد منفی دو دهم درصد رسید.

قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: دو اقدام مهم در دوره جدید بانک مرکزی مورد توجه قرار گرفت؛ نخست، انضباط بخشی به قسمت پولی و دوم، کمک به انضباط در بخش مالی. این در شرایطی است که در دولت قبل در بخش مالی شاهد استقراض دولت از بانک مرکزی بودیم، ولی در نیمه دوم سال قبل دولت هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است. این نشان دهنده هماهنگی بخش ها در دولت سیزدهم است.

ابوالحسنی افزود: این هماهنگی بگونه ای صورت گرفت تا ۵۵ هزار میلیارد تومان استقراض دولت پیش از بانک مرکزی توسط دولت سیزدهم به صورت نقدی در انتهای سال قبل تسویه شود. باید تاکید داشت که در گذشته هم شاهد تسویه بودیم، ولی نه به صورت نقدی بلکه به صورت اوراق انجام شده بود.

این مقام مسئول بانک مرکزی در مورد نرخ تورم اظهار داشت: تورم در شهریور ماه ۱۴۰۰، ۵۹.۳ درصد بوده است در حالیکه این عدد در تیر ماه سالجاری به ۴۰.۵ نسبت به سال قبل رسیده است.

قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه تمام فعالیتهایی که در بانک مرکزی و دولت صورت می گیرد باید به دو دستاورد منتج شود، خاطرنشان کرد: این فعالیت باید به دو نتیجه شامل کنترل تورم و رشد اقتصادی که بتواند هم به کنترل تورم کمک نماید چون که کنترل تورم بر میزان قدرت خرید مردم موثر است.