رئیس امور اقتصاد كلان سازمان برنامه اعلام كرد اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو

به گزارش زیپو کالا، رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه با اعلان اینکه از مهر ماه قیمت خودرو با واردات آن و همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می کند اظهار داشت: سازمان برنامه و بودجه دستورالعمل اجرائی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو برای این منظور در نظر گرفته شده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمد جعفری با اشاره به نقش تصمیم سازی سازمان برنامه و بودجه برای دولت اظهار داشت: در ماه های اخیر اتفاق خوبی در حوز ه اقتصاد کلان افتاده و منابع دولت نسبت به گذشته علاوه بر افزایش‏، قابل دسترس تر شده است.
وی اضافه کرد: با وجود افزایش حدود دو برابری قیمت های جهانی کالاهای اساسی، سازمان برنامه بودجه طرحی را دنبال کرده که سبب شده تورم چندین برابری بر مردم تحمیل نشود.
کاهش تورم ماهانه خرداد از ۱۲/۵ درصد به ۲ درصد در مردادماه
وی با اشاره به هزینه ۱۷ میلیارد دلاری کالاهای اساسی و دارو در سال گذشته، نیاز کشور برای تامین این اقلام امسال را به سبب جنگ اوکراین و تورم جهانی، حدود ۲۷ میلیارد دلار برآورد کرد، افزود: در صورت عدم اجرای طرح مردمی کردن یارانه ها و ادامه برداشت از صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی، تورم لجام گسیخته ای به کشور تحمیل می شد.
طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، رییس امور اقتصاد کلان این سازمان افزود: با مدیریت طرح مردمی کردن یارانه ها، با وجود بروز مشکلاتی در شروع طرح، تورم ماهانه خرداد از۱۲، ۵ درصد به ۲ درصد در مردادماه کم شده و نرخ رشد پایه پولی که عامل اصلی رشد نقدینگی و تورم است، کاهشی شده است.
تسویه ۵۱ همت از بدهی های دولت در ۵ ماه ابتدایی ۱۴۰۱
جعفری درباب تسویه اوراق بدهی دولت اشاره کرد: دولت در پنج ماهه اول امسال ۵۱ هزار میلیارد تومان از بدهی خودرا تسویه کرده که ۳۴۲ درصد بیش از زمان مشابه سال قبل است. این اقدامات سبب کاهش نرخ رشد پایه پولی و نقدینگی شده بطوریکه پیش بینی می شود با ادامه روند پنج ماهه گذشته، نرخ رشد پایه پولی در آخر سال با کاهش ۱۰ درصدی به حدود ۲۰ درصد برسد.
وی اشاره کرد: نرخ رشد نقدینگی و تورم نیز به همان نسبت کاهش خواهد یافت. بااینکه کاهش تورم به مفهوم ارزان شدن نیست، اما سرعت گران شدن کم شده و با افزایش تولید و درآمد سرانه، ارزان شدن برای مردم ملموس خواهد شد.
افزایش حقوق کارمندان به شرط تامین منابع پایدار
جعفری با اعلان اینکه در سال ۱۴۰۱ توجه به حقوق بازنشستگان در اولویت برنامه های سازمان قرار گرفت، اضافه کرد: در همین راستا حقوق بازنشستگان حدود ۳۸ درصد افزایش پیدا کرد و مقرر می باشد در صورت تجهیز منابع، حقوق کارمندان لشکری و کشوری نیز از شروع شهریور ماه تا ۱۰ درصد ترمیم شود.
اختصاص یک میلیارد یورو برای واردات خودرو
وی با اعلان اینکه در نظر است تولید خودرو امسال بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته باشد، اضافه کرد: از مهرماه قیمت خودرو با واردات آن و همزمان با افزایش عرضه، کاهش بیشتری پیدا می کند.
جعفری درباره ی واردات خودرو نیز اظهار داشت: باتوجه به مصوبه هیات وزیران، سازمان برنامه و بودجه با همکاری معاون اقتصادی رییس جمهور، وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دستورالعمل اجرائی واردات خودرو را نهایی کرده که با ابلاغ دولت در گام نخست حدود یک میلیارد یورو به این منظور در نظر گرفته شده است.
افزایش چند برابری درآمد دولت
رئیس امور اقتصاد کلان با اشاره به با اهمیت ترین اقدامات دولت در سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: با اهمیت ترین اقدامی که دولت در پنج ماهه گذشته رقم زده، افزایش چند برابری درآمدهای نفتی بوده، افزایش دو برابری درآمدهای مالیاتی با افزایش پایه مالیاتی (تعداد مالیات دهندگان) و در عین حال کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات تولیدکنندگان است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات دولت در یکسال گذشته، اشاره کرد: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با همت دولت سیزدهم و با وجود تشدید تحریم ها و مشکلات ارزی، واکسیناسیون سراسری در کمترین زمان ممکن انجام شد و متعاقباَ فعالیت اقتصادی از رکود خارج و رشد اقتصادی ۴ درصدی در این سال بدست آمد.
جعفری درباره ی پرداخت یارانه های نقدی نیز اظهار داشت: یارانه های اختصاص داده شده در پنج ماهه اخیر، قابل قیاس با زمان مشابه نیست و در سال ۱۴۰۱ ماهانه حدود ۲۵هزار میلیارد تومان یارانه داده می شود، در حالی که مجموع یارانه کل سال قبل تقریباً ۸۶ هزار میلیارد تومان بود.