دلیل افزایش اشتغال بخش خدمات در بهار سال جاری

به گزارش زیپو کالا، یک فعال حوزه کار بخش اعظمی از افزایش میزان اشتغال بخش خدمات امسال را ناشی از بازگشت مجدد مشاغل خدماتی به بازار کار و رونق باردیگر آنها دانست و اظهار داشت: اشتغال در بخش خدمات در عین این که هزینه کمی می طلبد، زودبازده است و افراد عموما با سرمایه کم می توانند در مشاغل خدماتی فعالیت کنند.

فتح الله بیات در گفتگو با ایسنا، در ارزیابی افزایش سطح اشتغال بخش خدمات در بهار سال جاری اظهار نمود: در زمان کرونا بیشترین صدمه را بخشهای گردشگری و خدمات متحمل شدند و پس از آن هم بخشهای خدماتی باردیگر جان گرفته و آغاز به فعالیت کردند بنابراین معتقدم که این افزایش اشتغال به علت بازگشت مجدد مشاغل خدماتی است که در دوران کرونا گرفتار رکود شده بودند.

وی اضافه کرد: مراکز گردشگری، اقامتی، تالارها و رستوران ها در رابطه با بخش خدمات هستند و با انتشار کرونا به شدت گرفتار مشکل و ریزش نیروی کار شدند اما با کمرنگ شدن کرونا فعالیت خویش را از سر گرفتند بنابراین بخشی از افزایش سطح اشتغال خدمات ناشی از طریق اندازی مشاغل جدید در این عرصه و قسمتی دیگر رونق باردیگر کسب و کارهای خدماتی است.

این فعال حوزه کار همچون خصوصیت های مشاغل خدماتی را زودبازده بودن آنها عنوان نمود و اظهار داشت: اشتغال در بخش خدمات در عین این که هزینه کمی می طلبد، زودبازده است و افراد عموما با سرمایه کم می توانند کسب و کار خدماتی داشته باشند. امروز فعالیت تاکسی های اینترنتی و بخشهای کامپیوتری و سیستم هایی که از راه نرم افزار عرضه خدمات می دهند یا به شکل دورکار فعالیت می نمایند، جزو بخشهای خدماتی به شمار می روند.

بیات ضمن اشاره به پایداری مشاغل در حوزه صنعت، اظهار داشت: در زمان کرونا و در بدترین شرایط کارگران با کمترین تعدیل به فعالیت ادامه دادند ولی در بخش خدمات ریزش قابل ملاحظه ای داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت ایجاد شغل گران تر است و به همان نسبت حفظ نیروی کار و پایداری شغل هم بیشتر است اما کسب و کارهای خدماتی با وجود آنکه با هزینه کم راه اندازی می شوند در شرایط سخت اقتصادی قابل اتکا نیستند و امکان دارد به سرعت از بین بروند.