صمت در هفته ای كه گذشت؛ لوازم خانگی گران نمیشود

زیپو کالا: الزامی شدن خدمات بعد از فروش لوازم خانگی، ارزان شدن روغن خوراکی، حذف قرعه کشی برای فروش تعدادی از خودرو ها و عدم افزایش قیمت لوازم خانگی همچون اخبار مهم این هفته حوزه صمت بود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، الزامی شدن خدمات بعد از فروش لوازم خانگی، ارزان شدن روغن خوراکی، حذف قرعه کشی برای فروش تعدادی از خودرو ها، صفر شدن سود تجاری واردات روغن خام و دانه های روغنی، عدم افزایش قیمت لوازم خانگی، آرام بودن بازار مواد غذایی و ادامه اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده همچون اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.
خدمات بعد از فروش لوازم خانگی الزامی می شود
اسماعیل امینی معاون دفتر ارزیابی کیفیت کالا و خدمات سازمان ملی استاندارد به مهر اظهار داشت: خدمات بعد از فروش یکی از حلقه های مفقوده استانداردسازی است که تا حالا به آن پرداخته نشده بود؛ بدین جهت اخیراً خدمات بعد از فروش خودرو الزامی شد و با برنامه ریزی های صورت گرفته خدمات بعد از فروش لوازم خانگی نیز الزامی خواهد شد. قبل از این خدمات بعد از فروش در این دو بخش بصورت اختیاری بود.
وی اضافه کرد: چک فهرست ها و استانداردهای خدمات بعد از فروش لوازم خانگی را در مرحله بازرسی داریم و بعد از مطرح شدن در جلسه بعدی شورایعالی استاندارد، این مؤلفه طی سال جاری الزامی و ابلاغ خواهد گردید.
حذف قرعه کشی برای فروش تعدادی از خودروها
امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اظهار داشت: به زودی برخی محدودیت های ثبت نام از فروش های بدون قرعه کشی خودرو، حذف خواهد شد.
برقراری پروازهای ترکیبی بین ایران و بلاروس
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در دیدار با وزیر راه و ترابری بلاروس اظهار داشت: شاید در کوتاه مدت فعال سازی پروازهای مستقیم میان دو کشور امکان پذیر نباشد، اما می توان در کوتاه مدت پروازهای ترکیبی را تدبیر کرد.
همچنین در گفتگوی وزیر صمت با نخست وزیر بلاروس بر استفاده از ظرفیت های اقتصادی مکمل دو کشور و گشوده شدن دروازه های اقتصادی دو کشور به روی هم تاکید گردید.
راه اندازی سامانه گزارش فساد و شکایات حوزه معدن و صنایع معدنی
مدیرکل حراست سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از راه اندازی سامانه گزارش فساد و شکایات در زمینه معدنی و صنایع معدنی آگاهی داد.
برای ورود به سامانه گزارش فساد و شکایات به این لینک مراجعه و بوسیله پنل سامانه گزارش فساد و شکایات وارد شده و گزارشات خودرا ارسال کنید. (جزئیات بی شتر)
روغن خوراکی ارزان شد
محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت از کاهش ۱۰ تا ۲۵ درصدی قیمت روغن خوراکی در بازار آگاهی داد و اظهار داشت: دستورالعمل کاهش قیمت انواع روغن های مایع و جامد به تمام کارخانجات روغن کشور ابلاغ گردیده و از روز شنبه ۸ مرداد لازم الاجرا شده است.
اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده متوقف نشده است
محسن حسینلویی مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت به مهر اظهار داشت: طرح درج قیمت تولیدکننده در کنار مصرف کننده تا زمان رسیدن به اهدافی چون شفاف سازی و کاهش قیمت ها و ایجاد رقابت با جدیت در دستور کار قرار دارد.
لوازم خانگی گران نمی شود
محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت به مهر اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار به دنبال افزایش قیمت لوازم خانگی نیست و مصوبه ای در این حوزه نداشته ایم. حتی در بعضی موارد که ما اجازه افزایش قیمت دادیم، به علت رقابتی بودن بازار خود تولیدکنندگان علاقه ای به افزایش قیمت نداشتند برای اینکه تا یک حدی می توان قیمت را بالا برد و مردم نمی توانند هزینه کنند.
از سویی دیگر قیمت ها باید بگونه ای باشد که بتوان بازار هدف صادراتی تعریف و کالاها را به کشورهای دیگر نیز صادر کرد. هم اکنون تلاش ما بر این است که قیمت ها بگونه ای باشد که کالا قابلیت صادرات پیدا کنند و در کشورهای منطقه حضور فعالی داشته باشیم. اگر قیمت ها غیرمنطقی افزایش یابد بازار داخلی را هم از دست می دهیم چه برسد به بازارهای خارجی.
سود تجاری واردات روغن خام و دانه روغنی صفر شد
علیرضا شه پرست مدیرکل صنایع غذا و داروی وزارت صمت اظهار داشت: مصوبات ستاد تنظیم بازار درباب صفر شدن سود تجاری برای واردات روغن خام و دانه روغنی و نیز معافیت از محدودیت سقف و سابقه در واردات روغن خام و کاهش قیمت روغن خوراکی در سراسر کشور ابلاغ گردید.
قطعات یدکی تقلبی و جعلی روز شنبه از سطح بازار جمع آوری می شوند
محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت با اشاره به اینکه بازار قطعات یدکی درحال تبدیل شدن به شفاف ترین بازار است، اظهار داشت: روز شنبه ۱۵ مرداد ماه بازرسان با حضور در بازار قطعات یدکی، کالاهای تقلبی و جعلی را جمع آوری خواهند کرد.
وضعیت قیمت برنج و روغن در بازار
قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران به مهر اظهار داشت: قیمت برنج ایرانی در عمده فروشی از ۷۰ تا ۱۱۰ هزار تومان است؛ همین طور برنج هندی از ۲۷ تا ۳۸ هزار تومان و برنج پاکستانی از ۲۶ تا ۳۸ هزار تومان قیمت دارد. اگر خرده فروش بین ۱۰ تا ۱۲ درصد روی این قیمت ها بکشد، در نهایت باید برنج ایرانی با نرخ ۱۲۵ هزار تومان ارائه شود.
وی در مورد روغن نیز اظهار داشت: با عنایت به واردات انبوه و کاهش ۲۰ درصدی قیمت های جهانی، قیمت روغن در عمده فروشی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کاسته شده است؛ به عنوان مثال روغن ۱۶ کیلویی که یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود با نرخ یک میلیون و ۵۰ هزار تومان عرضه می شود.
مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۰ تا اختتام شهریورماه تمدید شد
با مصوبه کمیته اقدام ارزی، مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۰ صادرکنندگان تا اختتام شهریورماه سال جاری تمدید گردید.

منبع: