سخنگوی صنعت آب كشور: افزایش ۲۶۰ میلیون مترمکعبی ورودی سدها

سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: خوشبختانه با وجود وحشتناک بودن سیلاب ها، هیچ سدی در هیچ نقطه ای از کشور گرفتار شکستگی یا لطمه نشده است.
به گزارش زیپو کالا به نقل از مهر، فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلان اینکه سیلاب اخیر ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون متر مکعب ورودی آب به سدهای کشور را افزایش داد، گفت: سامانه مونسون جنوب و جنوب شرق کشور را تحت تأثیر قرار می دهد اما امسال بارش ها تا البرز هم رسید، این سامانه ناپایدار و بارش رگباری منجر به سیلاب شد. وی ادامه داد: باوجود این که عدد بارش ها در مرداد ماه خوب بود اما برخی خارج از حوضه آبریز سدها بوده است در هر حال اعدادی که وارد سفره های آب زیرزمینی شده چند ماه بعد قابل استحصال است. سخنگوی صنعت آب با اعلان اینکه بارش ها روی منابع آب زیرزمینی در فلات مرکزی تأثیر مثبت داشته، اظهار داشت: ورودی آب به سدهای تهران حدود ۱۰ میلیون متر مکعب و زاینده رود ۹ میلیون متر مکعب بوده که این اعداد کمک کننده است.
وی با اعلان اینکه درحال حاضر این بارش ها ادامه دارد، تصریح کرد: این سامانه وقفه چند روزه خواهد داشت و از هفته بعد مجدد بارش هایی در کشور خواهد داشت.
قاسم زاده در ارتباط با سیل امامزاده داوود اظهار داشت: سیل آن منطقه به سبب این که لایه های سست را با خودش آورد موجب شد دهانه سیل همراه با گل و لای بسیار باشد که حتی در مهندسی از تعریف سیل خارج می شود. همین طور یک خودرو پراید هم در دهانه سیل گیر کرده بوده که موجب انحراف این سیل و لطمه به مناطق مسکونی بشود.
قاسم زاده درباره لطمه به تأسیسات آب و برق اظهار داشت: خوشبختانه با وجود وحشتناک بودن سیل، کمترین لطمه به تجهیزات آب و برق کشور وارد شد. هیچ سدی تخریب نشد و آن چیزی که در رسانه ها انتشار یافت، یک بند خاکی متعلق به وزارت جهاد کشاورزی بود که آن ظرفیت ۳۵۰ هزار مترمکعب بود و خسارت قابل توجهی هم وارد نکرد.
سخنگوی صنعت آب درباره تعرفه آب سکونتگاههای غیردائم اظهار داشت: تمام برنامه وزارت نیرو مدیریت مصرف است و در سکونتگاههای غیردائم در وضعیت پیک مصرف کنترل بیشتری اعمال می شود بدین سبب قیمت ها برای کسانی که بالاتر از ظرفیت قرارداد مصرف داشته باشند بالاتر می رود.
وی درباره لایروبی رودخانه های بیان داشت: در سیل سال ۹۸ اعتبار بخش لایروبی در مشارکت بخش دولتی و خصوصی افزوده شد بدین سبب حجم عملیات لایروبی از ۳۵۰ کیلومتر در سال ۹۸ سه برابر شده و به ۱۰۰۰ کیلومتر در سال رسیده است.
وی درباره احیاپذیر بودن دریاچه ارومیه اظهار داشت: تراز دریاچه در سال های تر ۹۷-۹۸ و ۹۸-۹۹ مثبت بود، همانگونه که در سال های تر تراز مثبت می شود سال های خشک هم روی دریاچه تأثیر دارد. اگر طرح هایی را که در دستور کار قرار گرفته بود اجرا شود تراز اکولوژیک دریاچه احیا می شود. بطور قطع دریاچه اورمیه احیاپذیر است چونکه در سالهای ترسالی تراز دریاچه ارومیه رشد پیدا کرد و مثبت شد. اما در سالهای خشک اثرات نامطلوبی را شاهد بودیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره سفر اردوغان به ایران اظهار داشت: ما با کشور ترکیه رود مشترک نداریم و حوضه آبریز مشترک داریم و اگر اقداماتی روی سدها داشته باشند روی ایران هم تأثیر منفی دارد، بطورمثال عملیات روی دجله و فرات منجر به ریزگرد در عراق و تحت تأثیر قرار دادن ایران می شود.
قاسم زاده با اعلان اینکه ساخت ساز ترکیه در زمینه ارس نیز ورودی به ایران را کاهش داده و کشور ما را تحت تأثیر قرار می دهد، افزود: در مسافرت اخیر اردوغان به ایران این چارچوب ها بررسی گردید حالا فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد، قول دادند که کمیته فنی فعال شود و تفاهماتی داشته باشیم در کل فضا مثبت ارزیابی می شود.
وی درباره حقابه هیرمند اظهار داشت: قرار شد که در مسافرت وزیر نیرو به افغانستان این مساله بررسی شود، طبق قرارداد در زمان ترسالی باید ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب وارد ایران شود و در زمان خشکسالی نیز این رقم کاهش خواهد یافت. با این وجود امسال در کل ۴ میلیون متر مکعب آب از طرف افغانستان رهاسازی و وارد چاه نیمه ها شده است. سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه سیلاب های اخیر تأثیری در میزان حق آبه در هیرمند نداشته است، افزود: در مرز جنوبی افغانستان بارش ها صورت گرفت بنا بر این در میزان حق آبه نقشی نداشته است.
سخنگوی صنعت آب درباره وضعیت سد بختیاری و معشوره اظهار داشت: حالا این دو سد جز پروژه های اولویت دارد هستند چونکه همچون اهداف آنها کاهش رسوبات و پروژه های برقابی بوده است، این پروژه ها باوجود این که ۱۵ سال از زمان آن می گذرد تنها ۱۰ درصد پیشرفت داشتند اما هم اکنون کارگاه فعال است و در نظر داریم از فاینانس و سرمایه گذاری خارجی کمک بگیریم تا ساخت سرعت بگیرد.
قاسم زاده در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره آبخیزداری اظهار داشت: متولی آبخیزداری سازمان منابع طبیعی است و وزارت نیرو وظیفه حاکمیتی دراین زمینه ندارد ولی این که آیا آبخیزداری در کنترل سیلاب تأثیر دارد یا خیر. باید گفت بله بطور قطع یکی از اهداف پروژه های آبخیزداری کنترل سیل است برای اینکه هم در به تأخیر انداختن دبی آب مؤثر است و هم رسوب را پشت خودش نگه می دارد و موجب می شود پایین دست کمتر لطمه ببیند.
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار مهر درباره وضعیت مصرف آب از طرف پرمصرف ها اظهار داشت: مشترکان آب آشامیدنی بخش خانگی کشور به سه دسته تقسیم می شوند؛ مشترکانی که تا ۱۵ مترمکعب در ماه مصرف می کنند، مشترکان خوش مصرف اند که ۵۴ درصد از مردم کشور جزو این دسته از مشترکان هستند. وی ادامه داد: مشترکانی که تا دو برابر ۱۵ مترمکعب مصرف آب آشامیدنی دارند جزو مشترکان پرمصرف شمرده می شود که این دسته از مشترکان، ۴۰ درصد از جامعه را می سازند و ۶ درصد از مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی مصرف (۱۵ مترمکعب در ماه) مصرف آب آشامیدنی دارند که این دسته از مشترکان، بدمصرف هستند.