مدیركل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اعلام كرد برنامه های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودروی کشور

زیپو کالا: مدیرکل فتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به مشکلات صنعت خودرو، دانش بنیان نبودن صنعت خودروسازی کشور را همچون عمده ترین علل کیفیت پایین خودرو ها دانسته و اعتقاد دارد نگاه به خارج از کشور سبب شده تا از توسعه پلت فرم های بومی باز بمانیم.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، عبدالله توکلی لاریجانی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، در ابتدای صحبت های خود به مبحث مشکلات ازجمله کیفیت پایین خودرو های تولید داخل پرداخت.
وی در این رابطه خاطرنشان کرد: به صورت کلی، صنعت خودروسازی کشور با مشکلاتی همچون کیفیت پایین، عدم وجود رقابت، قیمت نامناسب، خدمات بعد از فروش ضعیف و… مواجه می باشد. درصورتیکه این موارد را برگ هایی از یک درخت تصور نماییم و بخواهیم ریشه کلی این مشکلات را پیدا نماییم، باید گفت “عدم دانش بنیان بودن” صنعت خودروی ما آفت اصلی به حساب می آید که مشکلات دیگر را هم به دنبال آورده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اضافه کرد: البته می خواهم در ارتباط با بیم و امید صنعت خودروسازی کشور صحبت کنم. مواردی که بیان شد، بیم های این صنعت است، در حالیکه تعداد فارغ التحصیل های جوان بسیار در حوزه های مهندسی، نیروی کار ارزان، انرژی ارزان و…. امیدهای این صنعت هستند و میتوان با تاکید بر آنها به موفقیت های بیشتری دست یافت. به اعتقا بنده با حرکت به سمت دانش بنیان شدن میتوان انتظارهای بهتری از صنعت هم داشت. در واقع، اگر صنعت خودروی ما به سمت دانش بنیان شدن حرکت نماید، قابلیت جذب توانایی ها و امکانات موجود را خواهد یافت و بهره برداری از فرصت های موجود را بیشتر می کند.

نگاه به خارج از کشور سبب شد تا از توسعه پلت فرم های بومی باز بمانیم
وی ضمن اشاره به عارضه اصلی که سبب عدم توفیق خودروسازی شده است، اظهار داشت: عارضه ای که در صنعت خودروسازی وجود دارد این است که فکر می نماییم فقط باید پایگاه محلیِ یک خودروساز خارجی باشیم. هرگاه این پایگاه بنابر دلایلی برهم می خورد، گرفتاری ها شروع می شود. در واقع گاهی نگاه به خارج از کشور داریم و همین مبحث سبب می شود که در توسعه پلت فرم های بومی و حرکت به سمت دانش بنیان شدن متوقف شویم. این فراز و فرودها سبب می شود که جریان پایدار تولید محصول در کشور رقم نخورد.
این مقام مسئول در وزارت صمت که در برنامه ایران شهر سخن می گفت، با اشاره به اینکه به طور مثال در کشور چین، شرکتی وجود دارد که تولیدکننده محلی محصولات برندهای بزرگ خودروسازی دنیاست، اظهار داشت: نکته جالب اینجاست که این شرکت به این خوشبختی کوتاه مدت بسنده نکرده و مرکز تحقیقات ۲۰۰۰ نفری بوجود آورده و بر روی پلت فرم ها با نشانه های بومی خود سرمایه گذاری می نماید. این مورد در حالی است که خودروسازهای داخلی ما با گروههای تحقیقاتی نهایتا ۴۰۰ نفره کار می کنند که کارایی آنها را بسیار ضعیف تر می کند.

تولید و عرضه شفاف، در وهله اول می تواند حل کننده مشکلات صنعت باشد
وی در ارتباط با برنامه های وزارت صمت برای حل مشکلات صنعت خودرو کشور، ضمن اشاره به تدوین برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت در این عرصه، اظهار نمود: چاره کوتاه مدت این است که میزان تولید و عرضه خودرو شفاف شود. از سال ۱۳۹۷ تابحال شاهد کاهش تولید خودرو هستیم؛ در واقع تحریم ها سبب شد نتوانیم CKD کاری را ادامه داده و بدین ترتیب تیراژ تولید نصف شد. هم چنین همان خودرو های ساخته شده هم به علت کمبود قطعه به صورت ناقص انبار می شدند؛ ازاین رو تلاش شد تا جریان پایداری در تأمین قطعات برنامه ریزی شود. هم اکنون هم شاهد عبور مستقیم خودرو در هر دو خودروساز بزرگ هستیم و هیچ خودروی ناقصی تولید نمی گردد.

رشد ۲۸۰ درصدی تولید خودرو در بهار سال جاری
توکلی لاریجانی با اشاره به اینکه طی سه ماهه ابتدایی سال جاری، ۲۰۸ هزار خودرو کامل ساخته شده است، اظهار داشت: این در حالیست که در مدت مشابه سال گذشته، تنها ۴۰ هزار خودرو ساخته شده بود؛ براین اساس بالغ بر ۲۸۰ درصد رشد تولید رقم خورده است. ضمن این که هدف گذاری تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی خودرو تا آخر سال وجود دارد. تاکید می شود که از خردادماه به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده و از جریان تولید، هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی رود؛ ازاین رو مبحث احتکار خودرو توسط خودروسازان بی اساس بوده و رخ نداده است.
وی ادامه داد: بعد از شفاف شدن تولید و عرضه، در مرحله دوم برنامه ای تدوین شده است که به سمت دانش بنیان شدن حرکت نماییم. برهمین اساس، چهار پلت فرم کلیدی در صنعت خودرو کشور سرمایه گذاری خواهد شد و سایت های تولیدی ما برپایه این چهار پلت فرم طی مسر خواهند کرد.
مدیر کل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت در ادامه به مبحث بازدید رئیس جمهوری از خودروسازان و شکل گیری روند کاهش خودرو های ناقص انباشته شده در انبارها اشاره کرده و اظهار داشت: این روند همچنان ادامه دارد و هر پارکینگی که از خودرو خالی می شود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد. بنابر علل مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و… احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.
توکلی لاریجانی در پاسخ به سوالی در خصوص این که چند درصد خودرو های فعلی در داخل کشور تولید می شود، اظهار داشت: دو دسته خودرو ها در کشور تولید می شود؛ دسته اول آن هایی هستند که بر پلت فرم های داخلی شکل گرفته که همچون آنها میتوان به پلت فرم سمند، تیبا، تارا و… اشاره نمود. در این خودرو ها با میزان داخلی سازی بالای ۷۰ درصد و گاهی تا ۹۰ درصد مواجه هستیم. در گروه دوم که CKD ها هستند، بنابر علل مختلف خودروسازها در ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده اند.

آئین نامه واردات خودرو را به هیات دولت ارسال شده است
این مقام صنعتی در ارتباط با آخرین وضعیت آئین نامه واردات خودرو اعلام نمود: میان تقاضای بازار و میزان تولید، خلا وجود دارد؛ یکی از طریق های جبران این موضوع، واردات است. برهمین اساس، وزارت صمت آئین نامه ای را تدوین کرد و به هیات دولت فرستاده است. کلیات این طرح تدوین شده و منتظر هستیم تا در هیات دولت مصوب و ابلاغ شود.
توکلی لاریجانی در ارتباط با پاسخ به سوالی درباره ورود یک شرکت ماکارونی برای تولید خودرو هم تصریح کرد که صنعت خودروسازی کشور احتیاج به جذب سرمایه گذاری دارد و از جذب این سرمایه ها استقبال می کند و هر شرکتی که بخواهد محصول تولید نماید، باید مجوز محصول دریافت کند.

منبع: