همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه کار و تامین اجتماعی

زیپو کالا: سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در نخستین روز تصدی خود با وزیر کار ترکمنستان دیدار و بر توسعه مناسبات و همکاریهای مشترک در زمینه اشتغال، حمایت های اجتماعی و بهزیستی، آموزش های فنی و حرفه ای، ترانزیت، انرژی و حمل و نقل ریلی و هوایی تاکید نمود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، محمدهادی زاهدی وفا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با ترکمنستان، توسعه روابط با کشورهای همسایه را در اولویت سیاست های ایران دانست و اشاره کرد: رابطه با ترکمنستان بعنوان یک خویشاوند برای ما حایز اهمیت است. ایران در سالهای قبل رابطه دوستانه و توام با همجواری با ترکمنستان داشته و مرزهای ما از امن ترین مرزهای جهان بوده و مشترکات بین دو کشور موجب امضا تفاهم های همکاری شده است.

وی افزود: در ادامه روابط با ترکمنستان بسیار خوش بین هستیم از این که همکاری دوجانبه ما و ترکمنستان در زمینه کار و تامین اجتماعی در مرحله نهایی شدن است و در آخر مذاکرات جاری آنرا به امضا خواهیم رساند.

سرپرست وزارت کار اضافه کرد: وزارت کار متولی برنامه های حمایتی و اجتماعی ایران است و در زمینه فنی و حرفه ای، بهزیستی و معلولان، اقشار لطمه پذیر و تامین اجتماعی می توانیم همکاریهای خودرا گسترش دهیم.

زاهدی وفا اشاره کرد: وزارت کار دارای شرکت های تابعه در زمینه های اقتصادیست که در زمینه های حمل و نقل ریلی و هوایی، ترانزیتی، انرژی، گاز و برق می توانیم همکاری نماییم و روابط اقتصادی را گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: مسائل پیش آمده در شمال غرب آسیا و غرب آسیا این ظرفیت ها را به وجود آورده که کشورهای همسایه بتوانند روابط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خودرا ارتقا و سطح روابطشان را افزایش بدهند.

به گفته سرپرست وزارت کار، در زمینه برنامه های حمایتی، ایران تجربه خوبی در حوزه بهزیستی و تامین اجتماعی دارد که می توان این تجربه ها را با ترکمنستان به اشتراک گذاشت.

زاهدی وفا اظهار داشت: سطح تجاری دو کشور دارای ظرفیت های بالایی است که می توان حجم صادرات را تا دو برابر افزایش داد.

محمد سعید بابایویچ سیلاپوف – وزیر کار ترکمنستان نیز در این مراسم انتصاب زاهدی وفا را تبریک گفت و برای وی آرزوی موفقیت کرد.

وی اضافه کرد: کشورهای ما نه فقط کشور همسایه اند بلکه دوست و رفیق هستند و همکاری ها و کارهای زیادی با هم داریم به نحوی که در ۳۰ سال قبل اقدامات مهمی در این جهت انجام شده و تفاهم نامه ای که مقرر است به امضا برسد، فرصتهای شغلی فراوانی برای شهروندان دو کشور به وجود می آورد.

وزیر کار ترکمنستان در آخر از همه کسانی که برای تدوین این تفاهم نامه همکاری داشتند، قدردانی و برای توسعه همکاری با ایران اعلام آمادگی کرد.

منبع: