ضرورت تسهیل راهیابی تولیدکنندگان ایران به بازارهای جهانی

به گزارش زیپو کالا مدیر اندیشکده توسعه صادرات با بیان اینکه یکی از طریق های تحقق این شعار، هدف گرفتن بازارهای خارجی و دستیابی به بازارهای جهانی است، اظهار داشت: لازم است مجموعه هایی با کمک سیاست گذاران اصلی این حوزه راهیابی به بازارهای جهانی را برای تولیدکنندگان ایرانی تسهیل کنند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، دکتر ذاکری با تکیه بر شعار مقام معظم رهبری امسال اظهار داشت: امروزه نقش نیروهای نخبه در کشور بیشتر از پیش عیان شده و مجموعه اندیشکده توسعه صادرات با تاکید بر قوای نسل نخبه ی جوان، درصدد آن است که قدمی مهم در جهت توسعه صادرات کشور بردارد. همان گونه که شعار سالجاری تولید، اشتغال آفرین و دانش بنیان است باید توجه داشت که یکی از طریق های تحقق این شعار، هدف گرفتن بازارهای خارجی و دستیابی به بازارهای جهانی است.
وی ضمن اشاره به مشکلات تولیدی های داخلی، اظهار نمود: هم اکنون بنگاه های تولیدی فراوانی در کشور با ظرفیتی کم تر از ظرفیت تولید اصلی خود درحال فعالیت هستند. از طرفی، دغدغه های تولید آن چنان تولیدکنندگان را به خود مشغول کرده است که زمان و نیروی کار کافی برای پرداخت به صادرات و بازارهای خارجی را ندارند. بنابراین، لازم است مجموعه هایی با کمک سیاست گذاران اصلی این حوزه راهیابی به بازارهای جهانی را برای تولیدکنندگان ایرانی تسهیل کنند.
مدیر اندیشکده توسعه صادرات ضمن دعوت از ارگان های دولتی برای حمایت همه جانبه تصریح کرد: توسعه صادرات می تواند نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت کشور داشته باشد و باعث ارزآوری شود و امروزه دیگر صادرات منحصر به شرکتهای بزرگ و دارای منابع گسترده مالی و انسانی نیست، بلکه شرکتهای کوچک و متوسط و حتی نوپا هم با ورود به شبکه های ارتباطی مختلف، از بازارها و فرصتهای موجود در بازار بین المللی بهره برداری می کنند.

ذاکری در انتها افزود: نمایشگاه اینوتکس فرصت مناسبی است تا مجموعه «اتصا» دستاوردها و ظرفیت های خویش را برای سیاست گذاران متولی عرصه تجارت و تولیدکنندگانی که دغدغه تولید دارند به اشتراک گذاشته و زمینه مساعدت ایشان را در زمینه تخصص خود فراهم آورد. مجموعه امیدوار است بتواند در ادامه مسیر این خدمت را تبدیل به یک سامانه برخط مشاوره به شرکتهای صادراتی برای انجام مطالعات مقدماتی در ارتباط با تحقیقات بازار کند.

دکتر مهدی علی زاده؛ مدیر تحقیق و توسعه اندیشکده اظهار داشت: امروزه پیرو چشم انداز بیست ساله کشور باید از تمام توان و قوای ممکن برای اعتلای نام ایران بهره برد و از همین رو صادرات یکی از نقاط بحرانی و حیاتی می باشد که کشور با سرمایه گذاری درست می تواند درآمد قابل توجهی را کسب کند.
وی افزود: هم اکنون خیلی از سرمایه کشور امکان دارد بر اثر انتخاب محصول و کشور مقصد نامناسب به هدر رود یا آن که با انتخاب بهتر می توانست باعث سرمایه ای فراتر از انتظار شود که به علت عدم شناخت کافی و یا تجربه کم، این فرصت بهینه از دست رفته است. تیم حاضر که متشکل از نخبگان دانشگاهی است با ساعت ها مطالعه و بررسی شرایط مختلف صادرات آمادگی آنرا دارد تا با همکاری شرکتهای دولتی و خصوصی اتفاق قابل توجهی را رقم بزند.
به گزارش زیپو کالا به نقل از ایسنا، اندیشکده توسعه‌ی صادرات ایران (اتصا) با هدف ایجاد شبکه ای از افراد توانمند دانشگاهی، فعالین و سیاست گذاران حوزه صادرات در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه علم و صنعت ایران تشکیل شده است.

منبع: