به علت تعلل در تكمیل سامانه جامع تجارت؛ برای برخی مدیران و معاونان دو وزارت خانه پرونده قضایی تشکیل شد

به گزارش زیپو کالا مدیرکل نظارت بر سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل پرونده قضایی برای وزارت خانه های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی به خاطر کوتاهی در تکمیل سامانه جامع تجارت اطلاع داد.

به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، دهقانی نیا، مدیرکل نظارت بر سامانه های مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: پرونده هایی که تشکیل شده در ارتباط با وزارت خانه های راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، سازمان گمرک و برخی سازمان های دیگر است.
وی اضافه کرد: در وزارت جهاد کشاورزی برای سه نفر از معاونین سابق به واسطه اختلال و تأخیر در ارسال اطلاعات تشکیل پرونده شده که این افراد بر مبنای تبصره (۲) ماده (۵) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به ۲ سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده اند.
دهقانی نیا اضافه کرد: در وزارت امور اقتصاد و دارایی و مشخصاً در گمرک هم همین اتفاق افتاده و برای رئیس کل سابق گمرک هم به افترا ارسال اطلاعات خلاف واقع، ناقص و با تأخیر به سامانه جامع تجارت حکم قطعی صادر و اجرا شده است.
مدیر سامانه جامع تجارت هم ضمن اشاره به تکمیل زیرساخت های نرم افزاری در حوزه تجارت خارجی و داخلی اظهار داشت: متأسفانه در حوزه تبادل اطلاعات که احتیاج به تعامل بین دستگاهی وجود دارد هنوز به درصد قابل قبول نرسیده ایم.
شیرازیان با اشاره به اینکه در حوزه شناسه کالا هم وزارت خانه جهادکشاورزی، سازمان غذا و دارو، گمرک و دبیرخانه مناطق آزاد به صورت کامل به چرخه نپیوسته اند، اضافه کرد: بعضی از دستگاه ها شناسه های داخلی خودشان را دارند و در تناظر با شناسه کالا عقب هستند و احتیاج به پیگیری بیشتری دارد.
وی نبود زبان مشترک را همچون موانع همسان سازی سیستم بیان کرد و اضافه کرد: در تبادل اطلاعات باید گام به گام پیش برویم و الان تا سطحی از یکپارچگی رسیده ایم، اما از نظر ما قابل قبول نیست.
شیرازیان درباره این که کدام دستگاه ها با عقب ماندگی تکمیل چرخه سامانه مواجه اند، اظهار داشت: در حوزه تکالیف دوره ای، دبیرخانه مناطق آزاد، از پنج تکلیف مورد نظر سه مورد را انجام نداده، گمرک، سازمان غذا و دارو و وزارت جهادکشاورزی هم از زمانبندی تعیین شده همچنان عقب اند.
همچنین سرپرست دفتر فناوری اطلاعات گمرک اظهار داشت: بعد از اظهار کالا در گمرکات ما هم بلافاصله اطلاعات را از راه سرویسهای تبادل اطلاعات به سامانه جامع تجارت ارسال می نماییم.
باقری پور درباره این که گمرک چند درصد کارها را به پایان رسانده است، اضافه کرد: الان در حوزه محتوا حدود ۷۰ درصد از اطلاعات را داریم و در سایر موارد هم باید شناسه کالا مستقر شود.
سرپرست دفتر فناوری اطلاعات گمرک با اشاره به اینکه گمرک کار تکمیل سامانه را به پیمانکار سپرده است، اظهار داشت: متأسفانه قرارداد توسعه برای باقی مانده کارها بسته نشده و ما در حوزه تبادل اطلاعات همچنان مشکل داریم.

منبع: