برای جلوگیری از قاچاق سوخت؛ ساخت دستگاه اندازه گیری باک خودرو

زیپو کالا: معاونت علمی و فناوری اعلام نمود یک شرکت دانش بنیان دستگاه اندازه گیری باک خودرو را طراحی نموده که میزان سوخت خودروهایی که از مرز کشور خارج می شوند را کنترل و از قاچاق سوخت جلوگیری می کند.

به گزارش زیپو کالا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بهینه سازی مصرف سوخت همچون چالش هایی است که می تواند به نگهداشت و صیانت از منابع انرژی در کشور کمک نماید.
این کار نیازمند استفاده از فناوری و ورود متخصصان داخلی به این حوزه است تا بتوانیم استفاده از منابع طبیعی را که محدود هستند و عمر مشخصی دارند را بهینه نماییم. اگر از این منبع به خوبی مراقبت نکنیم چیزی برای نسل آینده نمی ماند و زندگی مردم با مخاطرات جدی مواجه می شود.
اما کاهش مصرف سوخت در کشور مزایایی چون کمک به اقتصاد خانواده، افزایش رفاه نسبی در نتیجه مصرف صحیح انرژی، کمک به اقتصاد ملی و کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش آلودگی های ناشی از آنرا رد پی دارد و می تواند کشور را از تنگانای اتمام منابع انرژی نجات دهد.
از جمله سوخت های فسیلی و پرکاربرد این روزها که با استفاده ناصحیح و نادرست مردم مصرف بالایی دارد، بنزین یا تامین سوخت برای صنعت حمل و نقل است. صنعتی همه گیر و پرکاربرد که هنوز هم با سوخت فسیلی ادامه حیات می دهد و مصرف زیاد آن می تواند کشور را با معضلاتی چون آلودگی هوا، کاهش پرشتاب سوخت و به خطر افتادن سلامتی مردم را در پی داشته باشد.
به همین دلیل همه کشورها به دنبال استفاده از روش هایی هستند تا بتوانند مصرف سوخت در صنعت حمل و نقل را بهینه کنند یا روش هایی بیایند که از هدررفت این محصول حیاتی جلوگیری نمایند. یکی از این روش ها که در ایران مورد استفاده قرار گرفته است؛ طراحی و تولید دستگاه اندازه گیری باک خودرو است که میزان سوخت خودروهایی که از مرز کشور خارج می شوند را کنترل و از قاچاق سوخت جلوگیری می کند.
در شرایط فعلی که قیمت سوخت در کشورمان ارزان تر از کشورهای همسایه است و همین مورد سبب می شود تا برخی مبادرت به قاچاق سوخت به خارج کشور کرده که بواسطه دستگاه اندازه گیری باک خودرو می توان از این پروسه جلوگیری کرد.
طبق بررسی های انجام شده برخی کامیون ها می توانند تا هزار لیتر سوخت نیز قاچاق کنند که جلوگیری از این امر می تواند مانع خروج سرمایه های باارزش کشور شود و هزینه های کمتری به کشور تحمیل کند.
رصد ایجاد تغییرات در باک خودرو
امکان اندازه گیری موجودی باک های غیر استاندارد به وسیله منوی جدول باک دستگاه و ثبت این جدول در تگ خودرو برای مراجعه بعدی، همین طور امکان کشف تخلف و ایجاد تغییرات در باک خودرو از مزیت های مهم دستگاه کنترل سوخت باک خودرو است.
محاسبه مقدار فرآورده در هر باک، جمع کل و محاسبه مبلغ ریالی برمبنای قیمت فوب و ارسال آن به سرور بصورت بیسیم را قابلیت دیگر سامانه کنترل سوخت باک خودروهاست. همین طور صدور فیش بانکی و استفاده از بانک SQL سرور به وسیله نرم افزار قابلیت مهم دیگری است که می توان برای این دستگاه عنوان نمود. افزایش دقت در اندازه گیری سوخت و بالا بردن سرعت در کنترل سوخت خودرو ها، همین طور به حداقل رساندن دخالت اپراتور در پروسه اندازه گیری و ثبت موجودی باک و گزارش گیری های متنوع از بانک اطلاعاتی به وسیله سرور، همچون مزیت های سامانه است.
ثبت مشخصات خودرو و باک آن به ازای تگRFID مربوط به خودرو که مانع از به هدر رفتن وقت برای ثبت اطلاعات در مراجعه بعدی می شود نیز منجر به صرفه جویی زمانی می شود. همین طور پوشش بیسمی سامانه کنترل سوخت باک خودرو تا شعاع بسیار زیاد و امکان استفاده از دستگاه HAND HELD تا شعاع ۷۰۰ متر از دیگر خاصیت های سامانه است.

منبع: